1%
Logo akcji 1%

Czy wiesz, że możesz nam pomóc rozwijać Edukację Medialną, przekazując 1% swojego podatku? To bardzo proste - wystarczy, że w zeznaniu podatkowym podasz nasz numer KRS 0000070056.

Dowiedz się więcej

x
Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

45m
Wymaga dostępu do Internetu
Internet

Ta lekcja jest częścią tematu Kreatywne korzystanie z mediów na poziomie szkoła ponadgimnazjalna.

Lekcja: Blogi — systemy zarządzania treścią

wróć do spisu treści

Wiedza w pigułce ?

Internet pozwala szybko, efektywnie i efektownie dzielić się z innymi tym, co robisz i co cię interesuje. Korzystanie z tej możliwości może nie tylko pomóc w rozwijaniu umiejętności medialnych, lecz także wpływa na ożywianie i rozkwit życia w sieci. W sieci dostępne są narzędzia, tzw. systemy zarządzania treścią, z których możesz korzystać za darmo: np. WordPress, Blogger, Tumblr.

Zanim zaczniesz dzielić się informacjami i treściami, zastanów się, co i jak chcesz powiedzieć. Wybierz temat i znajdź sposób, żeby przedstawić go jak najatrakcyjniej. Jeśli dobrze piszesz, pisz pamiętnik albo recenzje czy artykuły. Jeśli lepiej czujesz się w bardziej bezpośredniej komunikacji, korzystaj z mikrofonu i kamery. Blog czy strona może być gazetą internetową, serwisem informacyjnym, platformą wymiany myśli czy twórczości. Treści, jakie zamieszczasz, mogą mieć dowolną formę:

  • teksty
  • zdjęcia
  • filmy
  • podcasty
  • narracje cyfrowe łączące różne media i środki ekspresji itd.

Ważne, żeby forma odpowiadała treści. Wybieraj środki wyrazu najlepiej współgrające z tematem.

Internet daje możliwość pracy w zespole. Jeśli czujesz, że chcesz współpracować z innymi, możesz robić to zdalnie on-line. Systemy zarządzania treścią pozwalają na nadanie zróżnicowanych uprawnień użytkownikom. Dają możliwość przechowywania i wspólnego edytowania materiałów, decydowania o momencie ich opublikowania.

Jeśli zależy ci na jak najszerszym odbiorze, dbaj o systematyczność i skuteczną komunikację ze swoimi odbiorcami. Sukces bloga polega na stworzeniu wokół niego społeczności. Służy temu sieciowanie na portalach społecznościowych. Interakcja z odbiorcami jest kluczowa.

Zadbaj o wygląd swojej strony. W WordPressie i na Bloggerze można wybrać jeden z wielu szablonów. Warto też stworzyć swoją własną, niepowtarzalną identyfikację graficzną.

wróć do spisu treści

Pomysł na lekcję ?

W sieci dostępne są różne narzędzia do wspólnego tworzenia treści. Jednym z ciekawszych jest narzędzie WordPress. Jest to system zarządzania treścią. W trakcie zajęć uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję stworzyć i edytować własnego bloga.

Cele operacyjne

Uczestnicy i uczestniczki:

  • potrafią samodzielnie stworzyć bloga z użyciem systemu zarządzania treścią WordPress,
  • potrafią stworzyć konta z różnymi uprawnieniami na blogu,
  • potrafią modyfikować wygląd strony,
  • potrafią zmieniać strukturę strony, dodając strony i podstrony,
  • potrafią publikować treści na blogu.

Przebieg zajęć

1.

Zaprezentuj kolejno grupie następujące strony internetowe:

Na każdą stronę przeznacz nie więcej niż jedną minutę.

Poproś grupę o zwrócenie uwagi na:

  • nawigację
  • układ podstron
  • graficzną oprawę
  • zawartość strony (teksty, multimedia)
  • przejrzystość

Zapytaj uczestników i uczestniczki, co według nich mają ze sobą wspólnego te strony. Powiedz, że wszystkie trzy zbudowane są na podstawie tego samego narzędzia — systemu zarządzania treścią WordPress.

2.

Podziel uczestników i uczestniczki na grupy liczące maksymalnie 3 osoby. Daj każdej grupie instrukcję dla grup „Tworzenie bloga” (ODT, DOC) i poproś o wykonanie zadań.

3.

Zapytaj uczestników i uczestniczki, co było najtrudniejsze w wykonaniu zadania. Możesz zrobić szybką rundkę, prosząc uczestników i uczestniczki o jedno zdanie podsumowania.

Ewaluacja

Czy uczestnicy i uczestniczki po przeprowadzeniu zajęć:

  • potrafią samodzielnie stworzyć bloga z użyciem systemu zarządzania treścią WordPress?
  • potrafią tworzyć konta z różnymi uprawnieniami na blogu?
  • potrafią modyfikować wygląd strony?
  • potrafią zmieniać strukturę strony, dodając strony i podstrony?
  • potrafią publikować treści na blogu?

Opcje dodatkowe

Założone przez uczestników i uczestniczki blogi mogą być wykorzystywane przy realizacji projektów, relacjonowania wydarzeń, w których brali udział itd.

wróć do spisu treści

Materiały ?

instrukcja dla grup „Tworzenie bloga” (ODT, DOC)

wróć do spisu treści

Zadania sprawdzające ?

Zadanie 1

Uporządkuj konta użytkowników WordPressa w kolejności od największych uprawnień do najmniejszych.

Kliknij wybraną odpowiedź i przeciągnij w nowe miejsce.
  • Redaktor
  • Współpracownik
  • Autor
  • Administrator

Zadanie 2

Oznacz zdania oceniając: „prawda” lub „fałsz”.

  1. Prawda Fałsz Wordpress to system zarządzania treścią.
  2. Prawda Fałsz Za pomocą WordPressa można tworzyć tylko blogi, nie można tworzyć galerii zdjęć.
  3. Prawda Fałsz System zarządzania treścią umożliwia tworzenie stron, podstron i wpisów.
  4. Prawda Fałsz W WordPressie Administrator to konto z największymi uprawnieniami.
  5. Prawda Fałsz Wpisy na blogu mogą zawierać tylko tekst.
wróć do spisu treści

Słowniczek ?

podcast
internetowe audycje audio lub wideo, najczęściej tworzące serie.
identyfikacja wizualna
narzędzie służące kreowaniu wizerunku marki i wyróżnieniu jej na rynku od konkurencji. Składają się na nią: logo, czcionki i kolorystyka, strona internetowa oraz druki (np. wizytówki lub papier firmowy).
system zarządzania treścią
(ang. content management system, CMS) aplikacja internetowa pozwalająca na łatwe utworzenie serwisu WWW oraz jego późniejszą aktualizację i rozbudowę.
narracja cyfrowa
opowieść w formie multimedialnej. Jej autor przekazuje treść za pomocą połączenia różnych form przekazu, np. tekstu, animacji, dźwięku, obrazu, wideo. Może przybierać formę hipertekstu, prezentacji, filmu.

Zobacz cały słowniczek.

wróć do spisu treści

Czytelnia ?

wróć na górę