Wesprzyj działalność Nowoczesnej Polski
Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

45m
Wymaga dostępu do Internetu
Internet

Ta lekcja jest częścią tematu Kompetencje cyfrowe na poziomie szkoła podstawowa 1-3.

Lekcja: Co mi dają aplikacje?

wróć do spisu treści

Wiedza w pigułce ?

Ostatnio grałem z kolegą na komputerze. W pewnym momencie zacząłem się zastanawiać: właściwie dlaczego gra działa? Jak to jest, że na komputerze można robić tyle różnych rzeczy? Zapytałem o to kolegę.

— Gra to chyba program komputerowy — odpowiedział.

— A w jaki sposób działają programy?

— Nie wiem, zapytajmy o to twojego brata!

Świetny pomysł, uznałem. Mój brat Bartek chodzi już do gimnazjum. Dobrze zna się na komputerach. Zawołaliśmy go więc i poprosiliśmy o wyjaśnienie.

— Widzicie, chłopaki. Na pewno jak byliście mali, wiele razy bawiliście się w piaskownicy.

— Tak! — potwierdziliśmy chórem.

— Pamiętacie pewnie, że mieliście dużo narzędzi do zabawy: wiaderka, łopatki, grabki i różne foremki. Każde z nich służyło do czego innego. Wszystko to trzymaliście w jednej dużej skrzynce.

— Ale jaki to ma związek? — zapytaliśmy.

— Już wyjaśniam! Ten komputer to właśnie taka skrzynka. Znajduje się w nim dużo programów, które służą do różnych rzeczy. Tak jak narzędzia do zabawy w piaskownicy. Takie programy, dzięki którym można coś zrobić na komputerze, nazywamy APLIKACJAMI.

— A do czego mogą służyć APLIKACJE? Czy ta gra to też APLIKACJA?

— Tak, ale APLIKACJE to nie tylko gry. Na komputerze można robić wiele różnych rzeczy. Są na przykład programy do pisania tekstów albo rysowania obrazków.

— O! Ja znam takie! Notatnik! Paint!

— Tak, to właśnie APLIKACJE. Jeszcze inne służą do poprawiania zdjęć, żeby były ładniejsze. Są też takie, które pozwalają nam oglądać strony w internecie. Do każdego z tych zadań są inne programy.

Bartek wyjaśnił nam też, że czasem jedną rzecz można zrobić w różnych programach. Na przykład są różne programy do rysowania. Kiedy bawimy się w piaskownicy, też często mamy kilka wiaderek. Niewiele się od siebie różnią, ale czasem któreś jest większe. Albo wygodniejsze. Tak samo z programami: jeden spośród wielu może być naszym ulubionym.

Mój brat pokazał nam, że każdy z programów ma swój własny folder na komputerze. Ja też mam swój folder, gdzie zapisuję moje rysunki. Foldery aplikacji są trochę inne. Znajdują się w nich różne pliki, których nie można tak po prostu otworzyć. Są tam informacje, które rozumie tylko komputer. Program potrzebuje tych plików, aby mógł dobrze działać. Na przykład dzięki nim wie, jak aplikacja ma wyglądać na ekranie komputera. Albo z jakich funkcji można w niej skorzystać.

Taki folder dla każdej aplikacji trzeba założyć. Tak wgrywa się nowe programy, a ten proces nazywa się INSTALACJĄ.

Gdy się dowiedziałem o tym wszystkim, zafascynowałem się komputerami. Dają tyle możliwości! Za każdym razem, kiedy otwieram komputer, myślę sobie, że jest dużo lepszy niż skrzynka z foremkami. Można robić na nim o wiele więcej rzeczy, niż tylko bawić się w piaskownicy!

wróć do spisu treści

Pomysł na lekcję ?

Czy uczestniczkom i uczestnikom uda się rozwiązać aplikacyjny rebus i odgadnąć tym samym temat zajęć? Czym są tajemnicze aplikacje i do czego mogą być przydatne? Co zrobić, gdy przyjdzie nam zetknąć się z aplikacją do twórczego przerabiania zdjęć? Czy może z tej nowej, komputerowej przygody powstać unikatowy fotograficzny prezent? Na te i wiele innych pytań postarają się odpowiedzieć uczestnicy i uczestniczki zajęć „Co mi dają aplikacje?”.

Cele operacyjne

Uczestnicy i uczestniczki:

  • wiedzą co, to jest aplikacja;
  • posiadają podstawową wiedzę o możliwościach, jakie daje korzystanie z różnych aplikacji;
  • rozumieją najprostsze komunikaty urządzenia komputerowego i jego aplikacji.

Przebieg zajęć

1.

Przed zajęciami poproś uczestniczki i uczestników, by z pomocą rodziców wyszukali w internecie jedno zdjęcie, które im się bardzo podoba i przesłali je na twój adres mailowy. Zajęcia przeprowadź w sali komputerowej, tak aby przypadało m.in. jedno urządzenie na dwóch uczestników. Na pulpitach zapisz plik ze wszystkimi zdjęciami przesłanymi przez uczestników i uczestniczki. Możesz też zapisać jedno wybrane przez ciebie zdjęcie, na którym później będą pracować wszyscy. Wydrukuj także pytania o konkretne aplikacje (Karta pracy „Która to aplikacja” – strona 2). Rozetnij kartkę tak, aby każde pytanie znalazło się oddzielnie. Przygotowane w ten sposób losy włóż to pudełka lub worka, mającego posłużyć do losowania. Wydrukuj ponadto Karty pracy „Która to aplikacja” – strona 1: po jednej kopii dla każdej uczestniczki i uczestnika. Przygotuj tekturki A4, kartki A4, flamastry, nożyczki oraz kleje. Na tablicy narysuj rebus, którego rozwiązaniem będzie słowo „aplikacje” (Materiał pomocniczy „Apli-rebus”).

Poproś uczestników i uczestniczki o spojrzenie na tablicę. Powiedz, że widnieje na niej rebus, którego rozwiązanie ujawni temat dzisiejszych zajęć. Zaproś do odgadnięcia, co przedstawiają poszczególne rysunki składające się na rebus. Zapisz je poniżej, a następnie wspólnymi siłami postarajcie się odgadnąć hasło.

2.

Zapytaj uczestniczki i uczestników, czy wiedzą, co to są aplikacje i do czego służą. Dla ułatwienia podpowiedz, że możemy je znaleźć na naszych urządzeniach, takich jak komputer, telefon czy tablet. Mogą one być dostępne od początku korzystania z danego urządzenia, ale możemy je też dodawać, gdy uznamy, że jakaś aplikacja będzie dla nas przydatna. Zaproś do zapoznania się z przykładowymi aplikacjami. Rozdaj uczestniczkom i uczestnikom Karty pracy „Która to aplikacja” – strona 1. Przygotuj także losy z pytaniami (Karta pracy „Która to aplikacja” – strona 2). Poproś chętną osobę do wyciągnięcia pierwszego losu i przeczytaj na głos, co jest na nim napisane. Zadaniem wszystkich uczestniczek i uczestników będzie zgadnięcie i zakreślenie na karcie pracy, której aplikacji dotyczy zadane w losie pytanie. Zabawa kończy się wraz z wyciągnięciem ostatniego losu.

3.

Przypomnij, że przed zajęciami uczestniczki i uczestnicy przesyłali ci wybrane przez siebie zdjęcia. Powiedz, że teraz cały ich zbiór każdy będzie mógł znaleźć na komputerze w folderze pod nazwą „najpiękniejsze zdjęcia”. Poproś, by uczestnicy i uczestniczki zajęli miejsca przy komputerach, a następnie spróbowali znaleźć i otworzyć folder. Sprawdź, czy wszystkim się udało wykonać to zadanie i wesprzyj tych, którzy jeszcze nie odszukali i nie otworzyli folderu. Zapytaj, czy każdy widzi w nim wybrane przez siebie zdjęcie. Zapowiedz, że dziś poznacie aplikację, która pozwala na wprowadzanie rozmaitych zmian w zdjęciach (dodawanie ramek, zmianę kolorów i efektów świetlnych).

Otwórz na wszystkich komputerach aplikację „Filtry zdjęć online” i pomóż uczestniczkom i uczestnikom zaimportować do tej aplikacji wybrane zdjęcia. Zwróć uwagę, że w aplikacji na dole z lewej strony jest ikonka z małą rolką, z której wychodzi taśma fotograficzna. Po kliknięciu w nią można znaleźć ciekawe efekty zmian, które możemy wprowadzić w naszym zdjęciu (pod ikonką z lewej strony będą to zmiany kolorów, pod środkową propozycje tła i światła, a pod ikonką z prawej ramki). Aby zatwierdzać swoje wybory przeróbki zdjęć wystarczy kliknąć w pożądany efekt, a potem przycisk OK w prawym dolnym rogu strony. Zaproś do zabawy w zdjęciowej aplikacji, wspieraj uczestniczki i uczestników w pracy nad zdjęciami, a na koniec pomóż im zapisać na pulpicie ich gotowe dzieła.

4.

Wydrukuj wszystkie edytowane zdjęcia, a w trakcie drukowania powiedz uczestniczkom i uczestnikom, że używanie aplikacji jest wspaniałym pomysłem nie tylko na pracę twórczą (o tym już mieli okazję się przekonać), ale także na ciekawe spędzanie czasu z rodziną czy kolegami. Wymień kilka przykładów takiego wykorzystania różnych aplikacji (tworzenie albumów przyrodniczych z roślinami lub zwierzętami, mapek z wypraw z rodzicami, organizowanie turniejów gier z rodzeństwem lub kolegami, robienie składanek z ulubionymi piosenkami). Możemy także przygotować fotograficzne prezenty np. dla przyjaciół, rodziców lub dziadków i to właśnie teraz zrobimy. Rozdaj uczestnikom i uczestniczkom wydrukowane zdjęcia, a także niezbędne przybory (tekturki, kleje, nożyczki, flamastry). Poproś, by nakleili zdjęcia na tekturkach i stworzyli wokół kolorowe ramki. Można na nich także napisać, dla kogo przeznaczony jest ten wyjątkowy prezent.

Ewaluacja

Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:

  • wiedzą co, to jest aplikacja;
  • posiadają podstawową wiedzę o możliwościach, jakie daje korzystanie z różnych aplikacji;
  • rozumieją najprostsze komunikaty urządzenia komputerowego i jego aplikacji?

Opcje dodatkowe

Jeśli masz więcej czasu, przygotowanie fotograficznych prezentów możesz zastąpić stworzeniem wspólnej gry pamięciowej. Potrzebne będą do niej podwójnie wydrukowane zdjęcia, tekturki A4, nożyczki i kleje. Każdy powinien dwa egzemplarze swojego zdjęcia przykleić do dwóch tekturek. Kolejnym krokiem będzie podzielenie uczestniczek i uczestników na mniejsze grupy i zagranie w grę pamięciową (memory game). Wszystkie tekturki leżą zdjęciami do dołu; każda osoba po kolei odkrywa po dwa zdjęcia w poszukiwaniu par.

Drugą ciekawą możliwością jest włączenie na początku zajęć czytania „Wiedzy w pigułce”, w której znajduje się przystępny tekst bardzo dobrze wprowadzający w temat aplikacji.

wróć do spisu treści

Materiały ?

wróć do spisu treści

Zadanie dla ucznia ?

Zadanie 1

Oznacz poniższe zdania jako prawdę lub fałsz.

  1. Prawda Fałsz Aplikacja to odmiana rośliny zwanej akacją.
  2. Prawda Fałsz Istnieją aplikacje, dzięki którym można pograć w różne gry albo posłuchać muzyki.
  3. Prawda Fałsz Aplikacja odrobi za nas lekcje.
  4. Prawda Fałsz Dzięki aplikacji można dodać ramkę do zdjęcia.
wróć do spisu treści

Słowniczek ?

aplikacja
program komputerowy, dzięki któremu możemy wykonać jakieś konkretne zadanie. Przykładami aplikacji są np. programy do rysowania, do pisania, do przeglądania stron internetowych itp.
instalacja
wgrywanie nowego programu do twojego komputera, tak aby mógł zacząć działać.
internet
sieć połączeń między komputerami, która pozwala na przesyłanie pomiędzy nimi różnych informacji.

Zobacz cały słowniczek.

wróć na górę