Wesprzyj działalność Nowoczesnej Polski
Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

45m
Nie wymaga dostępu do Internetu
Bez Internetu

Ta lekcja jest częścią tematu Kompetencje cyfrowe na poziomie gimnazjum.

Lekcja: Jak pracować z komputerem?

wróć do spisu treści

Wiedza w pigułce ?

W drodze ewolucji człowiek przyjął postawę wyprostowaną… Obecnie jednak wyprostowani bywamy niepokojąco rzadko. Dużo częściej siedzimy – zwłaszcza przed komputerem, a nasze ciała nie są do tego zbyt dobrze dostosowane. Czas spędzony w tej pozycji może odbić się na naszym zdrowiu.

Aby tego uniknąć, odpowiednio zorganizuj swoje stanowisko komputerowe.

Zadbaj o to, aby:

  • plecy były wygodnie oparte (Dobrze, żeby oparcie było wyprofilowane zgodnie z naturalną krzywizną twoich pleców. Najlepiej sprawdzają się krzesła biurowe z możliwością regulacji siedziska i oparcia oraz piłki typu fitness. Na piłce możesz siedzieć do 3 godzin dziennie);
  • blat biurka znajdował się na takiej wysokości, aby oparte o niego przedramiona tworzyły względem ramion kąt 90° (Pamiętaj o wygodnym ułożeniu nadgarstków, które nie powinny być uniesione czy nienaturalnie wykrzywione);
  • krzesło pozwalało ci na wygodne oparcie stóp o podłogę i utrzymanie kąta 90° pomiędzy łydkami a udami;
  • górna krawędź monitora znajdowała się na poziomie twojego wzroku;
  • monitor był oddalony od ciebie na odległość wyciągniętej ręki (Wielkość wyświetlanych elementów powinna pozwalać na łatwe odczytanie. Jeżeli przy korzystaniu z komputera wytężasz wzrok, możesz zmienić ustawienia monitora lub zapytać okulistę, czy nie przydałyby ci się okulary);
  • światło padało z boku, aby zminimalizować odblaski na monitorze.

Dużo łatwiej osiągnąć właściwą pozycję ciała, jeśli pracujemy na komputerze stacjonarnym. Laptop może zmusić cię do garbienia się, ponieważ zazwyczaj jego monitor znajduje się o wiele za nisko. Ten problem może rozwiązać kupno osobnej klawiatury i myszki oraz umieszczenie laptopa na odpowiedniej wysokości.

Równie ważne jak dobra organizacja stanowiska komputerowego są częste przerwy w siedzeniu. Aby uniknąć bólów kręgosłupa, jak najczęściej wstawaj lub chociaż przeciągaj się na krześle. W czasie przerw wykonuj ćwiczenia rozciągające pleców, szyi i ramion.

Długotrwałe wpatrywanie się w monitor często prowadzi do zmęczenia wzroku i wysychania oczu. Co jakiś czas odwracaj wzrok i patrz w dal przez 20 sekund, aby twoje oczy zdążyły odpocząć. Pamiętaj o częstym mruganiu.

Życie internetu czy gry komputerowe są wciągające, jednak może lepiej częściej wstawać od komputera i pozwolić ciału na aktywny wypoczynek? Im więcej ruchu, tym jesteśmy szczuplejsi, zdrowsi i bardziej radośni!

wróć do spisu treści

Pomysł na lekcję ?

Zajęcia przypominają o zasadach pracy z komputerem. Uczestnicy i uczestniczki uczą się, jak zorganizować miejsce pracy, wyszukują błędy na rysunkach przedstawiających różne pozycje ciała podczas pracy z komputerem, projektują logo akcji promującej zdrowy tryb życia i aktywność ruchową.

Cele operacyjne

Uczestniczki i uczestnicy:

  • umieją zorganizować swoje stanowisko pracy z urządzeniem komputerowym tak, aby nie szkodzić swojemu zdrowiu;
  • wiedzą, jak zadbać o swoją kondycję psychofizyczną podczas wielogodzinnej pracy z urządzeniem komputerowym;
  • wiedzą, dlaczego organizacja stanowiska pracy z urządzeniem komputerowym jest ważna, i znają konsekwencje niewłaściwej organizacji pracy z urządzeniem komputerowym.

Przebieg zajęć

1.

Przynieś na zajęcia trzy kartony (różnych rozmiarów), które wcześniej podpisz: MONITOR, KLAWIATURA, MYSZKA. Połóż kartony na dowolnej ławce i poproś jednego uczestnika/jedną uczestniczkę o ułożenie kartonów tak, by we właściwy sposób odzwierciedlały przygotowane stanowisko pracy (osoba poproszona o wykonanie tego zadania może ułożyć kartony, a potem usiąść „przy stanowisku”). Następnie, jeśli okaże się to potrzebne, dokonaj korekty, omów ewentualne błędy (patrz: Wiedza w pigułce) i ułóż prawidłowo kartony.

2.

Praca w grupach lub praca indywidualna. Możesz podzielić zespół na grupy, z których każdej dasz jedną kartkę z rysunkiem (materiał pomocniczy A (ODT, DOC)) lub też dać każdemu uczestnikowi i każdej uczestniczce jeden losowo przydzielony rysunek. Poproś, aby uczestnicy i uczestniczki zaznaczyli na rysunkach błędy, czyli wskazali nieprawidłowości w ułożeniu ciała i położeniu sprzętu podczas pracy z komputerem. Potem omów z uczestnikami i uczestniczkami wszystkie rysunki; możesz porównać rysunki z prawidłową postawą (instrukcja dla osoby prowadzącej A (ODT)).

3.

Wyświetl film: https://www.youtube.com/watch?v=zyGzI-KdP8E . Przed projekcją poproś, aby uczestnicy i uczestniczki zanotowali/zapamiętali wszystkie wskazane dolegliwości, na które narażeni są bohaterowie i bohaterki animacji, gdy przyjmują niewłaściwe pozycje, siedząc przed komputerem. Po obejrzeniu filmu omów go z uczestnikami i uczestniczkami, zwracając uwagę na szczególnie „narażone” części ciała i na rodzaje dolegliwości (film pokazuje dolegliwości: kręgosłupa, nóg, rąk/łokci, oczu, nadgarstków – patrz też: Wiedza w pigułce).

4.

Krótko powiedz, jak ważny jest sposób spędzania czasu wolnego od pracy z komputerem: spacery, zdrowe żywienie, ruch, ćwiczenia gimnastyczne itd. (patrz: Wiedza w pigułce). Następnie podziel klasę na kilkuosobowe grupy (lub pary), rozdaj arkusze szarego papieru i poproś, aby uczestnicy i uczestniczki zaprojektowali logo akcji promującej zdrowy tryb życia/ruch/rezygnację z niepotrzebnego „siedzenia” przed komputerem. Logo ma zawierać element graficzny i hasło. Poinformuj, że akcja skierowana jest do dzieci początkowych klas szkół podstawowych. Po wykonaniu ćwiczenia grupy krótko omawiają swoje projekty.

Ewaluacja

Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:

  • rozumieją, jak ważna jest właściwa pozycja ciała podczas pracy z komputerem?
  • znają dolegliwości związane z niewłaściwą organizacją miejsca pracy i, co za tym idzie, niewłaściwą pozycją ciała?
  • przypominają sobie, jak istotny jest ruch na świeżym powietrzu i zdrowy tryb życia?

Opcje dodatkowe

Jeżeli masz więcej czasu, pokaż filmik: https://www.youtube.com/watch?v=6OLT32qIyDw i skomentuj go.

wróć do spisu treści

Materiały ?

wróć do spisu treści

Zadanie dla ucznia ?

Zadanie 1

Przedramiona, które kładziemy na blacie biurka podczas pracy z komputerem, powinny wraz z owym blatem tworzyć kąt . Nogi powinny swobodnie . Najlepiej pracować na krześle lub , gdyż nie przeciążamy wtedy . Ważna jest także dbałość o wzrok. Dlatego najlepiej, jeśli krawędź monitora znajduje się na , a sam monitor powinien być tak ustawiony, by odblaski światła zza okna. Pamiętajmy, że często należy odrywać wzrok od monitora na ok. sekund, patrzeć w dal i .

wróć do spisu treści

Czytelnia ?

wróć na górę