1%
Logo akcji 1%

Czy wiesz, że możesz nam pomóc rozwijać Edukację Medialną, przekazując 1% swojego podatku? To bardzo proste - wystarczy, że w zeznaniu podatkowym podasz nasz numer KRS 0000070056.

Dowiedz się więcej

x
Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

45m
Nie wymaga dostępu do Internetu
Bez Internetu

Ta lekcja jest częścią tematu Prawo na poziomie wych. przedszkolne.

Lekcja: Prawo autorskie dla dzieci

wróć do spisu treści

Wiedza w pigułce ?

Wiedza w pigułce z lekcji Prawo autorskie, czyli pokaż, co potrafisz

wróć do spisu treści

Pomysł na lekcję ?

Dzieci stykają się z pojęciem własności i wiedzą, że o własność należy dbać. Nie zawsze jednak są świadome istnienia kogoś takiego jak autor. Podczas zajęć dowiedzą się, jak istotne jest to, kto jest twórcą danej pracy, uświadomią sobie również, że można wspólnie stworzyć coś wartościowego.

Cele operacyjne

Uczestnicy i uczestniczki:

  • wiedzą, że każde dzieło ma autora np. umieją wskazać, że to rysunek Kasi, a ten wierszyk wymyślił Tomek;
  • wiedzą, że nie powinno się przypisywać sobie cudzych dzieł;
  • wiedzą, że można wspólnie stworzyć jedno dzieło.

Przebieg zajęć

1.

Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel prosi, żeby każdy kolejno przedstawił się i opowiedział, jak wyglądają jego kapcie (nauczyciel zaczyna pierwszy), np: „Mam na imię Zosia, moje kapcie są czerwone w białe kropki, mają granatową gumkę…” itd. Kiedy ostatnie dziecko zakończy wypowiedź, osoba prowadząca robi krótką pogadankę na temat pojęcia „własność”.

-

2.

Zabawa ruchowa pt: „Znajdź swoje kapcie”. Wszystkie dzieci zdejmują kapcie i siadają na podłodze w wyznaczonym miejscu. W tym czasie osoba prowadząca pojedynczo, swobodnie rozkłada kapcie po całej sali (najlepiej na wykładzinie), tak aby dzieci bez trudu mogły je podnieść z podłogi. Kiedy dzieci usłyszą akompaniament tamburyna, wstają i zaczynają szukać swojej własności. Kto znajdzie parę swoich kapci, siada (siad skrzyżny) na podłodze (wykładzinie), a buty równo ustawia przed sobą. Kiedy ostatnie dziecko usiądzie - muzyka przestaje grać. Całość powtarzamy 2-3 razy.

-

3.

Poproś dzieci, aby usiadły w kole, daj każdemu kartkę i powiedz, by dzieci narysowały rysunek na zadany temat, np. wymarzony dom. Zaznacz, że pod koniec z ich prac będzie zrobiona w klasie wystawa (oczywiście jeśli istnieje taka możliwość) - nadaj w ten sposób rangę pracom, które dzieci robią. Zbierz od wszystkich rysunki. Następnie przemieszaj kartki i rozdaj każdemu pracę kogoś innego. Na pewno dzieci będą protestowały - staraj się zacząć tłumaczyć eksperyment, kiedy każde z dzieci dostanie nie swój rysunek. Wyjaśnij, że dzięki tej zabawie widzą, jak ważne jest to, kto jest autorem pracy i dlaczego nie można sobie przypisywać twórczości kogoś innego.

4.

Zabawa ruchowa „Znajdź rysunek, którego jesteś autorem”. Nauczyciel rozkłada rysunki dzieci po całej sali. Kiedy dzieci usłyszą akompaniament tamburyna, chodzą po sali i szukają swojej pracy. Kto znajdzie, siada na podłodze (siad skrzyżny), a rysunek kładzie na podłodze przed sobą. Kiedy usiądzie ostatnie dziecko, akompaniament tamburyna milknie. UWAGA! Aby urozmaicić dzieciom zabawę, za drugim razem można porozkładać rysunki nie tylko na podłodze, ale też na innej wysokości, np. na biurku, krzesełku, szafce. Za trzecim razem proponuję położyć rysunki odwrotnie (widać tylko białe strony), tak aby dzieci, szukając swojej pracy, musiały jeszcze odwrócić kartki na drugą stronę.

5.

Poproś dzieci, by wróciły na swoje miejsca do stolików. Podziel je na grupy po 3 osoby (przy jednym stoliku będą zatem siedzieć pewnie dwie grupy). Każdemu daj materiał pomocniczy „Kolorowanka”. Wytłumacz, że jedna osoba nie może pokolorować całego obrazka naraz, ale będą to robić wszyscy w grupie, po kolei i etapami. Możesz poprosić, żeby dzieci w grupie nie spoglądały nawzajem na to, co rysują (uda się to wyegzekwować raczej u starszych przedszkolaków). Na twój sygnał wszyscy kolorują pierwszą część, czyli głowę (jest wyraźnie oddzielona kreską), a potem zaginają pomalowaną część kartki dokładnie w miejscu kreski. Dopilnuj, by kartki zostały dobrze zagięte. Następnie każde dziecko podaje zagiętą kartkę osobie po swojej prawej stronie. Znów na konkretny sygnał dzieci kolorują tylko część z tułowiem i rękami. Cały proces się powtarza: kiedy pokolorują swoją część, zaginają kartkę i przekazują w prawo. Ostatnią, trzecią częścią są nogi. Gdy ostatnia osoba z grupy skończy kolorować nogi, dzieci mogą rozprostować kartkę i odsłonić całą postać. Zadbaj, by grupy obejrzały nawzajem swoje prace. Pod koniec zwróć uwagę, że praca może mieć wielu autorów i czasem warto jest robić pewne rzeczy razem.

6.

Tworzymy galerię. Nauczyciel wraz z dziećmi dzieli prace plastyczne na autorskie i zbiorowe. Jest to przygotowanie do wernisażu w przedszkolu.

Ewaluacja

Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:

  • rozumieją, że warto szanować swoją i cudzą twórczość?
  • zdają sobie sprawę, że dzieło może mieć więcej niż jednego autora oraz wiedzą, że jeśli wszyscy twórcy się na to zgodzą, można razem tworzyć jedno dzieło - np. obrazek.

Opcje dodatkowe

Jeśli masz więcej czasu, możesz zorganizować z dziećmi wernisaż prac. Powiesić je na wysokości ich oczu, wspólnie z dziećmi napisać tytuł wystawy, zrobić mały poczęstunek i zaprosić inne grupy przedszkolne bądź rodziców.

Jeśli masz więcej czasu, w zadaniu 1 możesz użyć farb lub pasteli.

wróć do spisu treści

Materiały ?

wróć do spisu treści

Zadanie dla ucznia ?

wróć do spisu treści

Słowniczek ?

-
-

Zobacz cały słowniczek.

wróć do spisu treści

Czytelnia ?

  • Czerniawski Piotr, Lipszyc Jarosław, Wilkowski Marcin, Pierwsza pomoc w prawie autorskim, [online], [dostęp: 27.11.2013], dostępny w Internecie: http://prawokultury.pl/publikacje/pierwsza-pomoc/.
  • Lipszyc Jarosław, Dobro, zło, prawo autorskie [online], [dostęp: 30.12.2012], dostępny w Internecie: http://jaroslawlipszyc.salon24.pl/11684,dobro-zlo-prawo-autorskie.
wróć na górę