Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

45m
Nie wymaga dostępu do Internetu
Bez Internetu

Ta lekcja jest częścią skróconego kursu na poziomie szkoła ponadgimnazjalna. Zobacz też pełny kurs.

Lekcja: Relacje i komunikacja w sieci

wróć do spisu treści

Wiedza w pigułce ?

Internet wprowadził nowe sposoby komunikacji i spowodował zmiany w relacjach międzyludzkich.

Część życia toczy się teraz w społecznościach internetowych. Dzięki nim możemy budować nowe znajomości i podtrzymywać luźne więzy, pomagają w utrzymywaniu znajomości w czasach coraz większej mobilności życiowej.

Społeczności internetowe dzielą się na towarzyskie i profesjonalne. W tych o charakterze profesjonalnym można szukać pracy, a także znajdować informacje o różnych branżach i przedstawiać swoje dokonania zawodowe (np. praktyki, wolontariat, działalność w organizacjach pozarządowych lub szkolnych).

W sieci łatwiej zdobyć autorytet i zyskać opinię eksperta, pod warunkiem że wypowiadasz się na tematy, na których się znasz i potrafisz przekazywać swoją wiedzę.

Komunikując się w sieci, pamiętaj o precyzyjnym formułowaniu swoich myśli. Dopasowuj formę wypowiedzi i kanał komunikacyjny do odbiorców. W dyskusjach przedstawiaj tylko merytoryczne argumenty. Dbaj o poprawność językową i interpunkcję, nie rezygnuj z form grzecznościowych. Pamiętaj o tym, że w internecie nie słychać tonu głosu i nie widać mowy ciała, dlatego łatwo o nieporozumienia.

Pisz świadomie i czytaj krytycznie — w ten sposób unikniesz konfliktów i będziesz rozumiana.

Portale społecznościowe mają charakter publiczny. Aktywność w sieci (posty, komentarze, lubiane strony, zdjęcia, znajomi) mają wpływ na to, jak jesteś postrzegana, także w realnym świecie. Świadomie kreuj swój wizerunek. Pamiętaj o chronieniu swojej prywatności.

wróć do spisu treści

Pomysł na lekcję ?

Czy relacje nawiązywane i podtrzymywane w internecie mogą być nam pomocne? Jak nasze zachowania w sieci wpływają na nasz wizerunek? Jak komunikować się poprzez internet? Uczestnicy i uczestniczki zajęć będą odpowiadać na te pytania. Dowiedzą się także, w jaki sposób korzystać z profesjonalnych sieci w internecie i jak stworzyć tam własny profil.

Cele operacyjne

Uczestnicy i uczestniczki:

  • wiedzą, co wpływa na ich wizerunek w internecie;
  • potrafią wyjaśnić, w jaki sposób internet zaciera tradycyjne podziały między osobami;
  • znają sposoby weryfikacji i potrafią oceniać wiarygodność osób w internecie;
  • potrafią dobrać odpowiednią formę wypowiedzi do jej odbiorcy;
  • potrafią wybrać odpowiedni kanał komunikacyjny w zależności od celu komunikacji;
  • znają zasady zrozumiałej pisowni w komunikacji internetowej;
  • wiedzą, w jaki sposób mogą korzystać ze społeczności profesjonalnych;
  • potrafią wypełnić profil w społeczności profesjonalnej.

Przebieg zajęć

1.

Zadaj pytanie:

  • Co wpływa na kształtowanie wizerunku w sieci?

Odpowiedzi zapisuj na tablicy. Jeśli nie pojawią się wśród nich oczekiwane elementy, zwróć uwagę na:

  • zdjęcia zamieszczane w serwisie społecznościowym
  • zamieszczane posty
  • komentarze i wypowiedzi na forach dyskusyjnych
  • polubione strony w serwisie społecznościowym
  • elementy profilu w serwisie społecznościowym, komunikatorze, serwisie profesjonalnym (zdjęcie profilowe, zainteresowania, informacje osobiste)
  • znajomych
  • aktywność na profilach
  • adres e-mail (w jakiej domenie, jak jest sformułowany)
2.

Zadaj pytania:

  • Co to znaczy, że internet zaciera tradycyjne podziały między osobami?
  • Czy w internecie ma znaczenie, ile mamy lat, jak się ubieramy, jak wyglądamy?

Napisz na tablicy: „Jak poznać eksperta w internecie?”. Zapytaj uczestników i uczestniczki, jakie znają sposoby weryfikacji treści w internecie.

Jeśli nie pojawią się takie odpowiedzi, wstaż na:

  • ilość wypowiedzi
  • liczba polubień, plusów i minusów
  • datę utworzenia konta
  • wypowiedzi w innych miejscach w internecie
3.

Podziel uczestników i uczestniczki na 8 grup. Każdej grupie daj jedną instrukcję z instrukcji dla grup „Komunikaty” (ODT, DOC). Poproś o zapoznanie się z instrukcją i wykonanie zadania. Poproś grupy o przeczytanie swoich komunikatów i propozycję zmian. Następnie rozpocznij rozmowę na forum, zadając pytania:

  1. Czy sposób komunikacji został odpowiednio dobrany do komunikatów i sytuacji?
  2. Na co zwrócić uwagę, pisząc maila do dyrektora czy nauczyciela?
  3. Czy akapity mogą być przydatne w pisaniu maili?
  4. Które komunikaty można by uznać za natarczywe?
  5. Które za niegrzeczne?
  6. W których komunikatach ważne było, żeby zadbać o poprawność językową, interpunkcję, pisownię z polskimi znakami i wielkimi literami?
  7. Dlaczego precyzyjne formułowanie myśli i precyzyjne stawianie pytań jest szczególnie ważne w komunikacji w internecie?
4.

Podziel uczestników i uczestniczki na grupy po 3 osoby. Daj każdej grupie jedną kartę pracy dla grup „Profesjonalny profil” (ODT, DOC). Poproś grupy o zapoznanie się z instrukcjami i wykonanie zadania.

Po 15 minutach rozpocznij rozmowę, zadając pytania:

  1. Jak można przedstawić swoją osobę, kiedy nie ma się jeszcze doświadczenia zawodowego?
  2. Jakie informacje można ująć w swoim doświadczeniu?
  3. O czym trzeba pamiętać, komunikując się za pośrednictwem profilu w profesjonalnej sieci?

Zwróć uwagę na:

  • możliwość zdobywania informacji o zawodzie w sieci profesjonalnej
  • potrzebę aktualizowania swojego profilu

Ewaluacja

Czy uczestnicy i uczestniczki po przeprowadzeniu zajęć:

  • wiedzą, co wpływa na ich wizerunek w internecie?
  • potrafią wyjaśnić, w jaki sposób internet zaciera tradycyjne podziały między osobami?
  • znają sposoby weryfikacji i potrafią oceniać wiarygodność osób w internecie?
  • potrafią dobrać odpowiednią formę wypowiedzi do jej odbiorcy?
  • potrafią wybrać odpowiedni kanał komunikacyjny w zależności od celu komunikacji?
  • znają zasady zrozumiałej pisowni w komunikacji internetowej?
  • wiedzą, w jaki sposób mogą korzystać ze społeczności profesjonalnych?
  • potrafią wypełnić profil w społeczności profesjonalnej?

Opcje dodatkowe

Ćwiczenie 3 możesz przeprowadzić inaczej, prosząc grupy o napisanie poprawionego komunikatu.

wróć do spisu treści

Materiały ?

instrukcja dla grup „Komunikaty” (ODT, DOC)

karta pracy dla grup „Profesjonalny profil” (ODT, DOC)

wróć do spisu treści

Zadania sprawdzające ?

Zadanie 1

Dopasuj komunikaty do kanału i odbiorcy.

Przeciągnij odpowiedzi i upuść w wybranym polu.

Kanał i odbiorca:

  1. mail do nauczyciela
  2. wiadomość na czacie
  3. wiadomość w serwisie społecznościowym
  4. komentarz na forum dyskusyjnym
  5. komentarz na blogu

  • Witam,
    w załączniku przesyłam swoją pracę.
    pozdrawiam
    Tomek Sikora
  • super, to widzimy się za pół godziny. ale będzie ;P

  • Podeślij mi link do strony o której rozmawialiśmy.
    g.
  • Wspomniany przez Arta555, artykuł wg mnie jedynie powierzchownie traktuje zagadnienie. Informacje zawarte w nim odbiegają od rzeczywistości i opierają się na wątpliwym źródle informacji. Nie polecam.

  • Zdjęcia piękne! Aż mam ochotę tam jechać już dziś. Dzięki za inspirację :)


Zadanie 2

Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Na twój wizerunek w internecie składają się:

wróć do spisu treści

Słowniczek ?

kanał informacji
(inaczej: kanał komunikacyjny) połączenie pozwalające na komunikację pomiędzy dwoma osobami, służy wymianie informacji, np. kable telefonu, stronice książki, fale radiowe. Kanał informacji to co innego niż medium: zwykle dane medium (środek komunikacji, np. telewizja) wykorzystuje pewne kanały informacyjne do nadawania określonych przekazów.
wizerunek
sposób, w jaki ktoś postrzega sam siebie lub jak widzą go inne osoby.

Zobacz cały słowniczek.

wróć do spisu treści

Czytelnia ?

wróć na górę