Wesprzyj działalność Nowoczesnej Polski
Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

45m
Nie wymaga dostępu do Internetu
Bez Internetu

Ta lekcja jest częścią skróconego kursu na poziomie szkoła ponadgimnazjalna. Zobacz też pełny kurs.

Lekcja: Relacje i komunikacja w sieci

wróć do spisu treści

Wiedza w pigułce ?

Internet wprowadził nowe sposoby komunikacji i spowodował zmiany w relacjach międzyludzkich.

Część życia toczy się teraz w społecznościach internetowych. Dzięki nim możemy budować nowe znajomości i podtrzymywać luźne więzy, pomagają w utrzymywaniu znajomości w czasach coraz większej mobilności życiowej.

Społeczności internetowe dzielą się na towarzyskie i profesjonalne. W tych o charakterze profesjonalnym można szukać pracy, a także znajdować informacje o różnych branżach i przedstawiać swoje dokonania zawodowe (np. praktyki, wolontariat, działalność w organizacjach pozarządowych lub szkolnych).

W sieci łatwiej zdobyć autorytet i zyskać opinię eksperta, pod warunkiem że wypowiadasz się na tematy, na których się znasz i potrafisz przekazywać swoją wiedzę.

Komunikując się w sieci, pamiętaj o precyzyjnym formułowaniu swoich myśli. Dopasowuj formę wypowiedzi i kanał komunikacyjny do odbiorców. W dyskusjach przedstawiaj tylko merytoryczne argumenty. Dbaj o poprawność językową i interpunkcję, nie rezygnuj z form grzecznościowych. Pamiętaj o tym, że w internecie nie słychać tonu głosu i nie widać mowy ciała, dlatego łatwo o nieporozumienia.

Pisz świadomie i czytaj krytycznie — w ten sposób unikniesz konfliktów i będziesz rozumiana.

Portale społecznościowe mają charakter publiczny. Aktywność w sieci (posty, komentarze, lubiane strony, zdjęcia, znajomi) mają wpływ na to, jak jesteś postrzegana, także w realnym świecie. Świadomie kreuj swój wizerunek. Pamiętaj o chronieniu swojej prywatności.

wróć do spisu treści

Pomysł na lekcję ?

Czy relacje nawiązywane i podtrzymywane w internecie mogą być nam pomocne? Jak nasze zachowania w sieci wpływają na nasz wizerunek? Jak komunikować się poprzez internet? Uczestnicy i uczestniczki zajęć będą odpowiadać na te pytania. Dowiedzą się także, w jaki sposób korzystać z profesjonalnych sieci w internecie i jak stworzyć tam własny profil.

Cele operacyjne

Uczestnicy i uczestniczki:

  • wiedzą, co wpływa na ich wizerunek w internecie;
  • potrafią wyjaśnić, w jaki sposób internet zaciera tradycyjne podziały między osobami;
  • znają sposoby weryfikacji i potrafią oceniać wiarygodność osób w internecie;
  • potrafią dobrać odpowiednią formę wypowiedzi do jej odbiorcy;
  • potrafią wybrać odpowiedni kanał komunikacyjny w zależności od celu komunikacji;
  • znają zasady zrozumiałej pisowni w komunikacji internetowej;
  • wiedzą, w jaki sposób mogą korzystać ze społeczności profesjonalnych;
  • potrafią wypełnić profil w społeczności profesjonalnej.

Przebieg zajęć

1.

Zadaj pytanie:

  • Co wpływa na kształtowanie wizerunku w sieci?

Odpowiedzi zapisuj na tablicy. Jeśli nie pojawią się wśród nich oczekiwane elementy, zwróć uwagę na:

  • zdjęcia zamieszczane w serwisie społecznościowym
  • zamieszczane posty
  • komentarze i wypowiedzi na forach dyskusyjnych
  • polubione strony w serwisie społecznościowym
  • elementy profilu w serwisie społecznościowym, komunikatorze, serwisie profesjonalnym (zdjęcie profilowe, zainteresowania, informacje osobiste)
  • znajomych
  • aktywność na profilach
  • adres e-mail (w jakiej domenie, jak jest sformułowany)
2.

Zadaj pytania:

  • Co to znaczy, że internet zaciera tradycyjne podziały między osobami?
  • Czy w internecie ma znaczenie, ile mamy lat, jak się ubieramy, jak wyglądamy?

Napisz na tablicy: „Jak poznać eksperta w internecie?”. Zapytaj uczestników i uczestniczki, jakie znają sposoby weryfikacji treści w internecie.

Jeśli nie pojawią się takie odpowiedzi, wstaż na:

  • ilość wypowiedzi
  • liczba polubień, plusów i minusów
  • datę utworzenia konta
  • wypowiedzi w innych miejscach w internecie
3.

Podziel uczestników i uczestniczki na 8 grup. Każdej grupie daj jedną instrukcję z instrukcji dla grup „Komunikaty” (ODT, DOC). Poproś o zapoznanie się z instrukcją i wykonanie zadania. Poproś grupy o przeczytanie swoich komunikatów i propozycję zmian. Następnie rozpocznij rozmowę na forum, zadając pytania:

  1. Czy sposób komunikacji został odpowiednio dobrany do komunikatów i sytuacji?
  2. Na co zwrócić uwagę, pisząc maila do dyrektora czy nauczyciela?
  3. Czy akapity mogą być przydatne w pisaniu maili?
  4. Które komunikaty można by uznać za natarczywe?
  5. Które za niegrzeczne?
  6. W których komunikatach ważne było, żeby zadbać o poprawność językową, interpunkcję, pisownię z polskimi znakami i wielkimi literami?
  7. Dlaczego precyzyjne formułowanie myśli i precyzyjne stawianie pytań jest szczególnie ważne w komunikacji w internecie?
4.

Podziel uczestników i uczestniczki na grupy po 3 osoby. Daj każdej grupie jedną kartę pracy dla grup „Profesjonalny profil” (ODT, DOC). Poproś grupy o zapoznanie się z instrukcjami i wykonanie zadania.

Po 15 minutach rozpocznij rozmowę, zadając pytania:

  1. Jak można przedstawić swoją osobę, kiedy nie ma się jeszcze doświadczenia zawodowego?
  2. Jakie informacje można ująć w swoim doświadczeniu?
  3. O czym trzeba pamiętać, komunikując się za pośrednictwem profilu w profesjonalnej sieci?

Zwróć uwagę na:

  • możliwość zdobywania informacji o zawodzie w sieci profesjonalnej
  • potrzebę aktualizowania swojego profilu

Ewaluacja

Czy uczestnicy i uczestniczki po przeprowadzeniu zajęć:

  • wiedzą, co wpływa na ich wizerunek w internecie?
  • potrafią wyjaśnić, w jaki sposób internet zaciera tradycyjne podziały między osobami?
  • znają sposoby weryfikacji i potrafią oceniać wiarygodność osób w internecie?
  • potrafią dobrać odpowiednią formę wypowiedzi do jej odbiorcy?
  • potrafią wybrać odpowiedni kanał komunikacyjny w zależności od celu komunikacji?
  • znają zasady zrozumiałej pisowni w komunikacji internetowej?
  • wiedzą, w jaki sposób mogą korzystać ze społeczności profesjonalnych?
  • potrafią wypełnić profil w społeczności profesjonalnej?

Opcje dodatkowe

Ćwiczenie 3 możesz przeprowadzić inaczej, prosząc grupy o napisanie poprawionego komunikatu.

wróć do spisu treści

Materiały ?

instrukcja dla grup „Komunikaty” (ODT, DOC)

karta pracy dla grup „Profesjonalny profil” (ODT, DOC)

wróć do spisu treści

Zadania sprawdzające ?

Zadanie 1

Dopasuj komunikaty do kanału i odbiorcy.

Przeciągnij odpowiedzi i upuść w wybranym polu.

Kanał i odbiorca:

  1. mail do nauczyciela
  2. wiadomość na czacie
  3. wiadomość w serwisie społecznościowym
  4. komentarz na forum dyskusyjnym
  5. komentarz na blogu

  • Witam,
    w załączniku przesyłam swoją pracę.
    pozdrawiam
    Tomek Sikora
  • super, to widzimy się za pół godziny. ale będzie ;P

  • Podeślij mi link do strony o której rozmawialiśmy.
    g.
  • Wspomniany przez Arta555, artykuł wg mnie jedynie powierzchownie traktuje zagadnienie. Informacje zawarte w nim odbiegają od rzeczywistości i opierają się na wątpliwym źródle informacji. Nie polecam.

  • Zdjęcia piękne! Aż mam ochotę tam jechać już dziś. Dzięki za inspirację :)


Zadanie 2

Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Na twój wizerunek w internecie składają się:

wróć do spisu treści

Słowniczek ?

kanał informacji
(inaczej: kanał komunikacyjny) połączenie pozwalające na komunikację pomiędzy dwoma osobami, służy wymianie informacji, np. kable telefonu, stronice książki, fale radiowe. Kanał informacji to co innego niż medium: zwykle dane medium (środek komunikacji, np. telewizja) wykorzystuje pewne kanały informacyjne do nadawania określonych przekazów.
wizerunek
sposób, w jaki ktoś postrzega sam siebie lub jak widzą go inne osoby.

Zobacz cały słowniczek.

wróć do spisu treści

Czytelnia ?

wróć na górę