Wesprzyj działalność Nowoczesnej Polski
Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

45m
Nie wymaga dostępu do Internetu
Bez Internetu

Ta lekcja jest częścią tematu Język mediów na poziomie szkoła podstawowa 1-3.

Lekcja: Twoja cyfrowa opowieść

wróć do spisu treści

Wiedza w pigułce ?

Wiedza z lekcji ”Zaplanuj cyfrową opowieść” oraz z lekcji „Jak zrobić dobre zdjęcie”

wróć do spisu treści

Pomysł na lekcję ?

W jaki sposób możemy wykorzystać narzędzia cyfrowe na potrzeby własnej ekspresji twórczej? Uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję się o tym przekonać, budując opowieść za pomocą cyklicznych, powiązanych ze sobą obrazów oraz przekładając ją na język fotografii, dzięki wykorzystaniu aparatów cyfrowych.

Cele operacyjne

Uczestnicy i uczestniczki:

  • wiedzą, jak posługiwać się prostym aparatem cyfrowym;
  • potrafią zaplanować i stworzyć własną obrazkową opowieść.

Przebieg zajęć

1.

Zapowiedz, że podczas zajęć stworzycie cyfrowe opowieści, czyli historyjki opowiedziane za pomocą zdjęć zrobionych aparatem cyfrowym. Podziel uczestników na dwie grupy. Wręcz im flamastry i puste kartki, które będą potrzebne do stworzenia obrazkowego planu dwóch krótkich opowieści – o czarodzieju oraz o ucieczce z piórnika (Instrukcja dla osoby prowadzącej_Obrazkowy plan). Rozdaj też teksty obu historii i przeczytaj każdej z grup, jeśli będzie to konieczne. Powiedz, że ostatnim krokiem będzie wykonanie serii zdjęć zrobionych aparatem cyfrowym. Podstawę do wykonania tego zadania będą oczywiście stanowiły obrazkowe opowieści. Dlatego warto od razu wyobrazić sobie, jak mogłyby wyglądać gotowe zdjęcia i to właśnie przedstawić na poszczególnych obrazkach. Poleć uczestnikom i uczestniczkom, by gotowe prace ułożyli w odpowiedniej kolejności, tak żeby od razu było wiadomo, gdzie jest początek, rozwinięcie i zakończenie historii.

2.

Poproś uczestników i uczestniczki o zawieszenie obrazkowych opowieści na tablicy. Zapisz powyżej tytuły każdej z nich. Zaproś do próby opisania, co przedstawiają poszczególne obrazki, nie ich autorów, ale reprezentantów drugiej grupy. Ważne jest, by postarali się oni odczytać, jakie są kolejne zdarzenia w opowieści. Na koniec zapytaj, czy obrazki zostały poprawnie odczytane, a opowieść dobrze zrozumiana? Czy jest czytelna?

3.

Daj każdej z grup aparat, aby uczestniczki i uczestnicy mogli teraz zamienić swoją obrazkową opowieść w opowieść cyfrową, robiąc serię zdjęć na podstawie obrazkowego planu. Gdy opowieści będą gotowe, zaproś uczestników i uczestniczki do ich obejrzenia na ekranach aparatów. Najlepiej zrobić to w czterech mniejszych grupach, w których znajdą się twórcy obydwu dzieł. Będą oni mogli podczas oglądania przedstawić krótko, o czym dokładnie mówi ich cyfrowa opowieść. Gdy skończą, powinni przekazać aparat kolejnej grupce - w ten sposób (podczas kilku rotacji) oba aparaty powinny trafić do każdej z grup.

Ewaluacja

Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:

  • potrafią zaplanować i stworzyć opowieść za pomocą obrazków i zdjęć?
  • potrafią korzystać z prostego aparatu cyfrowego?

Opcje dodatkowe

Jeśli masz więcej czasu, poproś, by obydwie grupy zamieniły się stworzonymi przez siebie nieułożonymi obrazkami i spróbowały je intuicyjnie zestawić w odpowiedniej kolejności w gotową opowieść. Poproś, by eksperci wyznaczeni z każdej z grup sprawdzili poprawność ułożonych obrazków.

Na zakończenie, gdy cyfrowe opowieści będą już gotowe, przenieś je do komputera i odtwórz za pomocą rzutnika jako pokaz slajdów, jednocześnie czytając treść każdej z nich. Jeśli nie masz dostępu do rzutnika, możecie obejrzeć pokaz bezpośrednio na komputerze.

wróć do spisu treści

Materiały ?

wróć do spisu treści

Zadanie dla ucznia ?

Wpisz w luki odpowiednie słowa: zakończenie, połączone, obrazkami

Bez problemu części opowieści wymienię – to: początek, rozwinięcie i ……………. . Wiedz, że można opowiadać nie tylko słowami, ale też gestem czy …………………. , które muszą być kolejno, pięknie ułożone i ciekawie tematem ze sobą ………………… .

wróć do spisu treści

Słowniczek ?

narracja cyfrowa
opowieść w formie multimedialnej. Jej autor przekazuje treść za pomocą połączenia różnych form przekazu, np. tekstu, animacji, dźwięku, obrazu, wideo. Może przybierać formę hipertekstu, prezentacji, filmu.

Zobacz cały słowniczek.

wróć do spisu treści

Czytelnia ?

  • Wykonywanie zdjęć aparatami cyfrowymi, [online], Wikibooks [29.05.2014], dostępny w Internecie: http://pl.wikibooks.org/wiki/Fotografia/Wykonywanie_zdj%C4%99%C4%87_aparatami_cyfrowymi
wróć na górę