Jak pracować metodą projektową z grupami?
Praca metodą projektową jest dobrym i sprawdzonym narzędziem dydaktyczno-wychowawczym. Stawia ona uczestniczki i uczestników projektu wobec konieczności przejęcia inicjatywy w procesie dydaktycznym, co modyfikuje ich postawę, skłaniając do większej samodzielności i aktywności. Rozwijają swoje kompetencje pracy w grupie i skutecznego komunikowania się. Przygotowują się też do pracy zawodowej, ponieważ takie umiejętności są coraz częściej pożądane u pracowników.
W metodzie tej istotny jest wyraźny podział ról na opiekuna projektu i grupy projektowe złożone z uczestników i uczestniczek.
Zadania opiekuna projektu to:
- Określenie zakresu tematycznego projektu.
- Podjęcie decyzji o długości trwania projektu.
- Podjęcie decyzji o składzie grup.
- Zespoły powinny liczyć od 4 do 6 osób, a ich członkowie mogą być dobierani według uznania opiekuna, decyzją samych uczestników lub losowo.
- Wyjaśnienie lub przypomnienie zasad pracy metodą projektu.
- Przedstawienie kryteriów oceny projektu.
- Pomoc grupom w wyznaczeniu celów i narzędzi pracy.
- Dbałość o sprawiedliwy podział zadań oraz ich dopasowanie do umiejętności uczestników i uczestniczek projektu.
- Zadecydowanie o kształcie spotkań konsultacyjnych i prowadzenie ich.
- Od opiekuna zależy przebieg spotkania i decyzja, czy będą w nim uczestniczyć wszystkie, czy też jeden zespół projektowy.
- Towarzyszenie grupom przy realizacji projektu, pomoc w odnalezieniu odpowiedzi na pytania, które się pojawią.
- Motywowanie uczestniczek i uczestników projektu.
- Pomoc w rozwiązywaniu wszelkich problemów i konfliktów w grupie.
- Pomoc w ocenieniu efektów pracy.
Zadania grupy projektowej to:
- Stworzenie planu i harmonogramu działań zgodnego z celami projektu.
- Sumienne i samodzielne wykonywanie zadań zgodnie z przyjętym przez grupę harmonogramem.
- Pozostawanie w kontakcie z opiekunem projektu, informowanie go podczas spotkań konsultacyjnych o postępach prac i ewentualnych problemach.
- Systematyczne wypełnianie kart pracy.
- Przygotowywanie dokumentacji projektu, która może być pomocna przy tworzeniu końcowej prezentacji efektów pracy.
- Przygotowanie atrakcyjnej prezentacji efektów pracy.
Wspólnymi zadaniami są:
- Ustalenie dogodnych terminów spotkań konsultacyjnych.
- Podtrzymywanie kontaktu opiekuna i grup projektowych na spotkaniach konsultacyjnych oraz drogą elektroniczną.
- Sumienność w wykonywaniu zadań.
- Dbanie o dobrą atmosferę pracy.
- Zachowanie postawy otwartości na nowe doświadczenia i pomysły innych ludzi.
- Omówienie i ocenienie efektów pracy.
Dobrym i motywującym pomysłem jest zaprezentowanie szerszej publiczności efektów pracy grup. Można to zrobić w formie wystawy, festiwalu lub zamieścić je na stronie internetowej.
Materiał został opracowany na podstawie:
Alicja Pacewicz, Danuta Sterna, Katarzyna Sołtan-Młodożeniec, Gimnazjalny projekt edukacyjny. Instrukcja dla nauczycieli, realizujących projekt edukacyjny, Centrum Edukacji Obywatelskiej, CC-BY-NC-ND,
Więcej o pracy metodą projektu można przeczytać w serwisie CEO poświęconemu projektowi gimnazjalnemu.