Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych
Katalog kompetencji w formacie PDF można pobrać tu.
Wybrane kompetencje – Szkoła podstawowa 4-6
Etyka i wartości w komunikacji i mediach
Wyzwania etyczne a treści mediów i komunikacji
- Rozumie, dlaczego korzystając z materiałów dostępnych w internecie, należy szanować pracę innych; np. rozumie, dlaczego wklejając do prezentacji multimedialnej obrazek ściągnięty z internetu, należy podać jego źródło.- Umie wskazać podstawowe wartości w przekazie medialnym; np. wskazać, do jakich wartości odwołuje się postępowanie bohatera oglądanego filmu.
- Rozumie, że wartości promowane w treści mediów i komunikacji są zależne od wielu czynników; np. rozumie, że reklama nie jest bezinteresownym informowaniem o produkcie, ponieważ jej główną funkcją jest zachęcanie do kupna produktu, rozbudzanie potrzeb itp.
- Rozumie pojęcie wolności słowa w perspektywie mediów i komunikacji.
- Rozumie potrzebę krytycznej tolerancji i otwartości (także na inne kultury) przy kontakcie z treściami mediów.
- Potrafi rozpoznać problem stereotypizacji i uprzedmiotowiania osób w komunikacji medialnej, np. potrafi wskazać reklamy wykorzystujące stereotypy płciowe lub etniczne.