Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych
Katalog kompetencji w formacie PDF można pobrać tu.
Wybrane kompetencje – Gimnazjum
Ekonomiczne aspekty działania mediów
Informacja jako dobro ekonomiczne
- Zna pojęcia: lokowanie produktu, artykuł/post sponsorowany.- Zna pojęcie asymetrii informacji, tzn. wie, że występuje ona, kiedy kolega/koleżanka nie zna informacji, którą zna on/ona.
- Wie, że dzięki internetowi asymetria informacji może zanikać. Np. można znaleźć informację w więcej niż jednym miejscu, osoby mające dostęp do internetu mogą również tam szukać informacji, nie tylko w bibliotece.
- Wie, że tworzenie informacji, jak również jej przekazywanie, pociąga za sobą koszty. Ponoszą je producenci, a nie bezpośredni odbiorcy (czytelnicy, słuchacze, widzowie); np. wydawca płaci za druk darmowej gazety rozdawanej na ulicach.
- Wie, że koszt wytworzenia danego dobra nie jest równoznaczny z jego wartością ani ceną; np. cena e-booków jest wyższa niż koszt ich wytworzenia.
- Wie, że jedną z zasad biznesu w sieci jest ekonomia uwagi i umie pokazać ten mechanizm; np. na przykładzie historii wyszukiwania w Google.
- Rozumie, że cena jest wynikiem umowy: sprzedawca proponuje cenę, a nabywca ją akceptuje lub odrzuca. Np. kupując jakiś przedmiot na Allegro, licytuje do takiej ceny, którą gotów/gotowa jest zapłacić.