Zacznij rozmowę od pytania „Po co jest reklama?”. Postaraj się wytłumaczyć dzieciom, że nie wszystko, co jest przedstawiane w reklamie, rzeczywiście jest najlepsze, że świat w niej pokazywany jest wyidealizowany i często nieprawdziwy. Nie zawsze też wszystko, co pokazuje reklama, trzeba mieć. Za każdym razem można zadać sobie pytanie, czy na pewno potrzebujemy tego, co jest reklamowane.
Ta lekcja jest częścią tematu Ekonomiczne aspekty działania mediów na poziomie wych. przedszkolne.
Lekcja: CO TO JEST REKLAMA?
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
Wiedza w pigułce z lekcji Reklamo pokaż się
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Uczestnicy i uczestniczki poznają podstawową charakterystykę reklamy. Sami będą wymyślać reklamę oraz porównają reklamowe zdjęcia produktów z ich prawdziwym wyglądem.
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
- wiedzą, do czego służy reklama; wiedzą, że pewne przekazy medialne mogą zachęcać do czegoś, np. do zakupu produktu;
- wiedzą, że nie wszystko, co jest przedstawione w reklamie, trzeba mieć.
Przebieg zajęć
Zabawa ruchowa „Proszę kupić ten klocek”. Nauczyciel rozdaje kolorowe klocki (te, które są dostępne w przedszkolu) po jednym dla każdego dziecka. Na bębenku stuka puls ósemkowy, a dzieci biegają na palcach po kole w jednym kierunku ruchu (w tym czasie klocek trzymają w dłoni, ale nie eksponują go). Kiedy nauczyciel przestanie grać głośno, wypowiada hasło „REKLAMA”. Zadaniem dzieci jest zatrzymanie się i utworzenie „nieruchomej figurki” ze swojego ciała (przodem do nauczyciela). Będzie to jakby „zdjęcie reklamowe klocka”. Dzieci na „zdjęciach” muszą być pogodne, uśmiechnięte, szczęśliwe, a klocek musi być wyraźnie wyeksponowany. Kiedy powróci puls ósemkowy, dzieci wracają do biegania na palcach po kole z klockiem w dłoni.
Dzieci siedzą w dużym, wspólnym kole. Nauczyciel trzyma w ręku piłkę i opowiada dzieciom, że musimy zachęcić do jej kupna, a więc znaleźć jej wyjątkowe cechy (każdy wymienia tylko jedną cechę). Jako pierwszy reklamuje piłkę nauczyciel np: „ta piłka ma śliczny czerwony kolor” i przekazuje ją dziecku, które siedzi obok niego po prawej stronie. Dziecko trzymając piłkę w ręku głośno i wyraźnie reklamuje ją, wymieniając inną cechę np: „jest bardzo gumowa”. Zabawa kończy się, gdy piłka obiegnie w ten sposób całe koło i wróci do nauczyciela. UWAGA! Proszę pozwolić reklamować dzieciom piłkę abstrakcyjnie np: „ta piłka świetnie się mieści w walizce” lub „ta piłka idealnie leży na moim bucie” itp.
Zabawa ruchowa z piłką. Dzieci stoją w kole, a nauczyciel trzymając piłkę proponuje następujące działanie ruchowe:
- nauczyciel odbija wielokrotnie piłkę o podłogę i łapie ją oburącz - dzieci natychmist reagują i równocześnie w analogicznym rytmie kucają i wstają
- nauczyciel stoi i trzyma piłkę w ręku - dzieci również stoją na baczność
- nauczyciel przekłada piłkę z prawej do lewej dłoni - dzieci równocześnie klaszczą w rytmie narzuconym przez ruchy nauczyciela
- nauczyciel podrzuca piłkę do góry i łapie ją oburącz - dzieci równocześnie, w analogicznym rytmie podskakują do góry.
Poproś przed zajęciami przedszkolną kuchnię o zrobienie budyniu. Pokaż dzieciom gotowy budyń, jak również zdjęcie budyniu lub zdjęcie z opakowania jakiegokolwiek budyniu w proszku. Poproś dzieci, by wymieniły różnice pomiędzy prawdziwym budyniem a tym ze zdjęcia. Po omówieniu różnic możecie zjeść budyń na podwieczorek.
Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
- zdają sobie sprawę z tego, że świat ukazany w reklamach jest wyidealizowany?
Materiały ?
wróć do spisu treściCzytelnia ?
- ”Krytyczna teoria reklamy” [online], Wikipedia [dostęp: 19. 01. 2015], dostępny w Internecie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Krytyczna_teoria_reklamy
- Kamieniak Jacek, ”Manipulacja w reklamie i sprzedaży” [online], [dostęp: 19. 01. 2015], dostępny w Internecie: http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,4695/q,Manipulacja.w.reklamie.i.sprzedazy
- Szczęsna Ewa, ”Poetyka reklamy”, Wydawnistwo Naukowe PWN, 2001