Wybierz dowolną bajkę, w której wyraźnie wskazani są dobrzy i źli bohaterowie, np. „Bajkę o Czerwonym Kapturku”. Przeczytaj dzieciom całą bajkę dla przypomnienia (możesz też skorzystać z dowolnego audiobooka dla dzieci z portalu Wolne Lektury http://wolnelektury.pl/katalog/audiobooki/).
Ta lekcja jest częścią tematu Etyka i wartości na poziomie wych. przedszkolne.
Lekcja: Dobrzy i źli bohaterowie
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
-
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Na podstawie przeczytanej bajki dzieci tworzą swojego dobrego i złego bohatera bajki.
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
- umieją na podstawowym poziomie rozróżnić dobro i zło w mediach np. potrafią wskazać złe postępowanie bohatera oglądanego filmu.
Przebieg zajęć
Po lekturze bajki poproś dzieci, by rozróżniły dobre i złe postaci. Następnie zaproponuj zabawę. Podziel miejsce do ćwiczeń ruchowych na dwie połowy (np. długą wstęgą). Jedna połowa będzie przeznaczona dla dobrych bohaterów bajek, a druga dla złych. Dzieci swobodnie spacerują po całej sali do akompaniamentu dowolnej muzyki relaksacyjnej np. z odgłosami lasu. Nauczyciel w wybranym przez siebie momencie wyłącza muzykę i głośno wypowiada nazwę dowolnej postaci z bajki np: „Kopciuszek”. Dzieci stają na baczność na wybranej odpowiednio połowie. Spacerowanie powraca, kiedy dzieci znów usłyszą muzykę.
Po zabawie ruchowej zaproponuj dzieciom, by wymyśliły swojego bohatera z bajki. Może być dobry lub zły itd. Zaproś dzieci do stolików i wręcz szablony z zarysem postaci. Zadaniem uczestników będzie narysowanie nowego bohatera.
Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
- rozumieją, że postaci dobre i złe różnią się od siebie?
Opcje dodatkowe
wróć do spisu treściMateriały ?
wróć do spisu treściCzytelnia ?
- Campbell Joseph, ”Bohater tysiącu twarzy”, Nomos Zakład Wydawniczy, 2013/