Pokaż dzieciom dowolne czasopisma przeznaczone dla nich np. „Świerszczyk”. Zadaj dzieciom pytania zawarte w Instrukcji dla prowadzącego.
Ta lekcja jest częścią tematu Język mediów na poziomie wych. przedszkolne.
Lekcja: Ja też mam swoją gazetę
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
-
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
W trakcie lekcji dzieci zapoznają się z różnymi mediami przeznaczonymi dla nich.
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
- wiedzą, że istnieją różne media dla dzieci;
- umieją je wymienić: pismo dla dzieci do czytania, audiobooki do słuchania itp.;
- potrafią wskazywać, co lubią; wybierają, którą książkę chcą przeczytać.
Przebieg zajęć
Powiedz, że ważnym elementem w każdej gazecie dla dzieci są różne zadania do rozwiązywania, takie jak rebusy, kolorowanki czy labirynty. Wymyślają je twórcy takiego czasopisma. Podziel dzieci w pary i rozdaj każdemu z nich kartę pracy „Narysuj kolorowankę”. Zadaniem dzieci będzie narysowanie kolorowanki, którą przekażą do pokolorowania drugiemu dziecku z pary. Pamiętaj, żeby przypomnieć im, że kolorowanka musi być czarno-biała.
Zabawa ruchowa „Taniec kolorowanek”. Dzieci odchodzą od stolików i przenoszą się w miejsce, w którym będą mogły wykonywać ćwiczenia ruchowe. Każdy trzyma w ręku swoją kolorowankę. Nauczyciel krótko opowiada dzieciom, że są gazety, w których znajduje się płyta z piosenkami lub melodiami dla dzieci do słuchania. Następnie włącza dowolną (raczej spokojną) muzykę instrumentalną i prosi, aby dzieci poruszały się po kole w jednym kierunku, zgodnie z charakterem muzyki. W tym czasie wypowiada hasła:
„parasol” - dzieci chodzą po kole, trzymając kolorowankę dwoma rękami nad głową;
„wachlarz” - dzieci zatrzymują się i delikatnie „wachlują kolorowanką” pod swoją brodą;
„kałuża” - dzieci kładą kolorowankę ostrożnie na podłodze przed swoimi stopami i chodzą na palcach dookoła swojej kartki (kałuży);
„flaga” - dzieci podnoszą kolorowankę z podłogi i mocno nią machają, naśladując odgłos trzepoczącej na wietrze flagi.
Nauczyciel w dowolnie wybranym przez siebie momencie wycisza muzykę, a dzieci siadają na podłodze.
Wprowadź dzieci w temat audiobooków. Wytłumacz, że książkę można nie tylko drukować, ale też nagrywać głos czytającej ją osoby. Starszym dzieciom możesz wytłumaczyć, że ta, którą zaraz im puścisz, jest dostępna za darmo w internecie. Powiedz dzieciom, że za chwilę usłyszą fragment bajki i żeby uważnie jej słuchali i zapamiętywali wszystkie szczegóły. Możesz zaproponować dzieciom, aby kolorowanka zamieniła się w „poduszkę”, więc każdy w czasie słuchania bajki leży w ulubionej pozycji na podłodze (dywanie lub wykładzinie), a jego głowa leży na „poduszce” (kolorowance).
Wręcz każdemu kartę pracy „Skreśl niepotrzebne”. Dzieci będą miały przekreślić te spośród różnych ilustracji, które nie pojawiły się w bajce. Po rozwiązaniu zadania przesłuchajcie bajkę jeszcze raz i sprawdźcie, czy dobrze udało wam się wykonać ćwiczenie.
Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
- chętniej sięgają po przeznaczone dla nich media?
- rozróżniają typy mediów i wiedzą, że przeznaczone dla nich materiały można przeglądać, słuchać lub rozwiązywać?
Opcje dodatkowe
Jeśli masz więcej czasu, możesz powiedzieć dzieciom o istnieniu radia dla dzieci, np. Radia Bajka. Spróbuj odsłuchać z nimi wybraną z archiwum radia online audycję.
wróć do spisu treściMateriały ?
wróć do spisu treściCzytelnia ?
- PAP, Ponad 2400 książek dostępnych jest za darmo w serwisie wolnelektury.pl, wyborcza.pl [dostęp: 2.05.2014], Dostępny w Internecie: http://wyborcza.pl/1,91446,15827616,Ponad_2400_ksiazek_dostepnych_jest_za_darmo_w_serwisie.html