1%
Logo akcji 1%

Czy wiesz, że możesz nam pomóc rozwijać Edukację Medialną, przekazując 1% swojego podatku? To bardzo proste - wystarczy, że w zeznaniu podatkowym podasz nasz numer KRS 0000070056.

Dowiedz się więcej

x
Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

45m
Nie wymaga dostępu do Internetu
Bez Internetu

Ta lekcja jest częścią tematu Korzystanie z informacji na poziomie wych. przedszkolne.

Lekcja: Skąd czerpiemy informacje?

wróć do spisu treści

Wiedza w pigułce ?

Wiedza w pigułce z lekcji Jedna informacja - a źródeł mnóstwo!

wróć do spisu treści

Pomysł na lekcję ?

Każdy dzień przedszkolaka to zdobywanie mnóstwa nowych informacji. Warto, żeby dzieci wiedziały, że mogą się wiele dowiedzieć, nie tylko pytając rodziców. Lekcja pozwoli poznać różne sposoby pozyskiwania informacji oraz rozróżniać je. Atrakcyjność zajęć zależy od materiałów przyniesionych przez nauczyciela.

Cele operacyjne

Uczestnicy i uczestniczki:

  • zdają sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji;
  • dostosowują źródło informacji do potrzeby;
  • próbują zdobyć informację w inny sposób niż od starszej od siebie osoby.

Przebieg zajęć

1.

Spytaj uczestników i uczestniczki, co robią, gdy czegoś nie wiedzą. Pytaniem wprowadzasz dzieci w temat oraz orientujesz się, na ile są zapoznane z zagadnieniem.

Następnie pokaż dzieciom gazetę, książkę, laptop, ewentualnie komputer, który znajduje się w sali. Porozmawiajcie, czym różnią się od siebie wymienione źródła informacji i w jaki sposób się ich używa.

2.

Pokaż dzieciom wycinki z gazet (możesz również wydrukować analogiczne wiadomości z portali informacyjnych) z obrazkową prognozą pogody czy zdjęciami nowo narodzonych dzieci. Na początku zapytaj dzieci, czy wiedzą, do czego odnoszą się te wiadomości. Pokazując konkretną prognozę, zapytaj, jaka będzie jutro pogoda. Wytłumacz, że rysunek również może nieść ze sobą informację. Pokazując wycinek ze zdjęciami noworodków, zapytaj, dlaczego są umieszczane w gazecie; w razie potrzeby wytłumacz. W czasie tego zadania możesz zapytać dzieci o różnicę pomiędzy dziennikiem a tygodnikiem i jeśli trzeba, wyjaśnić, na czym polega.

3.

Zaproś uczestników do zabawy ruchowej ”Szukamy źródeł”. Zadaniem dzieci jest onalezienie w sali przedmiotów, które mogą być źródłem informacji (np. podręcznik, książka, gazeta, gra edukacyjana etc., jeśli grupa jest liczna możesz przygotować obrazki przedstawiajace te przedmiotu i rozłożyć je w różnych miejscach w sali). Jako podsumowanie zabawy zapytaj dzieci, jak nazywają się odnalezione przez nich przedmioty.

4.

Zaproponuj dzieciom stworzenie wspólnej ”gazety” z życia przedszkolaka (dzieci rysują pogodę, menu przedszkolaka, w co bawią się w ogródku, jakie zajęcia bardzo lubią itp.)

Ewaluacja

Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:

  • dostrzegają, że sami mogą uzyskiwać pewne informacje?
  • odróżniają od siebie podstawowe typy prasy drukowanej?
  • umieją wymienić różne źródła informacji?

wróć do spisu treści

Czytelnia ?

  • Dyczewski Leon, Kryteria rzetelnej informacji [W:] Jaka informacja?, red. Dyczewski Leon, Lublin 2009, s 25–32.
wróć na górę