Podziel uczestników zajęć na 6 grup. Każdy zespół powinien otrzymać po 4 losy wycięte z materiału pomocniczego „W gąszczu gatunków” (ODT, DOC).
Poproś poszczególne zespoły o przygotowanie w punktach kilku najważniejszych cech wylosowanych gatunków.
Ta lekcja jest częścią tematu Język mediów na poziomie gimnazjum.
Z gatunkami spotkałeś się już na języku polskim. Uczyłeś się pewnie o specyficznych cechach noweli czy komedii. Podział na gatunki dotyczy nie tylko literatury. Można je odnaleźć we wszystkich tekstach kultury.
Wiele z nich można bez trudu zaklasyfikować do określonego gatunku. Za przykład mogą posłużyć komedie romantyczne. Idąc na taki film, wiemy, o czym mniej więcej będzie fabuła i że skończy się szczęśliwie. Dzięki znajomości gatunku, odbiorca oczekuje od utworu zastosowania określonej konwencji, czyli zbioru typowych cech. Dlatego też przyswaja dany tekst kultury z odpowiednim nastawieniem. Na pewno zdziwiłbyś się, gdyby podczas teleturnieju prowadzący zaczął odczytywać wiadomości. To byłoby pomieszanie dwóch gatunków telewizyjnych.
Niekiedy mieszanie gatunków jest czymś niekorzystnym. Jest tak np. w dziennikarstwie. Gdyby reporter w przedstawieniu faktów zawarł swój punkt widzenia, świadczyłoby to o braku rzetelności. Odbiorcy pragnący poznać czyjeś zdanie na dany temat mogą sięgnąć do komentarzy lub felietonów. Dzięki przestrzeganiu jasnego podziału na gatunki wiadomo, co jest faktem, a co opinią. Jednocześnie twórcom zależy na atrakcyjności programów. Dlatego często mieszają rozrywkę z informacjami. Coraz trudniej odróżnić je od siebie. Zjawisko to nazywamy infotainment.
Niemniej gatunkowy zamęt jest twórczy. Mieszanie gatunków to zabieg bardzo często wykorzystywany przez artystów. Daje ono ciekawy, zaskakujący efekt. Współcześnie, gdy gatunków różnych mediów jest bardzo wiele, możliwości ich połączeń są niezliczone!
Niektóre z nich jednak okazały się na tyle udane, że na trwałe weszły do repertuaru wykorzystywanych konwencji. Stało się tak np. w przypadku połączenia horroru z filmem dokumentalnym. Tak wielu reżyserów tworzyło filmy oparte na podobnym pomyśle, że można mówić o nowym podgatunku. Podobne, owocujące powstaniem nowego gatunku połączenia często obserwujemy w muzyce. Tak choćby thrash metal, grany m.in. przez popularny zespół Metallica, wywodzi się z połączenia heavy metalu z punkiem. W kulturze jest jak w przyrodzie: gatunki wciąż ewoluują!
Znajomość cech poszczególnych gatunków jest bardzo ważna. Aby zrozumieć i ocenić utwory czerpiące z różnych gatunków, należy umieć je rozpoznawać. Znajomość gatunków umożliwia pełne i owocne uczestnictwo w kulturze.
wróć do spisu treści„Fajny film wczoraj widziałem! To horror osadzony w realiach kostiumowego filmu historycznego”. Bardzo często okazuje się, że pomimo obecnej tendencji do mieszania się gatunków i zacierania granic między nimi, tradycyjny podział na formy filmowe i telewizyjne jest nadal przydatny. To dzięki niemu potrafimy komunikować się z innymi oraz rozumiemy grę konwencjami podejmowaną z widzem przez poszczególnych twórców.
Uczestnicy i uczestniczki:
Podziel uczestników zajęć na 6 grup. Każdy zespół powinien otrzymać po 4 losy wycięte z materiału pomocniczego „W gąszczu gatunków” (ODT, DOC).
Poproś poszczególne zespoły o przygotowanie w punktach kilku najważniejszych cech wylosowanych gatunków.
Odczytuj kolejne typy gatunków z materiału pomocniczego „W gąszczu gatunków” (ODT, DOC), za każdym razem prosząc grupę, która wyciągnęła dany los, o bardzo krótką prezentację najistotniejszych cech.
Jako pytania pomocnicze rozważ:
Po zwięzłym przedstawieniu głównych cech gatunków zadaj pytanie: „Czy współcześnie często spotykamy filmy, które można łatwo zakwalifikować tylko do jednego gatunku?”.
Jako pytania pomocnicze rozważ:
Poproś poszczególne zespoły, aby z posiadanych przez siebie losów skomponowały połączenia różnych gatunków. Każda z grup powinna przygotować co najmniej 2 połączenia, uzasadniając dlaczego akurat te gatunki zestawia ze sobą.
Przykład:
Połączenie losów „Komedia romantyczna” i „Film science fiction” -> historia miłosna dwójki osób mająca miejsce w przyszłości na odległej planecie.
Celem tej części zajęć jest rozwinięcie wyobraźni medialnej uczestników. Połączenie różnych gatunków wymaga zrozumienia ich cech oraz uświadamia różnorodny charakter współczesnych mediów.
Jeśli wśród gatunków łączonych przez uczestników zajęć znajdą się „Komentarz opublikowany w prasie”, „Artykuł informacyjny w prasie”, „Telewizyjny program informacyjny”, zwróć uwagę uczestników na fakt, że tych form nie należy łączyć z pozostałymi gatunkami. Dziennikarstwo powinno służyć przekazywaniu możliwie najbardziej wiarygodnych informacji i należy starannie odróżnić je od pozostałych gatunków.
Poproś każdą z grup o zaprezentowanie jednego z opracowanych przez siebie połączeń. Zachęć pozostałe grupy do wygłaszania uwag i komentarzy.
Jako pytania pomocnicze rozważ:
Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
Zajęcia mogą zostać rozszerzone w ćwiczeniu 3. Poproś poszczególne grupy o przygotowanie prezentacji na papierze dużego formatu. Każda z prezentacji powinna wskazywać:
Materiał pomocniczy „W gąszczu gatunków”. (ODT, DOC)
wróć do spisu treści