1%
Logo akcji 1%

Czy wiesz, że możesz nam pomóc rozwijać Edukację Medialną, przekazując 1% swojego podatku? To bardzo proste - wystarczy, że w zeznaniu podatkowym podasz nasz numer KRS 0000070056.

Dowiedz się więcej

x
Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

Jak korzystać z materiałów?

wróć na górę

Wybierz lekcję, którą chcesz przeprowadzić.

Do wyboru masz lekcje z kursu skróconego (łącznie 8 godzin) lub kursu pełnego (liczba godzin zależy od wybranego poziomu edukacyjnego). Większość lekcji realizuje wymagania podstawy programowej – odpowiednią informację znajdziesz w każdej lekcji w pasku po prawej stronie. Zamieszczone tam zostały również linki do innych lekcji powiązanych z danym tematem oraz do Katalogu Kompetencji.

Lekcje zostały przypisane do poszczególnych etapów edukacyjnych. Pamiętaj jednak, że to Ty najlepiej znasz swoją grupę. Wybierając lekcję zastanów się, czy uczestniczki i uczestnicy zajęć poradzą sobie z danym tematem. Czy nie będzie dla nich zbyt łatwy? Do szybkiej diagnozy poziomu wiedzy uczestników możesz wykorzystać słowniczek lub pytania w ewaluacji. W razie potrzeby skorzystaj lekcji na wyższym lub niższym poziomie.

Zobacz spis wszystkich lekcji.

wróć na górę

Przeczytaj wiedzę w pigułce.

Wiedza w pigułce to krótkie wprowadzenie do tematu zajęć. Możesz wykorzystać ją do przygotowania wstępnej pogadanki, rozpoczęcia rozmowy z uczestnikami lub rozdać ją jako materiał po zajęciach. Lekcje z poziomu gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej mają jedną wiedzę w pigułce dla prowadzących i uczestników. W lekcjach dla szkoły podstawowej kl. 4-6 wiedza w pigułce dla uczniów została opracowana osobno, w formie krótkiej notatki z lekcji, czasami połączonej z ilustracją.

Zobacz przykład wiedzy w pigułce.

wróć na górę

Zajrzyj do czytelni.

W czytelni znajdziesz linki do artykułów i publikacji związanych z tematem, które pomogą Ci poszerzyć informacje zawarte w wiedzy w pigułce i przygotować się do zajęć. Zostały one wybrane przez ekspertów z myślą o osobach prowadzących lekcje edukacji medialnej.

Zobacz przykład czytelni

wróć na górę

Zapoznaj się z przebiegiem ćwiczeń w scenariuszu.

Każdy pomysł na lekcję można zrealizować w 45 minut. Pamiętaj, że nie wszystkie cele operacyjne, zwłaszcza te odnoszące się do postaw, będą mogły być osiągnięte w czasie pojedynczych zajęć. Przebieg zajęć możesz modyfikować, dostosowując czas trwania poszczególnych ćwiczeń do potrzeb grupy. Zwróć uwagę na pomoce, z których będziesz korzystać i wykorzystane metody. Na koniec zajrzyj do ewaluacji – zobacz, czy udało się osiągnąć zamierzone efekty.

Jeśli masz więcej czasu lub zamierzasz kontynuować zajęcia, sprawdź opcje dodatkowe. W lekcjach zakładających wykorzystanie komputera znajdziesz tam również alternatywny sposób przeprowadzenia zajęć, niewymagający sprzętu.

Zobacz przykład scenariusza.

wróć na górę

Pobierz i wydrukuj materiały.

Oprócz plików PDF udostępniamy też formaty źródłowe. Dzięki temu możesz łatwo edytować wszystkie karty pracy, np. w programie Libre Office lub MS Word.

wróć na górę

Sprawdź wiedzę.

Każda lekcja zawiera zadanie sprawdzające. Możesz je wydrukować (zadania bez rozwiązań w formacie PDF zapiszesz przyciskiem pobierz lekcję w wersji dla ucznia) lub przekazać uczniom link do rozwiązania go on-line. Jeśli zostało Ci kilka minut w czasie zajęć, możecie też rozwiązać je grupowo, wyświetlając treść zadania za pomocą rzutnika.

Zobacz przykład zadania sprawdzającego.

wróć na górę

Zwróć uwagę na kluczowe pojęcia.

Każda lekcja zawiera mały słowniczek z kluczowymi pojęciami: inny dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, inny dla uczniów ze szkół podstawowych.

wróć na górę

Rozdaj materiały.

Po lekcji możesz rozdać uczestnikom i uczestniczkom wiedzę w pigułce, zadania sprawdzające i słowniczek. W tym celu pobierz lekcję w wersji dla ucznia.

wróć na górę

Wyślij nam swoje uwagi.

Zostaw uwagę na temat przeprowadzonej lekcji. Odpowiedni formularz znajdziesz pod każdą lekcją. Napisz, czy uczestnikom podobały się zajęcia, co sprawiało trudności, a co się świetnie udało. Dzięki temu będziemy mogli poprawiać i rozwijać nasze materiały.

wróć na górę