Lekcja: Czym jest chmura?
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
Na co dzień używamy wielu różnych urządzeń elektronicznych i często chcemy na nich otwierać i edytować te same dokumenty czy obrazy. Zamiast przenosić pliki np. za pomocą pendrive'ów można wtedy skorzystać z atrakcyjnego rozwiązania proponowanego przez serwisy internetowe, mianowicie korzystać z tzw. chmury.
„Chmura” to ogólne określenie usług sieciowych, umożliwiających tworzenie lub trzymanie plików na serwerach nienależących do nas. Na przykład do przechowywania danych możemy wykorzystać udostępnione w internecie przestrzenie dyskowe. Służą do tego takie serwisy jak Dropbox czy Dysk Google. Zapewnia to dostęp do naszych plików niezależnie od tego, z jakiego komputera korzystamy – o ile jesteśmy połączeni z internetem. Innego rodzaju serwisy (np. Google Dokumenty) umożliwiają tworzenie dokumentów tekstowych czy arkuszy kalkulacyjnych za pomocą oprogramowania udostępnionego w sieci. Dzięki temu również praca kilku osób nad jednym dokumentem staje się o wiele łatwiejsza. Nie jest potrzebna do tego instalacja żadnych dodatkowych programów.
Gdzie znajduje się plik, który „trzymamy w chmurze”? Samo określenie budzi takie skojarzenia, jakbyśmy wysyłali go w jakąś nieokreśloną, podniebną przestrzeń. Nic bardziej mylnego – wpada on w ręce właściciela usługi i jest przechowywany na jego serwerach. Często serwery te są rozsiane po wielu różnych krajach, w których obowiązują odmienne prawa regulujące ochronę danych. Co więcej, wykorzystanie wirtualizacji umożliwia łatwe przenoszenie oprogramowania umożliwiającego działanie takich usług z serwera na serwer. Zwiększa to ich opłacalność i efektywność.
Na podobnej zasadzie działają również konta poczty elektronicznej: załączniki i treści maili są przechowywane na serwerach usługodawców, takich jak Gmail czy Wirtualna Polska. Chmura objęła również portale społecznościowe, coraz częściej służące do przesyłania obrazów i dokumentów.
Chmura bywa bardzo przydatna, jednak korzystaj z niej rozważnie. Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że przekazując innym nasze dane, w pewnym zakresie tracimy nad nimi kontrolę. Zgadzamy się na to, aby usługodawcy wykorzystywali je w granicach określonych przez regulaminy, których często nie czytamy zbyt uważnie.
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Na tydzień przed lekcją wybierz film, który może być interesujący dla młodzieży (podpowiedź na stronie: http://www.nhef.pl/edukacja/miasto.do;jsessionid=E31D6D5368F846A2531CE344D6E02819?idMiasta=1). Poproś, aby uczestnicy i uczestniczki obejrzeli film w domach (w miarę możliwości), a następnie przygotowali na jego temat materiały (np. kilka osób pisze lub zbiera recenzje, inne – zbierają fotosy, kolejne – ciekawostki o aktorach i aktorkach itp.). Wszystkie materiały przynoszą na lekcję, której pierwsza część opierać się będzie na pracy w chmurze. Następnie uczestnicy i uczestniczki podzielą się refleksjami na temat zalet i wad takiej pracy.
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
- wiedzą, czym jest chmura;
- znają zalety i zagrożenia wynikające z korzystania z chmury;
- rozumieją, że trzymanie danych w chmurze oznacza oddanie ich właścicielowi serwera;
- znają różne mechanizmy chmurowe i potrafią z nich skorzystać.
Przebieg zajęć
1.
Rozpocznij zajęcia od wyjaśnienia, że pierwsza ich część dotyczyć będzie pracy w Google Dysk. Uczestnicy i uczestniczki, pracując w parach (lub indywidualnie), tworzą nowy folder, w którym umieszczają przygotowane wcześniej materiały. Następnie pary pracują w grupach (najlepiej w różnych miejscach sali) – każdej grupie przydziel zadanie, np:
- grupa I – zbierze recenzje, przeczyta je i na ich podstawie napisze własną,
- grupa II – przygotuje krótką prezentację multimedialną na temat filmu,
- grupa III – stworzy kolaż z udostępnionych w folderze zdjęć,
- grupa IV – stworzy rysunek (mapę myśli) przedstawiający główne wątki filmowe,
- grupa V – opracowuje kilka pytań testowych/ankietowych na temat filmu.
Podczas wykonywania zadania uczestnicy i uczestniczki nie mogą chodzić po klasie, nie mogą się porozumiewać (wyłącznie w parach siedzących przy jednym komputerze), korzystają z opcji czata, która jest dostępna w programie.
2.
Po upływie wyznaczonego czasu poproś o krótkie podsumowanie pracy grupowej. Niezależnie od tego, czy młodzieży udało się ukończyć zadanie, spytaj o zalety i wady takiej pracy. Ustal, co sprawiło im największe trudności, a z czym poradzili/poradziły sobie bez problemów. Ta część lekcji obejmuje też swobodne uwagi uczestników i uczestniczek.
3.
Na koniec zajęć podaj definicję „chmury”. Spróbuj ustalić zalety i wady pracy w chmurze (patrz: Wiedza w pigułce). Wnioski można spisać w tabelce. Zwróć również szczególną uwagę na zagrożenia, jakie wynikają z „trzymania” dokumentów/plików/zdjęć itp. „w chmurze”.
Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
- rozumieją, że nie wszystkie pliki/dokumenty/foldery/zdjęcia warto „trzymać w chmurze”?
- wiedzą, że „trzymając w chmurze” pliki, w pewnym stopniu tracimy nad nimi kontrolę?
- potrafią wykorzystywać narzędzia Google Dysk do pracy grupowej i dostrzegają zalety oraz wady takiej pracy?
Opcje dodatkowe
Jeśli masz więcej czasu, poproś uczestniczki i uczestników o przeczytanie tekstu Grzegorza Marczaka pt. 7 porad, jak zabezpieczyć dane w chmurze Źródło: http://www.zafinansowani.pl/wirtualne-pieniadze/jak-zabezpieczyc-dane-w-chmurze
wróć do spisu treściZadanie dla ucznia ?
wróć do spisu treściSłowniczek ?
- wirtualizacja
- szerokie pojęcie oznaczające użycie programów komputerowych w celu stworzenia abstrakcji (iluzji) naśladującej jakieś zasoby. Popularnym przykładem jest wirtualizacja serwerów umożliwiająca uruchomienie wielu wirtualnych serwerów na jednym komputerze. Umożliwia to lepsze wykorzystanie zasobów sprzętowych i zmniejsza koszty.
- chmura
Zobacz cały słowniczek.
wróć do spisu treściCzytelnia ?
- Moglen Eben, Wolność w chmurze, [w:] Moglen Eben, Wolność w chmurze i inne eseje [PDF], Wyd. Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2013, s. 127-160, dostępny w Internecie [dostęp: 27.07.2015]: http://prawokultury.pl/media/entry/attach/Wolnosc_w_chmurze_i_inne_eseje_-_Eben_Moglen.pdf
- Wojciech Klicki, Katarzyna Szymielewicz, Anna Walkowiak, Dane w chmurze, czyli gdzie? [online], Fundacja Panoptykon [dostęp: 18.08.2015], dostępny w Internecie: http://cyfrowa-wyprawka.org/teksty/dane-w-chmurze-czyli-gdzie