Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

45m
Nie wymaga dostępu do Internetu
Bez Internetu

Ta lekcja jest częścią tematu Kompetencje cyfrowe na poziomie gimnazjum.

Lekcja: Czym jest chmura?

wróć do spisu treści

Wiedza w pigułce ?

Na co dzień używamy wielu różnych urządzeń elektronicznych i często chcemy na nich otwierać i edytować te same dokumenty czy obrazy. Zamiast przenosić pliki np. za pomocą pendrive'ów można wtedy skorzystać z atrakcyjnego rozwiązania proponowanego przez serwisy internetowe, mianowicie korzystać z tzw. chmury.

Chmura” to ogólne określenie usług sieciowych, umożliwiających tworzenie lub trzymanie plików na serwerach nienależących do nas. Na przykład do przechowywania danych możemy wykorzystać udostępnione w internecie przestrzenie dyskowe. Służą do tego takie serwisy jak Dropbox czy Dysk Google. Zapewnia to dostęp do naszych plików niezależnie od tego, z jakiego komputera korzystamy – o ile jesteśmy połączeni z internetem. Innego rodzaju serwisy (np. Google Dokumenty) umożliwiają tworzenie dokumentów tekstowych czy arkuszy kalkulacyjnych za pomocą oprogramowania udostępnionego w sieci. Dzięki temu również praca kilku osób nad jednym dokumentem staje się o wiele łatwiejsza. Nie jest potrzebna do tego instalacja żadnych dodatkowych programów.

Gdzie znajduje się plik, który „trzymamy w chmurze”? Samo określenie budzi takie skojarzenia, jakbyśmy wysyłali go w jakąś nieokreśloną, podniebną przestrzeń. Nic bardziej mylnego – wpada on w ręce właściciela usługi i jest przechowywany na jego serwerach. Często serwery te są rozsiane po wielu różnych krajach, w których obowiązują odmienne prawa regulujące ochronę danych. Co więcej, wykorzystanie wirtualizacji umożliwia łatwe przenoszenie oprogramowania umożliwiającego działanie takich usług z serwera na serwer. Zwiększa to ich opłacalność i efektywność.

Na podobnej zasadzie działają również konta poczty elektronicznej: załączniki i treści maili są przechowywane na serwerach usługodawców, takich jak Gmail czy Wirtualna Polska. Chmura objęła również portale społecznościowe, coraz częściej służące do przesyłania obrazów i dokumentów.

Chmura bywa bardzo przydatna, jednak korzystaj z niej rozważnie. Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że przekazując innym nasze dane, w pewnym zakresie tracimy nad nimi kontrolę. Zgadzamy się na to, aby usługodawcy wykorzystywali je w granicach określonych przez regulaminy, których często nie czytamy zbyt uważnie.

wróć do spisu treści

Pomysł na lekcję ?

Na tydzień przed lekcją wybierz film, który może być interesujący dla młodzieży (podpowiedź na stronie: http://www.nhef.pl/edukacja/miasto.do;jsessionid=E31D6D5368F846A2531CE344D6E02819?idMiasta=1). Poproś, aby uczestnicy i uczestniczki obejrzeli film w domach (w miarę możliwości), a następnie przygotowali na jego temat materiały (np. kilka osób pisze lub zbiera recenzje, inne – zbierają fotosy, kolejne – ciekawostki o aktorach i aktorkach itp.). Wszystkie materiały przynoszą na lekcję, której pierwsza część opierać się będzie na pracy w chmurze. Następnie uczestnicy i uczestniczki podzielą się refleksjami na temat zalet i wad takiej pracy.

Cele operacyjne

Uczestnicy i uczestniczki:

  • wiedzą, czym jest chmura;
  • znają zalety i zagrożenia wynikające z korzystania z chmury;
  • rozumieją, że trzymanie danych w chmurze oznacza oddanie ich właścicielowi serwera;
  • znają różne mechanizmy chmurowe i potrafią z nich skorzystać.

Przebieg zajęć

1.

Rozpocznij zajęcia od wyjaśnienia, że pierwsza ich część dotyczyć będzie pracy w Google Dysk. Uczestnicy i uczestniczki, pracując w parach (lub indywidualnie), tworzą nowy folder, w którym umieszczają przygotowane wcześniej materiały. Następnie pary pracują w grupach (najlepiej w różnych miejscach sali) – każdej grupie przydziel zadanie, np:

  • grupa I – zbierze recenzje, przeczyta je i na ich podstawie napisze własną,
  • grupa II – przygotuje krótką prezentację multimedialną na temat filmu,
  • grupa III – stworzy kolaż z udostępnionych w folderze zdjęć,
  • grupa IV – stworzy rysunek (mapę myśli) przedstawiający główne wątki filmowe,
  • grupa V – opracowuje kilka pytań testowych/ankietowych na temat filmu.

Podczas wykonywania zadania uczestnicy i uczestniczki nie mogą chodzić po klasie, nie mogą się porozumiewać (wyłącznie w parach siedzących przy jednym komputerze), korzystają z opcji czata, która jest dostępna w programie.

2.

Po upływie wyznaczonego czasu poproś o krótkie podsumowanie pracy grupowej. Niezależnie od tego, czy młodzieży udało się ukończyć zadanie, spytaj o zalety i wady takiej pracy. Ustal, co sprawiło im największe trudności, a z czym poradzili/poradziły sobie bez problemów. Ta część lekcji obejmuje też swobodne uwagi uczestników i uczestniczek.

3.

Na koniec zajęć podaj definicję „chmury”. Spróbuj ustalić zalety i wady pracy w chmurze (patrz: Wiedza w pigułce). Wnioski można spisać w tabelce. Zwróć również szczególną uwagę na zagrożenia, jakie wynikają z „trzymania” dokumentów/plików/zdjęć itp. „w chmurze”.

Ewaluacja

Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:

  • rozumieją, że nie wszystkie pliki/dokumenty/foldery/zdjęcia warto „trzymać w chmurze”?
  • wiedzą, że „trzymając w chmurze” pliki, w pewnym stopniu tracimy nad nimi kontrolę?
  • potrafią wykorzystywać narzędzia Google Dysk do pracy grupowej i dostrzegają zalety oraz wady takiej pracy?

Opcje dodatkowe

Jeśli masz więcej czasu, poproś uczestniczki i uczestników o przeczytanie tekstu Grzegorza Marczaka pt. 7 porad, jak zabezpieczyć dane w chmurze Źródło: http://www.zafinansowani.pl/wirtualne-pieniadze/jak-zabezpieczyc-dane-w-chmurze

wróć do spisu treści

Zadanie dla ucznia ?

Zadanie 1

Oznacz zdania jako prawdziwe lub fałszywe.

  • Prawda Fałsz Korzystając z chmury możemy być zawsze pewni, że mamy pełną kontrolę nad swoimi danymi i nikt inny nie może uzyskać do nich dostępu (np. policja, reklamodawcy).
  • Prawda Fałsz Zawsze możemy w łatwy sposób wskazać, w jakim konkretnym miejscu (w jakim państwie, na jakim serwerze) znajdują się nasze dane przechowywane w chmurze.
  • Prawda Fałsz Przed przystąpieniem do korzystania z chmury warto zapoznać się z warunkami świadczenia usługi, ponieważ mogą znajdować się w nich niekorzystne dla nas klauzule, takie jak np. udzielenie usługodawcy licencji na korzystanie z naszych danych.
  • Prawda Fałsz Korzystając z chmury, mamy dostęp do swoich dokumentów w każdym miejscu na świecie i o każdej porze pod warunkiem, że mamy dostęp do internetu.
  • Prawda Fałsz Dzięki niektórym serwisom praca wielu osób na tych samych dokumentach w tym samym czasie jest możliwa.
  • Prawda Fałsz Chmura jest całkowicie bezpieczna.
wróć do spisu treści

Słowniczek ?

wirtualizacja
szerokie pojęcie oznaczające użycie programów komputerowych w celu stworzenia abstrakcji (iluzji) naśladującej jakieś zasoby. Popularnym przykładem jest wirtualizacja serwerów umożliwiająca uruchomienie wielu wirtualnych serwerów na jednym komputerze. Umożliwia to lepsze wykorzystanie zasobów sprzętowych i zmniejsza koszty.
chmura

Zobacz cały słowniczek.

wróć do spisu treści

Czytelnia ?

wróć na górę