Spytaj uczestników, kogo i w jakich sytuacjach spotykają w internecie? Jeśli nie pojawią takie odpowiedzi, dopytaj o fora, portale społecznościowe, komunikatory. Spytaj uczestniczki i uczestników, czego oczekują od innych użytkowników internetu. Odpowiedzi zapisz hasłami na tablicy. Sprawdź, czy pojawiły się najważniejsze odpowiedzi: informacje, opinie, wsparcie, rada, dzielenie się wrażeniami, pomoc.
Ta lekcja jest częścią tematu Relacje w środowisku medialnym na poziomie szkoła podstawowa 4-6.
Lekcja: Dlaczego warto być częścią społeczności?
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
Dla nauczyciela
W internecie tworzą się i działają różne społeczności. Aby zaspokoić ich potrzeby w zakresie przekazywania informacji i wspólnej pracy powstają różnorodne narzędzia, które nazywane są mediami społecznościowymi (social media). Ich cechami charakterystycznymi są: swoboda publikacji i odbioru komunikatów oraz łatwość dostępu informacji dla wszystkich członków danej społeczności. Podstawą funkcjonowania social media jest aktywność i zaangażowanie użytkowników. Internet może być miejscem realizacji ambicji, dzielenia się twórczością, nawiązywania wartościowych znajomości i przyjaźni, które nie muszą przenosić się poza Internet. Warto postrzegać społeczności internetowe jako kolejną przestrzeń służącą rozwojowi osobistemu.
Istnieją przesłanki, na podstawie których można rozpoznać wartościową — czyli umożliwiającą rozwój jej członków — społeczność internetową. Należą do nich:
- jasno sprecyzowany cel funkcjonowania społeczności;
- wysoka aktywność uczestników;
- aktywna moderacja — jasno określono użytkowników, którzy panują nad ruchem i przepływem informacji i korespondencji;
- wysoki poziom kultury rozmówców — grzeczność wobec innych, brak wulgaryzmów, merytoryczność, używanie znaków diakrytycznych;
- wyraźnie określona i łatwa droga zgłoszenia zachowań niepożądanych.
Konflikty w społecznościach są często związane z brakiem komunikacji bezpośredniej. Podstawowymi zasadami w unikaniu konfliktów i wychodzeniu z nich są elementy składające się na konstruktywną krytykę:
- merytoryczne argumenty, nigdy ad personam;
- otwartość i pozytywne nastawienie wobec innych użytkowników;
- szczerość w komunikowaniu emocji;
- podkreślanie, że opinia jest jedynie osobistym zdaniem, nie wyraża poglądu ogółu.
Warto podkreślać, że konstruktywna krytyka jest pożądanym narzędziem w komunikacji z innymi.
Dla ucznia
Każdy z nas lubi spędzać czas w dobrym towarzystwie, z miłymi ludźmi, z którymi można porozmawiać o wspólnych zainteresowaniach. W sieci znajduje się wiele takich miejsc: fora, blogi, portale społecznościowe. Branie udziału w życiu takich grup daje wiele korzyści. Możesz zadawać pytania i otrzymywać wyczerpujące odpowiedzi od ludzi, którym ufasz. Możesz wymieniać się opiniami, inspirować pomysłami innych albo nawet chwalić się swoją twórczością.
Dobre i bezpieczne miejsce w sieci charakteryzuje się tym, że jest moderowane, użytkownicy są aktywni, wśród nich znajdują się eksperci, autorytety w danej dziedzinie, część z nich jest w społeczności już długo.
Nie zniechęcaj się i nie denerwuj, jeśli ktoś skrytykuje twój wpis lub to, co zaprezentowałeś/zaprezentowałaś. Każdy ma prawo do swojej opinii. Każdy ma też prawo do szacunku, dlatego domagaj się go i sam/sama okazuj go innym.
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Społeczności internetowe mogą przynieść nieocenione korzyści (rady, informacje, opinie, pomoc), o ile użytkownikom przyświeca chęć pomocy innym. Zajęcia zachęcają do formułowania opinii i krytyki w sposób konstruktywny — to znaczy z korzyścią dla drugiej osoby.
Cele operacyjne
Uczestniczki i uczestnicy:
- wiedzą, jakie są korzyści bycia częścią społeczności internetowej;
- wiedzą, co to jest konstruktywna krytyka;
- potrafią sformułować opinię, która jest konstruktywną krytyką.
Przebieg zajęć
Powieś na tablicy wydrukowane utwory z materiału pomocniczego „Krytyka” (ODT, DOC) i kolorowe samoprzylepne karteczki. Poproś o zapisanie na karteczkach opinii na temat każdego z obejrzanych utworów i przyklejenie do wybranych utworów.
Poproś o przyklejenie karteczek do tablicy. Spytaj, czy wszyscy znają i rozumieją słowo krytyka. Zapytaj, czy krytyka jest zawsze taka sama. Powiedz uczestnikom, że istnieje zwykła krytyka i konstruktywna krytyka. Wyjaśnij, że konstruktywna krytyka to taka, która ma na celu pomoc autorowi w ulepszeniu jego dzieła.
Przeczytaj opinie z kartek. W trakcie czytania pogrupujcie opinie na krytyczne, ale pomocne i przyjazne dla autorów, oraz te, które w niczym autorowi nie pomogą.
Poproś uczestniczki i uczestników, żeby zastanowili się, jakie elementy powinna mieć opinia, która będzie konstruktywną krytyką. Poprowadź dyskusję.
Najważniejsze elementy to:
- zaznaczenie, że to moje zdanie, moja opinia, inni nie muszą jej podzielać (sformułowania: myślę że, według mnie, moim zdaniem)
- pozytywne nastawienie do autora — chcę pomóc, nie zranić albo zabawić się czyimś kosztem
- uczciwa informacja, co mi się nie podobało, propozycja lub sugestia, co bym zrobił inaczej
- zachęcający komentarz na koniec (próbuj dalej, jesteś na dobrej drodze, fajnie, że masz zapał)
Powieś przygotowaną wcześniej planszę z ładnie wypisanymi elementami konstruktywnej krytyki.
Podziel uczestników na grupy po 3–4 osoby. Poproś o napisanie tylko jednej, liczącej 2–3 zdania opinii na temat dowolnego z trzech utworów z materiału pomocniczego „Krytyka” (ODT, DOC), dokładnie według instrukcji z zadania 4.
Powiedz, że społeczność internetowa niesie ze sobą korzyści, kiedy wszyscy jej uczestnicy są nastawieni na współpracę, dzielenie się i będą potrafili stosować konstruktywną krytykę. Zachęć do wyrażania konstruktywnej krytyki, a jednocześnie zwróć uwagę, że przy wyrażaniu krytyki zawsze trzeba być delikatnym i empatycznym.
Ewaluacja
Czy po przeprowadzonych zajęciach uczestnicy i uczestniczki:
- wiedzą, czym jest konstruktywna krytyka i potrafią ją sformułować?
- rozumieją, że społeczność internetowa przynosi korzyści użytkownikom, ale należy dbać, żeby odnosić się do innych i ich pracy z szacunkiem?
Opcje dodatkowe
Odwiedźcie wystawę w galerii lub muzeum. Urządź w kręgu panel dyskusyjny, tak aby uczestnicy mogli w zgodzie z zasadami konstruktywnej krytyki skomentować obejrzaną wystawę od strony estetycznej, organizacyjnej i merytorycznej (czego się nauczyli i czy to było przydatne). Wnioski z wystawy prześlijcie w liście jej organizatorowi.
wróć do spisu treściMateriały ?
Materiał pomocniczy „Krytyka” (ODT, DOC)
wróć do spisu treściZadania sprawdzające ?
Słowniczek ?
- konstruktywna krytyka
- przedstawienie swojej opinii w sposób, który nie urazi drugiej osoby, oraz podanie pomysłu na rozwiązanie problemu
- forum
- forum dyskusyjne; służy do wymiany informacji i poglądów między osobami o podobnych zainteresowaniach na stronie www
- blog
- prywatna strona internetowa, poswięcona wybranemu tematowi,która zawieraja uporządkowane chronologicznie wpisy
- portal społecznościowy
- strona, która działa dzięki zgromadzonej wokół niej społeczności, czyli grupy ludzi
- moderator
- osoba oceniająca komentarze i posty na forum dyskusyjnym, rozstrzyga spory i zapobiega kłótniom, jej działanie to moderacja
Czytelnia ?
- Kaznowski Dominik, Podział i klasyfikacja social media [online], [dostęp: 27.11.2013], dostępny w Internecie: http://networkeddigital.com/2010/05/10/podzial-i-klasyfikacja-social-media/.
- Adams Daniel, The history of social media [online], [dostęp: 27.11.2013], dostępny w Internecie: http://www.instantshift.com/2011/10/20/the-history-of-social-media/.