Włącz prezentację „Informacje - jak je znaleźć i wykorzystać?” lub rozdaj uczestnikom jej wydruk.
Przedstaw historię Janka — omów slajdy od 1. do 5. Staraj się w żaden sposób nie oceniać jego kolejnych działań.
Ta lekcja jest częścią skróconego kursu na poziomie gimnazjum. Zobacz też pełny kurs.
Zdobywanie i wykorzystanie informacji wymaga przemyślenia. Niezależnie od tego, czy przygotowujesz referat, czy chcesz dotrzeć do biografii ulubionego muzyka. Jeśli zastosujesz się do tych wskazówek, szybciej i łatwiej osiągniesz swój cel.
Określ zadanie.
Jakich informacji mi brakuje?
Pracę rozpocznij od dokładnego określenia, jaki jest jej cel. Pamiętaj, do czego później będziesz wykorzystywał zdobyte materiały. Najpierw zastanów się nad ogólnym tematem pracy, a później nad jej szczegółami. Na koniec pomyśl nad trafnym sformułowaniem zapytań wyszukiwawczych. Zaplanuj swoje działania.
Pomyśl, jak będziesz szukał informacji.
Z jakich źródeł skorzystam?
Zastanów się, czy w internecie znajdziesz wszystko, co jest ci potrzebne. Pamiętaj o przydatnej opcji wyszukiwania zaawansowanego. Korzystaj z niej. Pomyśl też o wybraniu się do biblioteki. Może poprosisz o pomoc kogoś, kto jest znawcą danego zagadnienia?
Dostań się do źródła informacji.
Zajrzę tutaj…
Zastanów się, czy źródło twoich informacji jest:
Pamiętaj o tym zwłaszcza, gdy przygotowujesz coś ważnego. Korzystanie z mało wiarygodnych źródeł jest bardzo ryzykowne.
Znajdź wszystkie potrzebne informacje.
O, tego szukam!
Zbadaj, czy wyszukane informacje są rzetelne. Czy autor materiału jest godny zaufania? Czy sam opiera się na wiarygodnych źródłach? Czy tekst nie zdezaktualizował się? Czy sposób, w jaki jest napisany, wskazuje na dużą wiedzę i kulturę autora?
Uporządkuj zgromadzone materiały. Twórczo wykorzystaj informacje.
Gotowe!
Sporządź notatki. Są bardzo przydatne, bo ułatwiają szybkie dotarcie do poszczególnych wiadomości. Pisz je w punktach już w trakcie czytania. Określ, które rzeczy są kluczowe dla tematu. Pomoże ci to np. w odpowiedniej kompozycji wypracowania czy referatu. Najważniejsze informacje zaznacz na wstępie, przedstaw bardziej szczegółowo w rozwinięciu i podsumuj w zakończeniu.
Oceń, czy udało ci się podołać wyzwaniu.
Czy jestem zadowolony z efektu?
Po pracy zawsze pomyśl, czy osiągnąłeś dobre rezultaty. Czy zgromadziłeś odpowiednie informacje? Czy wykorzystałeś je w najlepszy sposób? Nie zrażaj się popełnionymi błędami. Wszyscy się na nich uczymy, jeśli tylko zdajemy sobie z nich sprawę.
Każdy z nas miał ten problem — czasu jest mało, a zadań dużo. Okazuje się jednak, że nic tak bardzo nie wydłuża pracy jak jej rozpoczęcie bez zastanowienia się nad celem, któremu ma ona służyć. Co stanowi sedno sprawy, o której piszę lub mówię? Który wątek mogę pominąć, a o czym zapomnieć mi nie wolno? Odpowiedź na te pytania umożliwia nie tylko zaoszczędzenie czasu, ale i ułatwia wyszukiwanie oraz selekcję informacji.
Uczestnicy i uczestniczki:
Włącz prezentację „Informacje - jak je znaleźć i wykorzystać?” lub rozdaj uczestnikom jej wydruk.
Przedstaw historię Janka — omów slajdy od 1. do 5. Staraj się w żaden sposób nie oceniać jego kolejnych działań.
Po pokazaniu slajdu 6. zadaj pytanie:
Wspólnie z grupą omów błędy, które popełnił Janek.
Jako pytania pomocnicze rozważ:
Czy Janek
Podziel grupę na 5 osobowe zespoły. Poproś każdy z zespołów o stworzenie w punkach planu działań, który pomógłby Janowi w prawidłowym rozwiązaniu zadania.
Zaznacz, że na krótką prezentację każdego z zespołów przewidujesz około 1 minuty.
Podkreśl, że punkty planu mają być krótkie — np. zastanów się, gdzie wyszukać informacje.
Poproś grupy o zwięzłe zaprezentowanie wyników pracy.
Omów slajd 7. zawierający opis modelu Big6 i slajd 8. podsumowujący jego najistotniejsze części.
Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
Zajęcia mogą zostać rozbudowane w ćwiczeniu 2, 3 i 4 o rozszerzenie zakresu pracy w grupach. W pierwszej kolejności poproś zespoły o wypisanie błędów Janka, następnie poproś o przygotowanie na papierze dużego formatu planu pracy umożliwiającego uniknięcie jego błędów. W czasie prezentacji wyników pracy kolejnych zespołów namawiaj pozostałych uczestników zajęć do komentowania.
wróć do spisu treściPrezentacja „Informacje - jak je znaleźć i wykorzystać?”
wróć do spisu treści