Lekcja: Relacje i komunikacja w sieci
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
Internet wprowadził nowe sposoby komunikacji i spowodował zmiany w relacjach międzyludzkich.
Część życia toczy się teraz w społecznościach internetowych. Dzięki nim możemy budować nowe znajomości i podtrzymywać luźne więzy, pomagają w utrzymywaniu znajomości w czasach coraz większej mobilności życiowej.
Społeczności internetowe dzielą się na towarzyskie i profesjonalne. W tych o charakterze profesjonalnym można szukać pracy, a także znajdować informacje o różnych branżach i przedstawiać swoje dokonania zawodowe (np. praktyki, wolontariat, działalność w organizacjach pozarządowych lub szkolnych).
W sieci łatwiej zdobyć autorytet i zyskać opinię eksperta, pod warunkiem że wypowiadasz się na tematy, na których się znasz i potrafisz przekazywać swoją wiedzę.
Komunikując się w sieci, pamiętaj o precyzyjnym formułowaniu swoich myśli. Dopasowuj formę wypowiedzi i kanał komunikacyjny do odbiorców. W dyskusjach przedstawiaj tylko merytoryczne argumenty. Dbaj o poprawność językową i interpunkcję, nie rezygnuj z form grzecznościowych. Pamiętaj o tym, że w internecie nie słychać tonu głosu i nie widać mowy ciała, dlatego łatwo o nieporozumienia.
Pisz świadomie i czytaj krytycznie — w ten sposób unikniesz konfliktów i będziesz rozumiana.
Portale społecznościowe mają charakter publiczny. Aktywność w sieci (posty, komentarze, lubiane strony, zdjęcia, znajomi) mają wpływ na to, jak jesteś postrzegana, także w realnym świecie. Świadomie kreuj swój wizerunek. Pamiętaj o chronieniu swojej prywatności.
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Czy relacje nawiązywane i podtrzymywane w internecie mogą być nam pomocne? Jak nasze zachowania w sieci wpływają na nasz wizerunek? Jak komunikować się poprzez internet? Uczestnicy i uczestniczki zajęć będą odpowiadać na te pytania. Dowiedzą się także, w jaki sposób korzystać z profesjonalnych sieci w internecie i jak stworzyć tam własny profil.
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
- wiedzą, co wpływa na ich wizerunek w internecie;
- potrafią wyjaśnić, w jaki sposób internet zaciera tradycyjne podziały między osobami;
- znają sposoby weryfikacji i potrafią oceniać wiarygodność osób w internecie;
- potrafią dobrać odpowiednią formę wypowiedzi do jej odbiorcy;
- potrafią wybrać odpowiedni kanał komunikacyjny w zależności od celu komunikacji;
- znają zasady zrozumiałej pisowni w komunikacji internetowej;
- wiedzą, w jaki sposób mogą korzystać ze społeczności profesjonalnych;
- potrafią wypełnić profil w społeczności profesjonalnej.
Przebieg zajęć
1.
Zadaj pytanie:
- Co wpływa na kształtowanie wizerunku w sieci?
Odpowiedzi zapisuj na tablicy. Jeśli nie pojawią się wśród nich oczekiwane elementy, zwróć uwagę na:
- zdjęcia zamieszczane w serwisie społecznościowym
- zamieszczane posty
- komentarze i wypowiedzi na forach dyskusyjnych
- polubione strony w serwisie społecznościowym
- elementy profilu w serwisie społecznościowym, komunikatorze, serwisie profesjonalnym (zdjęcie profilowe, zainteresowania, informacje osobiste)
- znajomych
- aktywność na profilach
- adres e-mail (w jakiej domenie, jak jest sformułowany)
2.
Zadaj pytania:
- Co to znaczy, że internet zaciera tradycyjne podziały między osobami?
- Czy w internecie ma znaczenie, ile mamy lat, jak się ubieramy, jak wyglądamy?
Napisz na tablicy: „Jak poznać eksperta w internecie?”. Zapytaj uczestników i uczestniczki, jakie znają sposoby weryfikacji treści w internecie.
Jeśli nie pojawią się takie odpowiedzi, wstaż na:
- ilość wypowiedzi
- liczba polubień, plusów i minusów
- datę utworzenia konta
- wypowiedzi w innych miejscach w internecie
3.
Podziel uczestników i uczestniczki na 8 grup. Każdej grupie daj jedną instrukcję z instrukcji dla grup „Komunikaty” (ODT, DOC). Poproś o zapoznanie się z instrukcją i wykonanie zadania. Poproś grupy o przeczytanie swoich komunikatów i propozycję zmian. Następnie rozpocznij rozmowę na forum, zadając pytania:
- Czy sposób komunikacji został odpowiednio dobrany do komunikatów i sytuacji?
- Na co zwrócić uwagę, pisząc maila do dyrektora czy nauczyciela?
- Czy akapity mogą być przydatne w pisaniu maili?
- Które komunikaty można by uznać za natarczywe?
- Które za niegrzeczne?
- W których komunikatach ważne było, żeby zadbać o poprawność językową, interpunkcję, pisownię z polskimi znakami i wielkimi literami?
- Dlaczego precyzyjne formułowanie myśli i precyzyjne stawianie pytań jest szczególnie ważne w komunikacji w internecie?
4.
Podziel uczestników i uczestniczki na grupy po 3 osoby. Daj każdej grupie jedną kartę pracy dla grup „Profesjonalny profil” (ODT, DOC). Poproś grupy o zapoznanie się z instrukcjami i wykonanie zadania.
Po 15 minutach rozpocznij rozmowę, zadając pytania:
- Jak można przedstawić swoją osobę, kiedy nie ma się jeszcze doświadczenia zawodowego?
- Jakie informacje można ująć w swoim doświadczeniu?
- O czym trzeba pamiętać, komunikując się za pośrednictwem profilu w profesjonalnej sieci?
Zwróć uwagę na:
- możliwość zdobywania informacji o zawodzie w sieci profesjonalnej
- potrzebę aktualizowania swojego profilu
Ewaluacja
Czy uczestnicy i uczestniczki po przeprowadzeniu zajęć:
- wiedzą, co wpływa na ich wizerunek w internecie?
- potrafią wyjaśnić, w jaki sposób internet zaciera tradycyjne podziały między osobami?
- znają sposoby weryfikacji i potrafią oceniać wiarygodność osób w internecie?
- potrafią dobrać odpowiednią formę wypowiedzi do jej odbiorcy?
- potrafią wybrać odpowiedni kanał komunikacyjny w zależności od celu komunikacji?
- znają zasady zrozumiałej pisowni w komunikacji internetowej?
- wiedzą, w jaki sposób mogą korzystać ze społeczności profesjonalnych?
- potrafią wypełnić profil w społeczności profesjonalnej?
Opcje dodatkowe
Ćwiczenie 3 możesz przeprowadzić inaczej, prosząc grupy o napisanie poprawionego komunikatu.
wróć do spisu treściMateriały ?
instrukcja dla grup „Komunikaty” (ODT, DOC)
karta pracy dla grup „Profesjonalny profil” (ODT, DOC)
wróć do spisu treściZadania sprawdzające ?
wróć do spisu treściSłowniczek ?
- kanał informacji
- (inaczej: kanał komunikacyjny) połączenie pozwalające na komunikację pomiędzy dwoma osobami, służy wymianie informacji, np. kable telefonu, stronice książki, fale radiowe. Kanał informacji to co innego niż medium: zwykle dane medium (środek komunikacji, np. telewizja) wykorzystuje pewne kanały informacyjne do nadawania określonych przekazów.
- wizerunek
- sposób, w jaki ktoś postrzega sam siebie lub jak widzą go inne osoby.
Zobacz cały słowniczek.
wróć do spisu treściCzytelnia ?
- Netykieta: internetowe savoir-vivre [online], [dostęp: 31.12.2012], Dostępny w Internecie: http://taat.pl/article/netykieta/index.php.
- Netykieta [online], Polska Nagroda Jakości, [dostęp: 19.04.2013], Dostępny: http://www.pnj.pl/Netykieta.htm.
- Król Karol, Media społecznościowe na polskim rynku pracy [online], 30.03.2011, [dostęp: 19.04.2013], Dostępny w Internecie: http://crowdfunding.pl/2011/03/30/media-spolecznosciowe-na-polskim-rynku-pracy/#.UXFFIs-Xup4.
- Koczergo Aleksandra, Szukasz pracy? Zadbaj o swój wizerunek w sieci [online], 22.03.2011, [dostęp: 23.04.2013], Dostępny w Internecie: http://www.proto.pl/artykuly/info?itemId=93877&rob=Szukasz_pracy?_Zadbaj_o_swoj_wizerunek_w_sieci_Aleksandra_Koczergo,_specjalista_ds._marketingu_i_PR_w_HRK_S.A..
- Zittrain Jonathan, Sieć jako przypadkowe dobre uczynki [online], TED Talks [dostęp: 20.03.2013], Dostępny w internecie: http://www.ted.com/talks/lang/en/jonathan_zittrain_the_web_is_a_random_act_of_kindness.html.
- Sochocka Dorota, Nie bądź głupi w social mediach [online], 24.04.2013, [data dostępu: 24.03.2013], Dostępny w Internecie: http://artykuly.bibliosfera.net/2013/04/nie-badz-glupi-w-social-mediach/.