Jak korzystać z materiałów?
- Wybierz lekcję, którą chcesz przeprowadzić.
- Przeczytaj wiedzę w pigułce.
- Zajrzyj do czytelni.
- Zapoznaj się z przebiegiem ćwiczeń w scenariuszu.
- Pobierz i wydrukuj materiały.
- Sprawdź wiedzę.
- Zwróć uwagę na kluczowe pojęcia.
- Rozdaj materiały.
- Wyślij nam swoje uwagi.
Wybierz lekcję, którą chcesz przeprowadzić.
Do wyboru masz lekcje z kursu skróconego (łącznie 8 godzin) lub kursu pełnego (liczba godzin zależy od wybranego poziomu edukacyjnego). Większość lekcji realizuje wymagania podstawy programowej – odpowiednią informację znajdziesz w każdej lekcji w pasku po prawej stronie. Zamieszczone tam zostały również linki do innych lekcji powiązanych z danym tematem oraz do Katalogu Kompetencji.
Lekcje zostały przypisane do poszczególnych etapów edukacyjnych. Pamiętaj jednak, że to Ty najlepiej znasz swoją grupę. Wybierając lekcję zastanów się, czy uczestniczki i uczestnicy zajęć poradzą sobie z danym tematem. Czy nie będzie dla nich zbyt łatwy? Do szybkiej diagnozy poziomu wiedzy uczestników możesz wykorzystać słowniczek lub pytania w ewaluacji. W razie potrzeby skorzystaj lekcji na wyższym lub niższym poziomie.
Zobacz spis wszystkich lekcji.
Przeczytaj wiedzę w pigułce.
Wiedza w pigułce to krótkie wprowadzenie do tematu zajęć. Możesz wykorzystać ją do przygotowania wstępnej pogadanki, rozpoczęcia rozmowy z uczestnikami lub rozdać ją jako materiał po zajęciach. Lekcje z poziomu gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej mają jedną wiedzę w pigułce dla prowadzących i uczestników. W lekcjach dla szkoły podstawowej kl. 4-6 wiedza w pigułce dla uczniów została opracowana osobno, w formie krótkiej notatki z lekcji, czasami połączonej z ilustracją.
Zobacz przykład wiedzy w pigułce.
Zajrzyj do czytelni.
W czytelni znajdziesz linki do artykułów i publikacji związanych z tematem, które pomogą Ci poszerzyć informacje zawarte w wiedzy w pigułce i przygotować się do zajęć. Zostały one wybrane przez ekspertów z myślą o osobach prowadzących lekcje edukacji medialnej.
Zapoznaj się z przebiegiem ćwiczeń w scenariuszu.
Każdy pomysł na lekcję można zrealizować w 45 minut. Pamiętaj, że nie wszystkie cele operacyjne, zwłaszcza te odnoszące się do postaw, będą mogły być osiągnięte w czasie pojedynczych zajęć. Przebieg zajęć możesz modyfikować, dostosowując czas trwania poszczególnych ćwiczeń do potrzeb grupy. Zwróć uwagę na pomoce, z których będziesz korzystać i wykorzystane metody. Na koniec zajrzyj do ewaluacji – zobacz, czy udało się osiągnąć zamierzone efekty.
Jeśli masz więcej czasu lub zamierzasz kontynuować zajęcia, sprawdź opcje dodatkowe. W lekcjach zakładających wykorzystanie komputera znajdziesz tam również alternatywny sposób przeprowadzenia zajęć, niewymagający sprzętu.
Pobierz i wydrukuj materiały.
Oprócz plików PDF udostępniamy też formaty źródłowe. Dzięki temu możesz łatwo edytować wszystkie karty pracy, np. w programie Libre Office lub MS Word.
Sprawdź wiedzę.
Każda lekcja zawiera zadanie sprawdzające. Możesz je wydrukować (zadania bez rozwiązań w formacie PDF zapiszesz przyciskiem pobierz lekcję w wersji dla ucznia) lub przekazać uczniom link do rozwiązania go on-line. Jeśli zostało Ci kilka minut w czasie zajęć, możecie też rozwiązać je grupowo, wyświetlając treść zadania za pomocą rzutnika.
Zobacz przykład zadania sprawdzającego.
Zwróć uwagę na kluczowe pojęcia.
Każda lekcja zawiera mały słowniczek z kluczowymi pojęciami: inny dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, inny dla uczniów ze szkół podstawowych.
Rozdaj materiały.
Po lekcji możesz rozdać uczestnikom i uczestniczkom wiedzę w pigułce, zadania sprawdzające i słowniczek. W tym celu pobierz lekcję w wersji dla ucznia.
Wyślij nam swoje uwagi.
Zostaw uwagę na temat przeprowadzonej lekcji. Odpowiedni formularz znajdziesz pod każdą lekcją. Napisz, czy uczestnikom podobały się zajęcia, co sprawiało trudności, a co się świetnie udało. Dzięki temu będziemy mogli poprawiać i rozwijać nasze materiały.