Lekcje
Lekcje zostały przypisane do etapów edukacyjnych według Katalogu Kompetencji.
Pamiętaj, to Ty najlepiej znasz swoją grupę. Wybierając lekcję zastanów się, czy uczestniczki i uczestnicy zajęć poradzą sobie z danym tematem. Czy nie będzie dla nich zbyt łatwy? W razie potrzeby skorzystaj lekcji na wyższym lub niższym poziomie.
Wych. przedszkolne
Pełny kurs
Masz więcej czasu? Zrealizuj kompletny program edukacji medialnej.
Korzystanie z informacji
Relacje w środowisku medialnym
Język mediów
Kreatywne korzystanie z mediów
Etyka i wartości
Prawo
Ekonomiczne aspekty działania mediów
Według podstawy programowej
Wychowanie przedszkolne
Z kursu pełnego
Szkoła podstawowa 1-3
Pełny kurs
Masz więcej czasu? Zrealizuj kompletny program edukacji medialnej.
Korzystanie z informacji
Relacje w środowisku medialnym
Język mediów
Kreatywne korzystanie z mediów
Bezpieczeństwo
Prawo
Ekonomiczne aspekty działania mediów
Kompetencje cyfrowe
Według podstawy programowej
Edukacja plastyczna
Z kursu pełnego
Edukacja polonistyczna
Z kursu pełnego
- Jak rozróżniać informacje prawdziwe od fałszywych?
- Wielkie porządkowanie informacji
- Prezentacje
- Różnorodność źródeł informacji
- Dzielni poszukiwacze informacji
- Co mogę powiedzieć o sobie innym?
- Jak komunikować się z innymi?
- Emocje w kropkach i kreskach
- Sekret, tajemnica – kiedy poprosić o pomoc dorosłych
- Świat w sieci i poza nią
- Myślę, że... - o wyrażaniu swojej opinii
- Grzecznie i skutecznie - o zasadach dobrej komunikacji
- Zasady korzystania z mediów
- Regulamin w internecie
- Media a prawa dziecka
- Prawa osób z niepełnosprawnościami
- Czy to jest reklama?
Edukacja społeczna
Z kursu pełnego
Etyka
Z kursu pełnego
Zajęcia komputerowe
Z kursu pełnego
Szkoła podstawowa 4-6
Skrócony kurs
Masz kilka godzin? Przeprowadź po jednej lekcji przeglądowej z każdego tematu.
Pełny kurs
Masz więcej czasu? Zrealizuj kompletny program edukacji medialnej.
Korzystanie z informacji
Relacje w środowisku medialnym
Język mediów
Kreatywne korzystanie z mediów
Etyka i wartości
Bezpieczeństwo
Prawo
Ekonomiczne aspekty działania mediów
Kompetencje cyfrowe
Według podstawy programowej
Etyka
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
Historia i społeczeństwo
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- Jak się komunikować?
- Szanujmy twórców
- Jak etycznie publikować w sieci?
- Czym są wolność słowa i cenzura?
- Bądźmy życzliwi w sieci!
- Miej władzę nad korzystaniem z mediów
- Kultura i my
- Prawo do prywatności w sieci
- Prawo autorskie, czyli pokaż, co potrafisz
- Umowa stoi!
- Reklamo pokaż się!
- Media dla wszystkich
- Media, nadawcy i odbiorcy
- Czas w mediach to pieniądz
Język polski
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- Na tropie informacji
- Gdy wybierasz dobre źródło
- Jedna informacja --- a źródeł mnóstwo!
- Jak uporządkować wiadomości?
- Jak się komunikować?
- Cyfrowy świat mediów i jego analogowy przodek
- Gatunki w mediach
- Tajemnica kina
- Czym się różni informacja od opinii?
- Zaplanuj cyfrową opowieść
- Oprzeć się reklamie
- Czemu służą regulaminy?
Plastyka
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
Wychowanie do życia w rodzinie
Z kursu pełnego
Zajęcia komputerowe
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- Na tropie informacji
- Sprawne szukanie informacji
- Współczesny list
- Cyfrowy portret, czyli kilka słów o wizerunku w Internecie
- Dlaczego warto być częścią społeczności?
- Jak się komunikować?
- Wykorzystuj swoje wspomnienia
- I ty możesz stworzyć swój film!
- Zaplanuj cyfrową opowieść
- Być fair w Internecie
- Bądźmy życzliwi w sieci!
- ABC bezpieczeństwa w sieci
- Miej władzę nad korzystaniem z mediów
- Czemu służą regulaminy?
- Gdy coś mnie niepokoi w internecie
- Ograniczenie dostępu do informacji
- Zakupy w sieci
- Co się kryje w internecie?
Gimnazjum
Skrócony kurs
Masz kilka godzin? Przeprowadź po jednej lekcji przeglądowej z każdego tematu.
Pełny kurs
Masz więcej czasu? Zrealizuj kompletny program edukacji medialnej.
Korzystanie z informacji
Relacje w środowisku medialnym
Język mediów
Kreatywne korzystanie z mediów
Etyka i wartości
- Dylematy etyczne internauty
- Jakie wartości ukrywają się w przekazach?
- Granice naszej prywatności
- Przemoc i nagość w mediach --- czy bywają uzasadnione?
- Etyka dziennikarska --- nierealne ideały czy cele, do których dążymy?
- Hakowanie dla dobra wspólnego
- Słowa, które ranią
- Wspólne działanie dzięki internetowi
Bezpieczeństwo
Prawo
Ekonomiczne aspekty działania mediów
Kompetencje cyfrowe
Mobilne bezpieczeństwo
Według podstawy programowej
Edukacja polonistyczna
Z kursu pełnego
Etyka
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- Netykieta, czyli o kulturze w internecie
- W sieciowej społeczności
- Zmieniać świat poprzez dziennikarstwo
- Dylematy etyczne internauty
- Granice naszej prywatności
- Przemoc i nagość w mediach --- czy bywają uzasadnione?
- Etyka dziennikarska --- nierealne ideały czy cele, do których dążymy?
- Hakowanie dla dobra wspólnego
- Wspólne działanie dzięki internetowi
- Incognito w internecie
- Media a prawa człowieka i dziecka
- Cyberprzemoc
Informatyka
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- Jak planować pracę z informacją?
- Sekrety wyszukiwarek
- Gdzie szukać informacji?
- Korzyści z podejrzliwości, czyli o wiarygodności informacji
- Zapanuj nad informacjami
- Wizerunek w sieci
- Netykieta, czyli o kulturze w internecie
- Sieciowa współpraca
- Narracje cyfrowe
- Prezentowanie naszych dzieł
- Granice naszej prywatności
- Jak bezpiecznie działać w sieci?
- Korzyści i szkody z nadzorowania sieci
- Uzależnienie od internetu
- Sposoby reagowania na sytuacje zagrażające w sieci
- Media a prawa człowieka i dziecka
- Prawa wyłączne --- twórcy i użytkownicy
- Informacje o nas w sieci
- Dane osobowe i ochrona tożsamości
- Informacja jako dobro
- Uwaga i jej wartość
- Struktura architektoniczna internetu
- Zainstaluj, czyli...?
- Aplikacje
- Kontrola nad urządzeniem
- Koszty
- Nawigacja i lokalizacja
- Phishing i spam
- Uzależnienia
- Wstęp do twojej prywatności
Język polski
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- Jak planować pracę z informacją?
- Sekrety wyszukiwarek
- Gdzie szukać informacji?
- Korzyści z podejrzliwości, czyli o wiarygodności informacji
- Zapanuj nad informacjami
- Wizerunek w sieci
- Netykieta, czyli o kulturze w internecie
- Podróże po hipertekście
- W gąszczu gatunków
- Zmiany w mediach --- zmiany świata
- Sztuka dyskusji
- Zmieniaj świat słowami!
- Jak być krytykiem?
- Mowa bez słów
- Jakie wartości ukrywają się w przekazach?
- Granice naszej prywatności
- Słowa, które ranią
- Incognito w internecie
- Reklama w mediach
- Osobiste prawa autora
- Dozwolony użytek
Plastyka
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- W sieciowej społeczności
- W gąszczu gatunków
- Zmiany w mediach --- zmiany świata
- Jak być krytykiem?
- Digitalizacja
- Remiks --- nie tylko w muzyce
- Narracje cyfrowe
- Prezentowanie naszych dzieł
- Prawa wyłączne --- twórcy i użytkownicy
- Osobiste prawa autora
- Wolne licencje
- Domena publiczna
- Dozwolony użytek
- Komu ufasz
Wiedza o społeczeństwie
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- Jak planować pracę z informacją?
- Sekrety wyszukiwarek
- Gdzie szukać informacji?
- Korzyści z podejrzliwości, czyli o wiarygodności informacji
- Zapanuj nad informacjami
- Netykieta, czyli o kulturze w internecie
- W sieciowej społeczności
- W gąszczu gatunków
- Sztuka dyskusji
- Zmieniaj świat słowami!
- Sieciowa współpraca
- Zmieniać świat poprzez dziennikarstwo
- Dylematy etyczne internauty
- Jakie wartości ukrywają się w przekazach?
- Przemoc i nagość w mediach --- czy bywają uzasadnione?
- Hakowanie dla dobra wspólnego
- Słowa, które ranią
- Wspólne działanie dzięki internetowi
- Incognito w internecie
- Zakupy on-line
- Jak wzmocnić swoją prywatność?
- Sposoby reagowania na sytuacje zagrażające w sieci
- Normy w komunikacji
- Media a prawa człowieka i dziecka
- Radiofonia i telewizja
- Reklama w mediach
- Dostępność
- Rynek mediów (na przykładzie radiofonii i telewizji)
- Kontrola radiofonii i telewizji
- Informacja jako dobro
- Uwaga i jej wartość
- Higiena informacyjna
- Komu ufasz
- Koszty
- Uzależnienia
Szkoła ponadgimnazjalna
Skrócony kurs
Masz kilka godzin? Przeprowadź po jednej lekcji przeglądowej z każdego tematu.
Pełny kurs
Masz więcej czasu? Zrealizuj kompletny program edukacji medialnej.
Korzystanie z informacji
Relacje w środowisku medialnym
Język mediów
Kreatywne korzystanie z mediów
Etyka i wartości
Bezpieczeństwo
Prawo
- Prawa obywatela
- Zawieranie umów
- Prawo prasowe
- Reklama i kryptoreklama
- Dostępność w mediach
- Standardy dostępności
- Prawa wyłączne
- Prawo autorskie
- Prawa autora i prawa użytkowników
- Wolne utwory na wolnych licencjach
- Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
- Ekonomiczne aspekty własności intelektualnej
- Cyfrowy ślad
- Ochrona danych osobowych
- Copyright trolling
- Dozwolony użytek edukacyjny
- Sąd nad patentami
Ekonomiczne aspekty działania mediów
Kompetencje cyfrowe
Projekty
Masz 4-6 tygodni? Zrealizuj jeden z projektów ze swoimi uczniami.
- Matura i co dalej?
- Jak wygląda komunikacja na forum dyskusyjnym?
- Powiadomić, zaciekawić, przekonać --- planujemy kampanię promocyjną
- Jak ciekawie opowiedzieć historię? Cyfrowe narracje
- Jak zachować przeszłość? Projekt digitalizacyjny
- Jestem za, a nawet przeciw. Jak wyrobić sobie zdanie i dyskutować konstruktywnie?
- Co się stanie z nowymi mediami?
Według podstawy programowej
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja społeczna
Etyka
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
Projekty
Informatyka
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- Strategiczne myślenie w wyszukiwaniu informacji
- Wiedza na wyciągnięcie ręki
- Co wpływa na przekazy medialne?
- Sztuczne języki w służbie porządku
- Sztuka prezentacji
- Wizerunek osób publicznych
- Efektywna komunikacja w sieci
- Funkcjonowanie w społecznościach internetowych
- Wśród ekranów i interfejsów
- Medialny savoir-vivre
- Dokumentacja i narracje cyfrowe
- Praca z treścią w sieci
- Blogi --- systemy zarządzania treścią
- Archiwum
- Otwarte zasoby --- otwarte umysły
- Media społecznościowe --- nasz świat czy tylko narzędzia?
- Twój cyfrowy ślad
- Bezpieczna komunikacja w sieci
- Jak jesteśmy profilowani w sieci?
- Kto nas śledzi w sieci?
- Uzależnienia technologiczne
- Z regulaminem na ty
- Bankowość elektroniczna
- Gdy ktoś wykorzysta moją nieuważność
- Nadzór w sieci
- Zawieranie umów
- Dostępność w mediach
- Standardy dostępności
- Prawa wyłączne
- Prawo autorskie
- Prawa autora i prawa użytkowników
- Wolne utwory na wolnych licencjach
- Ekonomiczne aspekty własności intelektualnej
- Cyfrowy ślad
- Ochrona danych osobowych
- Copyright trolling
- Dozwolony użytek edukacyjny
- Sąd nad patentami
- Aplikacje w moim komputerze, telefonie, tablecie
- Grafika wektorowa
- Pliki bez tajemnic
- Myślenie algorytmami
- Warstwowy model internetu
Projekty
Język polski
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- Strategiczne myślenie w wyszukiwaniu informacji
- Wiedza na wyciągnięcie ręki
- Co wpływa na przekazy medialne?
- Sztuka prezentacji
- Wizerunek osób publicznych
- Efektywna komunikacja w sieci
- Funkcjonowanie w społecznościach internetowych
- Każdy przekaz ma swój cel
- Czym dziś jest gatunek?
- Medialny savoir-vivre
- Dokumentacja i narracje cyfrowe
- Praca z treścią w sieci
- Wartości kontra media
- Język nośnikiem wartości
Projekty
Plastyka
Podstawy przedsiębiorczości
Z kursu pełnego
Wiedza o kulturze
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- Strategiczne myślenie w wyszukiwaniu informacji
- Co wpływa na przekazy medialne?
- Sztuka prezentacji
- Wizerunek osób publicznych
- Efektywna komunikacja w sieci
- Funkcjonowanie w społecznościach internetowych
- Każdy przekaz ma swój cel
- Czym dziś jest gatunek?
- Medialny savoir-vivre
- Dokumentacja i narracje cyfrowe
- Praca z treścią w sieci
- Blogi --- systemy zarządzania treścią
Projekty
Wiedza o społeczeństwie
Z kursu skróconego
Z kursu pełnego
- Strategiczne myślenie w wyszukiwaniu informacji
- Wiedza na wyciągnięcie ręki
- Co wpływa na przekazy medialne?
- Sztuczne języki w służbie porządku
- Sztuka prezentacji
- Wizerunek osób publicznych
- Funkcjonowanie w społecznościach internetowych
- Wśród ekranów i interfejsów
- Każdy przekaz ma swój cel
- Czym dziś jest gatunek?
- Dokumentacja i narracje cyfrowe
- Praca z treścią w sieci
- Blogi --- systemy zarządzania treścią
- Wartości kontra media
- Język nośnikiem wartości
- Oblicza wolności słowa
- Jak wpływasz na otoczenie, działając w sieci?
- Prywatność współcześnie
- Bezpieczna komunikacja w sieci
- Nadzór w sieci
- Sexting i sextortion
- Prawa obywatela
- Zawieranie umów
- Prawo prasowe
- Reklama i kryptoreklama
- Dostępność w mediach
- Standardy dostępności
- Prawo autorskie
- Prawa autora i prawa użytkowników
- Cyfrowy ślad
- Ochrona danych osobowych
- Pluralizm mediów, konkurencja i koncentracja
- Regulacja mediów
- Sposoby finansowania mediów
- Zarabianie w mediach
Projekty
Wychowanie do życia w rodzinie
Z kursu pełnego
Zajęcia komputerowe
Inne
Edukacja filmowa
- Film - co to właściwie jest?
- Scenariusz, scenopis i środki realizacyjne w filmie
- Kompozycja obrazu filmowego
- Praca kamery - kadr, kąt i punkt widzenia oraz ruch
- Montaż materiału filmowego
- Światło i dźwięk w filmie
- Scenografia, charakteryzacja, kostiumy i aktorzy filmowi
- Narracja w filmie - tekst i fabuła
Edukacja varsavianistyczna
- Czego Prus w o Żydach nie powiedział
- Jak zmieniła się Warszawa? O dworcu dawniej i dziś
- O gwarze praskiej
- Poznaj i pokaż Pragę
- Praga trzech religii
- Śladami Żydów w Warszawie
- Tajemnice Pałacu Saskiego
- Warszawa – przedwojenne miasto neonów
- Warszawski barok
- Ziemiańska jako soczewka świata lat międzywojennych