Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

45m
Nie wymaga dostępu do Internetu
Bez Internetu

Ta lekcja jest częścią tematu Korzystanie z informacji na poziomie wych. przedszkolne.

Lekcja: Czy Czerwony Kapturek istnieje naprawdę? Prawda i fikcja w mediach

wróć do spisu treści

Wiedza w pigułce ?

wróć do spisu treści

Pomysł na lekcję ?

Dzieci często potrafią rozróżnić prawdę od fikcji w bajkach. Nie zawsze im się to jednak udaje. Podczas lekcji zobaczą, że inspiracją dla autorów bajek jest rzeczywistość np. świat zwierząt. Dzięki swojej wyobraźni będą mogły stworzyć własnego bohatera.

Cele operacyjne

Uczestnicy i uczestniczki:

  • wiedzą, że postacie obserwowane w mediach, ukazywane na ekranie telewizyjnym mogą być fikcyjne;
  • wiedzą, że postaci z bajek są wymyślone przez człowieka

Przebieg zajęć

1.

Rozdaj dzieciom materiał pomocniczy ”Zwierzęta z bajek”. Poproś żeby przyjrzały się ilustracjom, a następnie wybrały te, które istnieją w rzeczywistości i oznaczyły je czerwoną kropką. Te które uznają za bajkowe niech oznaczą zieloną. Następnie poproś dzieci, aby połączyły je w pary, to jest zwierzę rzeczywsite z jego bajkowym odpowiednikiem. Poinformuj dzieci, że nie każde zwierzę będzie miało swoją parę.

2.

Rozdaj dzieciom czyste kartki, kredki i stare kolorowe magazyny. Poproś żeby zrobiły kolaż przedstawiający swoją bajkową postać, np. hybrydę, czyli nierealne połączenie dwóch zwierząt. Zaproponuj, żeby na początku narysowały kontury kredką później wypełniały je wycinkami z gazet.

Ewaluacja

Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:

  • rozumieją, że postacie fikcyjne i realne różnią się od siebie.
  • potrafią wskazać na fikcyjne elementy, nierealne połączenia w postaci z bajki

Opcje dodatkowe

Pokaż dzieciom dowolną ekranizację lub fragment bajki. Poproś, żeby rozróżniły, które postaci są fikcyjne.

wróć do spisu treści

Materiały ?

wróć do spisu treści

Czytelnia ?

  • Leszczyński Grzegorz, ”Literatura i książka dziecięca: słowo, obiegi, konteksty”, Wydawnictwo CEBID, 2003
wróć na górę