Rozdaj dzieciom materiał pomocniczy ”Zwierzęta z bajek”. Poproś żeby przyjrzały się ilustracjom, a następnie wybrały te, które istnieją w rzeczywistości i oznaczyły je czerwoną kropką. Te które uznają za bajkowe niech oznaczą zieloną. Następnie poproś dzieci, aby połączyły je w pary, to jest zwierzę rzeczywsite z jego bajkowym odpowiednikiem. Poinformuj dzieci, że nie każde zwierzę będzie miało swoją parę.
Ta lekcja jest częścią tematu Korzystanie z informacji na poziomie wych. przedszkolne.
Lekcja: Czy Czerwony Kapturek istnieje naprawdę? Prawda i fikcja w mediach
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Dzieci często potrafią rozróżnić prawdę od fikcji w bajkach. Nie zawsze im się to jednak udaje. Podczas lekcji zobaczą, że inspiracją dla autorów bajek jest rzeczywistość np. świat zwierząt. Dzięki swojej wyobraźni będą mogły stworzyć własnego bohatera.
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
- wiedzą, że postacie obserwowane w mediach, ukazywane na ekranie telewizyjnym mogą być fikcyjne;
- wiedzą, że postaci z bajek są wymyślone przez człowieka
Przebieg zajęć
Rozdaj dzieciom czyste kartki, kredki i stare kolorowe magazyny. Poproś żeby zrobiły kolaż przedstawiający swoją bajkową postać, np. hybrydę, czyli nierealne połączenie dwóch zwierząt. Zaproponuj, żeby na początku narysowały kontury kredką później wypełniały je wycinkami z gazet.
Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
- rozumieją, że postacie fikcyjne i realne różnią się od siebie.
- potrafią wskazać na fikcyjne elementy, nierealne połączenia w postaci z bajki
Opcje dodatkowe
Pokaż dzieciom dowolną ekranizację lub fragment bajki. Poproś, żeby rozróżniły, które postaci są fikcyjne.
wróć do spisu treściMateriały ?
wróć do spisu treściCzytelnia ?
- Leszczyński Grzegorz, ”Literatura i książka dziecięca: słowo, obiegi, konteksty”, Wydawnictwo CEBID, 2003