Lekcja: Efektywna komunikacja w sieci
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
Komunikacja on-line różni się od tej off-line. W internecie komunikacja oparta jest w dużej mierze na tekście. Możesz korzystać także z przekazów audiowizualnych, ale komunikując się w sieci, najczęściej wysyłasz wiadomości na czacie, piszesz maile, umieszczasz posty na forach lub portalach społecznościowych.
Komunikacja w sieci to tzw. zimna komunikacja — pozbawiona mowy ciała i tonu głosu. Aby zneutralizować brak przekazu pozawerbalnego, który jest tak samo ważnym elementem komunikowania się z innymi jak słowa, zwracaj szczególną uwagę na bycie uprzejmym dla innych.
Nadmiar emotikonów nie jest dobrze przyjmowany. W komunikacji zawodowej nie stosuj ich w ogóle.
W sieci hierarchia społeczna i podziały towarzyskie są dużo mniej widoczne. Warto jednak zachowywać formy grzecznościowe — ich stosowanie dobrze o tobie świadczy.
Najważniejsze aspekty pisania i komunikowania w sieci to:
- precyzyjne formułowanie myśli. Przedstawiaj merytoryczne argumenty, stawiaj konkretne pytania;
- dopasowywanie komunikatu do odbiorcy i kanału komunikacji. To, co piszesz do kolegi na czacie i do nauczyciela w mailu powinno się od siebie różnić.
Nie rezygnuj z poprawności językowej. Zła interpunkcja i brak znaków diakrytycznych może bardzo negatywnie wpłynąć na przekaz.
Komunikacja w internecie jest szybka. Emocjonalny odbiór i mylne interpretacje wypowiedzi innych są powszechne. Unikniesz konfliktów, jeśli w pisaniu i czytaniu wypowiedzi:
- oddzielisz emocje od argumentów (nigdy nie stosuj argumentów ad personam — często nie znasz osoby, z którą dyskutujesz);
- zastanowisz się, czy twoja wypowiedź nikogo nie urazi;
- nie będziesz brał wszystkiego do siebie (w sieci trudniej odczytuje się intencje).
Kiedy konflikt rozwinie się, przerwij rozmowę, zastanów się i przeanalizuj sytuację. Jeśli uznasz, że to potrzebne, przedstaw swoje stanowisko raz jeszcze, wytłumacz je i przeproś. W sieci nic nie ginie: jeśli ktoś trafi na taką korespondencję, zobaczy, że potrafisz dyskutować rozsądnie i rzeczowo.
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Komunikacja w internecie ma swoje niepodważalne zalety. Korzystając z niej, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Jaki kanał wybrać? Jak sformułować komunikat? O co się zatroszczyć, żeby być dobrze zrozumianym lub zrozumianą? Jak radzić sobie z sytuacjami konfliktowymi? Uczestnicy i uczestniczki zajęć będą mieli okazję poszukać odpowiedzi na te pytania.
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
- potrafią dobrać formę wypowiedzi odpowiednią dla jej odbiorcy;
- potrafią wybrać odpowiedni kanał komunikacyjny w zależności od celu komunikacji;
- wiedzą, jak się zachować, jeśli wejdą z kimś w konflikt w internecie;
- znają zasady zrozumiałej pisowni w komunikacji internetowej;
- rozumieją, że komunikaty w internecie mogą być inaczej odbierane niż w komunikacji bezpośredniej.
Przebieg zajęć
1.
Zapytaj uczestników i uczestniczki, jakimi kanałami można komunikować się w internecie.
Jeśli nie padną takie odpowiedzi, zwróć uwagę na:
- maile
- konferencje wideo
- czaty komunikatorów
- fora i grupy dyskusyjne
- serwisy społecznościowe (komentarze, posty, wiadomości, czat)
Zwróć uwagę, że kanały dobieramy różnie w zależności od celu komunikacji i osób, z którymi się komunikujemy. Zapytaj grupę:
- Jakich kanałów używacie w komunikacji z rówieśnikami?
- Jakich do komunikacji z nauczycielami?
- Jakich do komunikacji z organizacjami, instytucjami?
2.
Podziel uczestników i uczestniczki na 8 grup. Każdej grupie daj jedną instrukcję z instrukcji dla grup „Komunikaty” (ODT, DOC). Poproś o zapoznanie się z instrukcją i wykonanie zadania. Poproś grupy o przeczytanie swoich komunikatów i propozycję zmian. Następnie rozpocznij rozmowę na forum, zadając pytania:
- Czy kanały zostały odpowiednio dobrane do komunikatów i sytuacji?
- Na co zwrócić uwagę, pisząc maila do dyrektora czy nauczyciela?
- Czy akapity mogą być przydatne w pisaniu maili?
- Które komunikaty można by uznać za natarczywe?
- Które za niegrzeczne?
- W których komunikatach ważne było, żeby zadbać o poprawność językową, interpunkcję, pisownię z polskimi znakami i wielkimi literami?
- Dlaczego precyzyjne formułowanie myśli i precyzyjne stawianie pytań jest szczególnie ważne w komunikacji w internecie?
3.
Podziel uczestników i uczestniczki na 4 grupy. Poproś każdy zespół o opracowanie listy rad — kroków dotyczących jednej z poniższych sytuacji:
- Weszliście w konflikt z innym użytkownikiem na forum dyskusyjnym.
- Zaczynacie się kłócić ze znajomą na czacie.
- Dostaliście niezrozumiałego maila, wydaje się wam niemiły.
- Wymieniacie złośliwe komentarze w serwisie społecznościowym z osobą, którą niezbyt dobrze znacie.
Następnie poproś grupy o podawanie propozycji. Zapisuj je hasłowo na tablicy. Podsumuj dyskusję, zwracając uwagę na:
- rolę zrobienia sobie przerwy w komunikacji, jeśli emocje biorą górę;
- ostrożność (w internecie zostają ślady komunikacji);
- sposoby wycofania się z konfliktu z twarzą;
- używanie merytorycznych argumentów;
- nieużywanie argumentów dotyczących osoby (ad personam);
- uważne stosowanie żartów (mogą być źle zrozumiane).
Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć uczestnicy i uczestniczki:
- potrafią dobrać odpowiednią formę wypowiedzi w zależności od jej odbiorcy?
- potrafią wybrać odpowiedni kanał komunikacyjny w zależności od celu komunikacji?
- wiedzą, jak się zachować, jeśli wejdą z kimś w konflikt w internecie?
- znają zasady zrozumiałej pisowni w komunikacji internetowej?
- rozumieją, że komunikaty w internecie mogą być inaczej postrzegane niż w komunikacji bezpośredniej?
Opcje dodatkowe
Ćwiczenie 2 możesz rozszerzyć o pisanie przez grupy poprawionego komunikatu.
W ćwiczeniu 3 możecie na koniec wspólnie wypisać listę dobrych praktyk w sytuacji konfliktu.
wróć do spisu treściMateriały ?
instrukcja dla grup „Komunikaty” (ODT, DOC)
wróć do spisu treściZadania sprawdzające ?
wróć do spisu treściSłowniczek ?
- kanał informacji
- (inaczej: kanał komunikacyjny) połączenie pozwalające na komunikację pomiędzy dwoma osobami, służy wymianie informacji, np. kable telefonu, stronice książki, fale radiowe. Kanał informacji to co innego niż medium: zwykle dane medium (środek komunikacji, np. telewizja) wykorzystuje pewne kanały informacyjne do nadawania określonych przekazów.
- komunikacja niewerbalna
- porozumiewanie się bez użycia słów. Środki komunikacji niewerbalnej są różnorodne. Oddziałuje ona przede wszystkim na zmysły wzroku (to np. gesty, mimika, postawa ciała) i słuchu (intonacja, sposób mówienia).
- znaki diakrytyczne
- znaki graficzne (kropki, kreski, daszki, ogonki, kółeczka, akcenty itp.) w alfabetach umieszczane nad i pod literami.
- emotikony
- znaki emocji tworzone głównie za pomocą znaków interpunkcyjnych i liter alfabetu łacińskiego, np.: :-), ^-^, ;P.
Zobacz cały słowniczek.
wróć do spisu treściCzytelnia ?