Lekcja: Funkcjonowanie w społecznościach internetowych
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
Społeczności internetowe są nie tylko przestrzeniami komunikacji z innymi użytkownikami, lecz także narzędziem budowania swojego kapitału społecznego i zawodowego.
Wyróżnia się dwa rodzaje społeczności: towarzyskie (np. Facebook, nk.pl) i profesjonalne — związane z karierą zawodową (Goldenline, LinkedIn).
Sytuację życiową współczesnego człowieka charakteryzuje mobilność. Dzięki funkcjonowaniu w społecznościach towarzyskich mamy szansę na kontakt z osobami żyjącymi w innych częściach kraju czy świata. W internecie poznajemy także więcej osób niż bezpośrednio. Podtrzymywanie takich znajomości to tzw. luźne więzy. Dostajemy informacje o innych oraz mamy możliwość skorzystania ze znajomości w przyszłości (np. w razie zmiany sytuacji życiowej).
Portale społecznościowe o charakterze profesjonalnym służą rozwijaniu kompetencji zawodowych. Znajdziesz tam ogłoszenia o pracy, praktykach i stażach, a także informacje o konkretnych stanowiskach, aspektach wykonywania danego zawodu czy funkcjonowania danej branży.
Pamiętaj o aktualizowaniu swojego profilu i dodawaniu dokonań zawodowych. Jeśli twoje doświadczenie jest jeszcze niewielkie, umieszczaj informacje o wszystkich swoich działaniach, przede wszystkim takich jak wolontariat lub działalność w szkolnych kółkach zainteresowań. Rekruterzy często szukają pracowników i weryfikują informacje o osobach ubiegających się o pracę na portalach społecznościowych.
Aby dołączyć do społeczności musisz wykonać następujące kroki:
- zarejestrowanie się na portalu
- stworzenie profilu i wypełnianie go informacjami
- dołączanie do istniejących i tworzenie na portalu nowych stron związanych z zainteresowaniami; w ten sposób dociera się do ekspertów i tworzy społeczność
W internecie status i autorytet buduje się na podstawie merytoryki wypowiedzi. Możesz być ekspertem w danej dziedzinie niezależnie od wieku, jeśli tylko wypowiadasz się na temat, na którym naprawdę dobrze się znasz, w odpowiedni sposób — dostosowany do tematu i odbiorców.
Informacje zamieszczane na profilach stają się publiczne, a więc mają też wpływ na wizerunek on-line i off-line, zarówno prywatny, jak i zawodowy. W sieciach profesjonalnych najczęściej podaje się prawdziwe dane osobowe, w towarzyskich — często nie jest to wskazane.
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Sieci profesjonalne i towarzyskie, w których jesteśmy, składają się na nasz dostępny kapitał społeczny. Czym on jest? Jak można go wykorzystać? Jak budować? Uczestnicy i uczestniczki, pracując w grupie, stworzą profil w sieci profesjonalnej i wypracują sposoby weryfikowania treści w internecie.
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
- wiedzą, w jaki sposób mogą korzystać ze społeczności profesjonalnych;
- potrafią wypełnić profil w społeczności profesjonalnej;
- potrafią wyjaśnić, w jaki sposób internet zaciera tradycyjne podziały między osobami;
- znają sposoby weryfikacji i potrafią oceniać wiarygodność osób w internecie;
- wiedzą, czym jest kapitał społeczny;
- wypracowują pomysły, do czego może być przydatny kapitał społeczny sieci towarzyskiej.
Przebieg zajęć
1.
Zadaj pytania:
- Co to znaczy, że internet zaciera tradycyjne podziały między osobami?
- Czy w internecie ma znaczenie, ile mamy lat, jak się ubieramy, jak wyglądamy?
Napisz na tablicy: „Jak poznać eksperta w internecie?”. Zapytaj uczestników i uczestniczki, jakie znają sposoby weryfikacji treści w internecie.
Jeśli nie pojawią się takie odpowiedzi, powiedz o:
- ilości wypowiedzi,
- liczbie polubień, plusów i minusów,
- dacie utworzenia konta,
- wypowiedziach w innych miejscach w internecie.
2.
Korzystając z „Wiedzy w pigułce”, przedstaw podział na sieci towarzyskie i profesjonalne.
Zwróć uwagę na to, że społeczności internetowe:
- są naszym kapitałem społecznym,
- umożliwiają nam kontakt z osobami, z którymi w realnym życiu nie mielibyśmy kontaktu,
- tworzą luźniejsze relacje (bridging) niż te realne (bonding).
Korzystając ze Słowniczka, wyjaśnij, czym jest kapitał społeczny.
3.
Poproś uczestników i uczestniczki, żeby w parach porozmawiali na temat: „Do czego można wykorzystać swój kapitał społeczny w serwisie społecznościowym?”. Następnie poproś o podawanie pomysłów. Zapisuj je na tablicy. Jeśli nie pojawią się takie odpowiedzi, powiedz o:
- poszukiwaniu informacji (o punkcie naprawy, o sklepie, o książce do przeczytania),
- uzyskiwaniu pomocy (w przeprowadzce, znalezieniu współpracownika, pożyczeniu rzeczy),
- kształtowaniu opinii (o wydarzeniach społecznych, osobach).
Dopytaj: „Co wpływa na wielkość kapitału społecznego?”. Jeśli nie pojawią się takie odpowiedzi, zwróć uwagę na:
- liczba znajomych,
- aktywność użytkownika,
- ilość interakcji z innymi użytkownikami.
4.
Podziel uczestników i uczestniczki na grupy po 3 osoby. Daj każdej grupie jedną kartę pracy dla grup „Profesjonalny profil” (ODT, DOC). Poproś grupy o zapoznanie się z instrukcjami i wykonanie zadania.
Po 15 minutach rozpocznij rozmowę, zadając pytania:
- Jak można przedstawić swoją osobę, kiedy nie ma się jeszcze doświadczenia zawodowego?
- Jakie informacje można ująć w swoim doświadczeniu?
- O czym trzeba pamiętać, komunikując się za pośrednictwem profilu w profesjonalnej sieci?
Zwróć uwagę na:
- możliwość zdobywania informacji o danym zawodzie,
- potrzebę aktualizowania swojego profilu.
Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć uczestnicy i uczestniczki:
- wiedzą, w jaki sposób mogą korzystać ze społeczności profesjonalnych?
- potrafią wypełnić profil w społeczności profesjonalnej?
- potrafią wyjaśnić, w jaki sposób internet znosi tradycyjne podziały między osobami?
- znają sposoby weryfikacji i potrafią oceniać wiarygodność osób w internecie?
- wiedzą, czym jest kapitał społeczny?
- wypracowują sposoby budowania własnego kapitału społecznego w społeczności internetowej?
Opcje dodatkowe
Obejrzyjcie wypowiedź Jonathana Zittraina „Sieć jako przypadkowe dobre uczynki”.
wróć do spisu treściMateriały ?
karta pracy dla grup „Profesjonalny profil” (ODT, DOC)
wróć do spisu treściZadania sprawdzające ?
wróć do spisu treściSłowniczek ?
- kapitał społeczny
- suma umiejętności takich jak: nawiązywanie i podtrzymywanie znajomości, zaufanie, świadomość norm, pozwalających na satysfakcjonujące funkcjonowanie w zorganizowanej grupie (np. społeczeństwie czy klasie szkolnej). Sieć wzajemnych powiązań społecznych, na podstawie których buduje się pozycję w grupie i poza nią. Sieć ta jest także podstawą zdobywania kolejnych kompetencji społecznych.
Zobacz cały słowniczek.
wróć do spisu treściCzytelnia ?
- Król Karol, Media społecznościowe na polskim rynku pracy [online], 30.03.2011, [dostęp: 19.04.2013], Dostępny w Internecie: http://crowdfunding.pl/2011/03/30/media-spolecznosciowe-na-polskim-rynku-pracy/#.UXFFIs-Xup4.
- Koczergo Aleksandra, Szukasz pracy? Zadbaj o swój wizerunek w sieci [online], 22.03.2011, [dostęp: 23.04.2013], Dostępny w Internecie: http://www.proto.pl/artykuly/info?itemId=93877&rob=Szukasz_pracy?_Zadbaj_o_swoj_wizerunek_w_sieci_Aleksandra_Koczergo,_specjalista_ds._marketingu_i_PR_w_HRK_S.A..
- Zittrain Jonathan, Sieć jako przypadkowe dobre uczynki [online], TED Talks [dostęp: 20.03.2013], Dostępny w internecie: http://www.ted.com/talks/lang/en/jonathan_zittrain_the_web_is_a_random_act_of_kindness.html.
- Sochocka Dorota, Nie bądź głupi w social mediach [online], 24.04.2013, [data dostępu: 24.03.2013], Dostępny w Internecie: http://artykuly.bibliosfera.net/2013/04/nie-badz-glupi-w-social-mediach/.