Podziel uczestników na grupy. Rozdaj grupom pocięty i powkładany do kopert materiał pomocniczy ”Tworzenie wypowiedzi” (każda z grup musi dostać 4 koperty). Poproś grupy, żeby z wybranych fragmentów ułożyły po trzy wypowiedzi: SMS do kolegi, e-mail do nauczyciela, wypowiedź w rozmowie z rodzicami. Poproś o zaprezentowanie wypowiedzi w postaci scenek.
Ta lekcja jest częścią tematu Język mediów na poziomie szkoła podstawowa 1-3.
Lekcja: Grzecznie i skutecznie - o zasadach dobrej komunikacji
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
Wiedza w pigułce do lekcji ”Jak się komunikować?”
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Codziennie komunikujemy się z innymi na wiele sposobów: bezpośrednio, przez telefon, SMS-y, maile. Zajęcia w formie zabawy uczą podstawowych zasad, jakie obowiązują w świecie komunikacji.
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
- wiedzą, jakie są podstawowe zasady komunikacji bezpośredniej, przez telefon, SMS i e-mail;
- wiedzą, jak zastosować zasady komunikowania się w praktyce.
Przebieg zajęć
Powieś na tablicy karton z wydrukowanymi lub przepisanymi sformułowaniami z materiału pomocniczego ”Tworzenie wypowiedzi”. Przeczytaj głośno formy, które widnieją na schemacie (kolejno: najpierw powitania, potem pozdrowienia i pożegnania). Poproś, żeby kolejno podchodziły osoby naprzemiennie z każdej grupy i zaznaczały formy, które pojawiły się w scenkach w poprzednim ćwiczeniu. Otoczcie je kółkami (flamastrem lub kredą). Spytaj uczestników, w jakich sytuacjach można użyć pozostałych form.
W tych samych grupach co w ćwiczeniu 1. uczestnicy i uczestniczki siadają blisko siebie (tak, żeby móc się swobodnie naradzać). Każda grupa ma plakietkę z napisem „TAK” i „NIE”. Grupy losują, jaką wypowiedź reprezentują. I tak powstanie grupa „SMS” grupa „E-MAIL”, grupa „ROZMOWA” i grupa „ROZMOWA TELEFONICZNA”. Czytaj po kolei zasady (instrukcja dla prowadzącego ”Zasady komunikacji”), a uczestnicy muszą pokazać plakietkę „tak” lub „nie”, zależnie od tego, czy dana zasada ich dotyczy czy nie. Na tablicy zapisuj punktację.
Zwróć uwagę, że w tabelce jest kilka zasad, które dotyczą wszystkich form komunikacji. Są to powitania, pożegnania oraz zasada, żeby nikogo nie obrażać i nie używać brzydkich słów. Nieważne, jak i z kim się komunikujemy, te zasady zawsze obowiązują. Podsumuj lekcję mówiąc, że różne formy komunikacji rządzą się różnymi zasadami. Im bardziej przestrzegamy zasad, tym skuteczniej, szybciej i przyjemniej będziemy się komunikować z innymi ludźmi. Powiedz, że podstawową zasadą jest zawsze szacunek do drugiej osoby.
Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
- rozumieją, że różne formy komunikacji rządzą się różnymi zasadami?
- wiedzą, że podstawową zasadą w komunikacji jest szacunek do drugiej osoby?
Opcje dodatkowe
Lekcja z komputerami. Wybierz ciekawe forum tematyczne dla dzieci (np. na stronie http://www.otopjunior.org.pl/) i zaprezentuj dzieciom, w jaki sposób dzieci komunikują się poprzez stronę internetową. Zwróć szczególną uwagę, że strona ma swój regulamin, gdzie także szacunek jest pierwszą zasadą, której trzeba przestrzegać.
wróć do spisu treściMateriały ?
wróć do spisu treściZadanie dla ucznia ?
Słowniczek ?
- komunikacja
- przekazywanie i odbieranie informacji pomiędzy ludźmi lub urządzeniami
- SMS
Czytelnia ?
- Skwiot Rafał, 10 zasad skutecznego komunikowania się w social media, [online] www.brief.pl, [dostęp: 03.06.2014], Dostępny w Internecie: http://www.brief.pl/artykul,1426,10_zasad_skutecznego_komunikowania_sie_w_social_media.html