Po stworzeniu materiału w formie cyfrowej często chcemy się nim podzielić z innymi. Dzięki narzędziom internetowym nasz utwór może dotrzeć do dużej liczby odbiorców. Często ich komentarze i uwagi są dla nas cennym źródłem satysfakcji i inspiracji do nowych twórczych działań.
Wybór sposobu prezentowania treści w sieci zależy od kilku czynników:
Formy materiału. W sieci znajduje się wiele portali wyspecjalizowanych w prezentacji jednego typu utworów. Jednak np. w przypadku piosenek wystarczy dodać obraz, by można je było udostępnić na YouTubie i dotrzeć do większej liczby odbiorców.
Tego, czy utwór jest już skończony, czy to wersja robocza. Przedstawianie wersji roboczych często stosują blogerzy, aby pokazać czytelnikom, nad czym obecnie pracują.
Tego, do kogo chcemy dotrzeć z naszym przekazem. Często zależy nam na przyciągnięciu określonych odbiorców, np. specjalistów dzielących się swoim doświadczeniem. Czasem udostępniamy treści bardziej osobiste i nie chcemy, aby dostęp do utworu mieli wszyscy internauci. Wówczas musimy zadbać o ograniczenie dostępności, np. zabezpieczenie hasłem.
Jeśli twoje wypowiedzi mają formę tekstów, można je zamieścić na blogu. Decyzja o jego założeniu wiąże się jednak z koniecznością częstego zamieszczania nowych postów i dbania o czytelników (np. odpowiadania na komentarze). Tylko wtedy blog ma szansę zyskać w sieci popularność.
Czasem nasza praca jest częścią większej całości, tworzonej przez wiele osób. Wówczas dobrym pomysłem jest publikacja na stronach wiki, umożliwiających wspólne edytowanie treści. Strony wiki to również dobry sposób na tworzenie bazy materiałów.
Jeśli zaś chcesz spopularyzować swoją twórczość artystyczną, z pomocą przyjdą ci społeczności takie jak digart.pl czy reverbnation.com. Dzięki nim możesz otrzymać wsparcie i rady od innych kreatywnych osób. Za pośrednictwem takich portali artyści mogą także szukać współpracowników do nowych projektów.
Wiele narzędzi udostępniania utworów jednocześnie ułatwia śledzenie losów ich odbioru. Do najprostszych metod stworzonych w tym celu należą liczniki wejść na blogach i statystyki stron fanowskich na Facebooku. Bardziej skomplikowane narzędzie to np. Google Analitics. Wyniki statystyk pomagają twórcom m.in. w decyzjach o promowaniu swoich utworów. Najprostszym bezpłatnym sposobem promocji jest skorzystanie z możliwości mediów społecznościowych.
Uczestnicy i uczestniczki tworzą w internecie relację z wydarzenia, w którym brali udział. Wykorzystują multimedialne materiały (teksty, fotografie, nagrania wideo). Podgrupy opracowują poszczególne elementy, celem jest jednak stworzenie spójnego dzieła.
Przed zajęciami:
Uczestnicy i uczestniczki przygotowują multimedialne materiały relacjonujące wydarzenie, w którym wspólnie brali udział (w szkole, na wycieczce itp.) — teksty opisujące cel, przebieg i efekt wydarzenia (zarówno poważne, np. w formie dziennikarstwa obywatelskiego, jak i lżejsze), dokumentację fotograficzną, nagrania filmowe z najciekawszymi momentami i opiniami osób uczestniczących w wydarzeniu. Materiały mają zostać opublikowane w internecie w zwartej formie (blog, strona w serwisie społecznościowym, multimedialna gazeta).
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
potrafią ciekawie zaprezentować swoje treści w internecie;
znają kilka sposobów prezentacji treści w internecie;
wiedzą, że warto dbać o promocję prezentowanych treści, aby dotrzeć do odbiorców.
Przebieg zajęć
1.
Podziel uczestników i uczestniczki na 5 działów zajmujących się:
tekstami — Dział REDAKCJA
fotografiami — Dział FOTOEDYCJA
nagraniami filmowymi — Dział STUDIO
administracją internetowej platformy dla relacji z opisywanych wydarzeń — Dział INTERNET
Dobrze, aby osoby tworzące poszczególne rodzaje dokumentacji (tekstowych, fotograficznych czy filmowych) działały w odpowiadających im działach, a administracją i promocją zajmowały się osoby mające z tym wcześniej do czynienia (osoby z grupy administratorów same mają bloga albo przynajmniej „lubią się” z komputerem, a osoby promujące są aktywne w sieciach społecznościowych i internecie) lub mające talent do tego typu działań. Każdy dział na początku swojej pracy wybierze swojego reprezentanta do konsultacji z reprezentantami innych działów. Chodzi o to, aby osoby z poszczególnych działów wiedziały, co dzieje się w innych działach, aby ich praca była spójna i skoordynowana.
Przekaż każdemu zespołowi odpowiednią instrukcję.
2.
Dział PROMOCJA prezentuje miejsce, gdzie znalazły się wszystkie przygotowane materiały, po nim pozostałe działy omawiają swoje materiały. Następnie uczestnicy i uczestniczki na forum opowiadają o pracy w działach, dobrych pomysłach, trudnościach i udanych działaniach.
Poprowadź dyskusję, pytając:
Jak presja czasu wpłynęła na pracę zespołów?
Czy koordynacja działań całej grupy pomagała?
Czemu służy promocja w tego typu działaniach?
Do czego może przydać się badanie danych statystycznych odbioru tego typu działań?
Podsumuj ze swojej strony stworzoną prezentację, a na koniec zapytaj, jakiego typu wydarzenia warto prezentować w ten sposób, a jakie w inny (jaki?).
Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
uważają współpracę grupową za efektywną metodę pracy?
umieją spośród dostępnych materiałów wybierać odpowiednie albo je dopasowywać do swoich celów?
znają różne sposoby prezentacji stworzonych przez siebie treści w internecie?
widzą sens w badaniu odbioru efektów swojej pracy i potrzeb odbiorców?
Opcje dodatkowe
Dział PROMOCJA inicjuje:
akcję promocyjną w internecie;
projektowanie i produkcję plakatów i ulotek zachęcających do zobaczenia prezentowanych treści.
typ serwisu internetowego, w którym treść można tworzyć i zmieniać za pomocą przeglądarki internetowej. Strony wiki są przede wszystkim wykorzystywane do pracy nad projektami grupowymi.
media społecznościowe
różnorodne narzędzia umożliwiające użytkownikom internetu rozbudowaną interakcję. W zależności od charakteru tej interakcji wyróżniamy wśród nich fora, czaty, blogi, portale społecznościowe, społeczności gier sieciowych, serwisy crowdfundingowe i wiele innych.