Prezentowanie wyników swojej pracy na forum to sztuka, która przydaje się nie tylko w szkole, lecz także w późniejszym życiu zawodowym.
Naszym wystąpieniom często towarzyszy prezentacja multimedialna. Czasem zapominamy, że ma być ona tylko pomocą, a nie głównym nośnikiem przekazywanych informacji — mówca nie powinien czytać ze slajdów. Prezentacja multimedialna służy przede wszystkim odbiorcom, którzy dzięki niej łatwiej wychwytują główne myśli. Z tego powodu slajd powinien:
Nie zawierać zbyt dużo tekstu — kilka krótkich punktów obejmujących jedno lub dwa zdania. Słuchacze muszą zdążyć je przeczytać, jednocześnie słuchając tego, co mówisz. Daj im na to odpowiednio dużo czasu i postaraj się o jak największą skrótowość tekstu.
Być czytelny — zastosuj klasyczny krój czcionki, ciemne litery na jasnym tle. Nie przesadzaj z kolorami i animacjami — niech graficzna forma slajdów nie odciąga uwagi od treści.
Przykuwać uwagę. Zastosuj (ale z umiarem!) elementy przyciągające wzrok, czyli ilustracje, zabawne obrazki, animacje.
Posiadać schematy graficzne, jeśli dobrze oddają one treść. Wykresy, tabele i mapy myśli pomagają w obrazowym ujęciu informacji.
Dobrze przygotowana prezentacja nie zapewni sukcesu twojemu wystąpieniu. To nie ona, lecz snuta przez ciebie opowieść, zaciekawi słuchaczy. Tworzenie prezentacji multimedialnej może jednak ułatwić przemyślenie i zaplanowanie referatu. Powinien mieć on przejrzystą strukturę — wstęp, rozwinięcie podzielone na mniejsze części i zakończenie. Zadbaj również o logikę wywodu (informacje muszą wynikać z siebie) oraz o obrazowe przykłady prezentowanych treści. Dzięki przećwiczeniu wystąpienia w domu sprawdzisz, ile czasu może potrwać. Odpowiednie przygotowanie pomoże ci zwalczyć tremę, zwiększy pewność siebie.
Mowa ciała i intonacja głosu są także ważne dla występującego. Zachowuj się naturalnie, nie stój cały czas, gestykuluj. Zadbaj o modulację głosu, zaznaczaj nią ważne informacje. Mów powoli i wyraźnie. Podczas wystąpienia parę razy pozwól sobie na żart lub dygresję — pozwoli to odpocząć odbiorcom i sprawi, że będą chętniej słuchać dalej.
Warto również pamiętać, że technika bywa zawodna. Weź ze sobą wydruk prezentacji i przygotuj osobne notatki, które ułatwią ci zebranie myśli.
Dzięki udanemu wystąpieniu twoja praca będzie mogła zostać właściwie doceniona.
W multimedialnych czasach, w których żyjemy, coraz częściej jesteśmy proszeni o przygotowanie zamiast referatu — prezentacji. Jak sprawić, by prezentacja była atrakcyjna dla odbiorców, nie zaś stanowiła kolejną przeszkodę w zrozumieniu tematu? Reguły są proste, wystarczy się do nich stosować i pamiętać, że tylko trening czyni mistrzem.
Cele operacyjne
Uczestniczki i uczestnicy zajęć:
znają zasady przygotowywania prezentacji multimedialnych;
wiedzą, jakich zachowań należy unikać w czasie prowadzenia prezentacji za pomocą programów służących do przygotowywania pokazów multimedialnych;
pamiętają, że sam początek pokazu to najistotniejszy moment służący pozyskaniu uwagi publiczności i wyrobieniu sobie zdania na nasz temat;
rozumieją, że to nie kolorowe slajdy czy multimedia decydują o atrakcyjności prezentacji, ale odpowiednie zaplanowanie i przygotowanie całego wystąpienia;
potrafią uczyć się na przykładach i wyciągać z nich wnioski dla własnych przyszłych projektów.
Zaprezentuj kolejno filmy A, B i C (nie więcej niż 5 minut każdego filmu). Po każdym filmie poproś poszczególne grupy o przedyskutowanie dobrych i złych stron prezentacji, przeznaczając na każdą z wewnętrznych dyskusji nie więcej niż 5 minut.
Zwróć szczególną uwagę uczestniczek i uczestników na fakt, że celem ćwiczenia nie jest ocena treści poszczególnych prezentacji, a sposobu ich przeprowadzenia oraz przygotowania samej prezentacji.
Poproś grupy o zaprezentowanie wyników pracy. Pozostałe zespoły zachęć do wygłaszania opinii i komentarzy.
Odpowiedzi zapisuj na tablicy w formie listy dobrych i złych praktyk.
Jako pytania pomocnicze rozważ:
w odniesieniu do samej prezentacji
Czy poszczególne prezentacje przedstawiały jakąś opowieść, czy miały określoną strukturę?
Co się dzieje, kiedy na slajdzie jest za dużo tekstu naraz?
Czy tekst na slajdzie powinien być taki sam jak tekst mówiony? Czy osoba prezentująca powinna czytać to, co wszyscy mogą zobaczyć na slajdzie?
Czy lepiej widoczne są białe litery na ciemnym tle, czy odwrotnie?
Jaką funkcję powinny pełnić ilustracje? Czy zaciekawiłaby nas prezentacja z samym tylko tekstem?
Czy łatwo jest utrzymać uwagę odbiorcy, kiedy w prezentacji jest dużo „efektów specjalnych”?
w odniesieniu do sposobu prezentowania
Jaka powinna być relacja między tekstem na prezentacji a tekstem mówionym?
Czy powinniśmy trzymać w ręku notatki? Jeśli tak — co warto na nich zapisać?
Jak należy zaplanować pierwsze minuty wystąpienia, tak aby pozyskać uwagę słuchaczy już od samego początku prezentacji?
W jaki sposób powinna zachowywać się osoba prezentująca? Jakiego typu zachowania są dobrze odbierane przez publiczność, a które sprawiają, że niechętnie przyglądamy się prezentacji?
Co się dzieje, kiedy technika zawodzi? Jak się najlepiej przed tym zabezpieczyć?
w odniesieniu do przygotowania się do przeprowadzenia prezentacji
Co powinniśmy wiedzieć o grupie, przed którą prezentacja będzie miała miejsce?
Dlaczego warto odbyć „próbę generalną” prezentacji w domu, przed własnym komputerem?
Czy warto sprawdzić, ile trwa prezentacja przed jej przedstawieniem?
Ewaluacja
Czy uczestniczki i uczestnicy po przeprowadzeniu zajęć:
wiedzą, w jaki sposób przygotowywać prezentacje multimedialne w programach takich jak MS PowerPoint?
rozumieją, że w przypadku prezentacji multimedialnych kluczowe jest to, co mamy do powiedzenia, a nie ilość zdjęć czy „efekty specjalne”?
znają zasady komponowania slajdów dotyczące limitów tekstu i roli materiałów graficznych?
wiedzą, że uwagę widzów należy przykuć już na samym początku prezentacji, tak aby przekonać ich do prezentowanego tematu oraz samych siebie?
potrafią oceniać poszczególne oglądane prezentacje i uczyć się na błędach popełnianych przez innych?
Opcje dodatkowe
Zajęcia mogą zostać rozbudowane w punkcie 1 — poproś poszczególne grupy o wskazanie w 3–4 punktach, co należy zmienić, aby uczynić poszczególne oglądane prezentacje ciekawszymi dla odbiorców.
sposób organizacji informacji i metoda sporządzania notatek, polegająca na graficznym uporządkowaniu wiadomości w połączone liniami pola. W centralnym polu pojawia się najważniejsza informacja lub kluczowe pytanie, od których - podążając za skojarzeniami - rysuje się odnośniki.-
Kautz Tomasz, Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych [PDF], Instytut Nauk Społecznych Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia [dostęp: 19.04.2013], Dostępny w Internecie: http://www.up.krakow.pl/ktime/ref2006/Kautz.pdf.