Dzięki sieci można łatwo dotrzeć do informacji. Można też tworzyć je samodzielnie i dzielić się nimi z innymi. Internet to medium demokratyczne, otwarte i kolektywne. Taki charakter ma też wspólna praca w sieci.
Bardzo łatwo opublikować własne materiały w internecie. Równie łatwo jest współpracować zdalnie w sieci. W grupie można redagować blogi, edytować materiały, tworzyć kanały z filmami, zdjęciami lub plikami audio.
Bardzo ważny jest precyzyjny podział zadań. Kiedy wszyscy robią wszystko, najczęściej powstaje chaos i praca nie jest satysfakcjonująca. Stwórzcie harmonogram pracy. Szukajcie tematów i wspólnie decydujcie, co i w jakiej kolejności będzie się pojawiać na waszej stronie. Znajdźcie platformę, na której będziecie gromadzić materiały (np. Dysk Google, wiki, Dropbox). Ustalcie, kto tworzy dany materiał, kto i kiedy go edytuje, kiedy następuje akceptacja całego zespołu i kto wrzuca plik/tekst do sieci.
Zadbajcie też o promocję — znajdźcie osobę, która zadba o obecność w portalach społecznościowych i interakcję z innymi użytkownikami. Warto wyznaczyć koordynatora wszystkich działań. Zadaniami można się wymieniać.
Teksty w internecie czyta się trudniej niż te w mediach tradycyjnych lub literackie. Łatwo rozproszyć się dodatkowymi informacjami. Weź to pod uwagę, tworząc teksty do zamieszczenia w sieci. Dbaj o to, żeby były czytelne, przejrzyste, dynamiczne i atrakcyjne. Stosuj:
wyróżnienia najważniejszych myśli i słów kluczowych (czcionka pogrubiona jest lepsza od kursywy),
wypunktowania.
Dziel tekst na akapity — jedna myśl to jeden akapit. Pisz syntetycznie — streszczaj się. Twórz infografiki. Pamiętaj o poprawnej polszczyźnie. W razie wątpliwości korzystaj ze „Słownika poprawnej polszczyzny” PWN lub internetowej poradni językowej Wydawnictwa Naukowego PWN http://poradnia.pwn.pl/.
Sieć daje wiele możliwości wspólnej pracy w internecie. Jednym z nich są systemy zarządzania treścią, które np. umożliwiają prowadzenie bloga przez zespoły redakcyjne. W trakcie zajęć uczestnicy i uczestniczki stworzą harmonogram wspólnej pracy nad prowadzeniem bloga klasowego, podzielą się zadaniami i ustalą terminy ich realizacji.
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
znają przykładowe narzędzia do wspólnej pracy w internecie (wiki, systemy zarządzania treścią, Google dysk);
znają różne funkcje osób w zespole redakcyjnym;
wiedzą, jak działa zespół redakcyjny portalu internetowego;
planują wspólną pracę nad prowadzeniem bloga klasowego;
potrafią opracować harmonogram działań związanych z prowadzeniem bloga;
potrafią dzielić się odpowiedzialnościami i zadaniami;
potrafią ustalać terminy poszczególnych zadań.
Przebieg zajęć
1.
Zapytaj grupę, jakie znają sposoby wspólnej pracy za pośrednictwem internetu. Pojawiające się odpowiedzi zapisuj na tablicy.
Odpowiedzi, które mogą się pojawić:
wymiana e-maili
rozmowy przez Skype
wspólne edytowanie plików
strony wiki
systemy zarządzania treścią (np. WordPress, Blogger)
Podziel uczestników i uczestniczki na 3 grupy. Każdej grupie daj duży karton. Poproś każdą grupę o wypisanie, czym się charakteryzuje jedna z form współpracy w internecie: strony wiki, wspólne edytowanie plików, system zarządzania treścią. Jeśli systemy zarządzania treścią są mało znanym pojęciem, poproś grupę o wypisanie, czym się charakteryzuje narzędzie do tworzenia bloga przez kilka osób.
Poproś uczestniczki i uczestników o dobranie się w grupy po 4 osoby. Powiedz, że w ten sposób utworzą zespoły redakcyjne. Daj każdej grupie kartę pracy dla grup „Zespół redakcyjny” (ODT, DOC). Poproś grupy o zapoznanie się z kartami i rozpoczęcie pracy.
3.
Poproś grupy o podawanie działań, które wypisały w swoich kartach pracy.
Możesz je skrótowo zapisywać na tablicy. Wspólnie zastanówcie się nad poniższymi pytaniami:
Jakie znaczenie ma rozpisanie działań bardzo szczegółowo?
Czy wymienione przez grupy działania są opisane wystarczająco szczegółowo?
Jakie działania mogły nie zostać ujęte w harmonogramach grup?
Ewaluacja
Czy po przeprowadzonych zajęciach uczestniczki i uczestnicy:
znają przykładowe narzędzia do wspólnej pracy online (wiki, systemy zarządzania treścią, Google dysk)?
znają różne funkcje osób w zespole redakcyjnym?
wiedzą, na czym polega zespół redakcyjny portalu internetowego?
planują wspólną pracę nad prowadzeniem bloga klasowego?
potrafią opracować harmonogram działań związanych z prowadzeniem bloga?
potrafią dzielić się odpowiedzialnościami i zadaniami?
potrafią ustalać terminy poszczególnych zadań?
Opcje dodatkowe
Ćwiczenie 1 można rozwinąć o pracę w grupach nad ograniczeniami poszczególnych narzędzi i wskazanie, do jakich projektów które narzędzie najlepiej wybrać.
Ćwiczenie 2 można rozwinąć o prezentację hamonogramów grup. Poproś każdą grupę o zaprezentowanie wyników jej pracy.
(ang. content management system, CMS) aplikacja internetowa pozwalająca na łatwe utworzenie serwisu WWW oraz jego późniejszą aktualizację i rozbudowę.
infografika
przystępna i przejrzysta prezentacja danych, wiedzy lub informacji w formie grafiki.
Google Drive
(Dysk Google), internetowa usługa formy Google, polegająca na udostępnieniu przestrzeni dyskowej. W jej obrębie można przechowywać i tworzyć pliki (m. in. tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje). Usługa ta jest przydatna, gdy współpracujemy w grupie za pośrednictwem sieci. Umożliwia wspólne tworzenie jednego dokumentu.