Rozpocznij lekcję od przedstawienia fikcyjnych osób (można użyć do tego ćwiczenia komputera nauczyciela/nauczycielki i ekranu/telewizora albo wcześniej wydrukować printscreeny profili). Poproś, aby osoby, które założyły profile, przedstawiły się.
Ta lekcja jest częścią tematu Mobilne bezpieczeństwo na poziomie gimnazjum.
Lekcja: Wstęp do twojej prywatności
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
Gabriel Garcia Marquez, pisarz kolumbijski i laureat nagrody Nobla, powiedział:
Każdy z nas ma trzy życia: życie publiczne, życie prywatne, i życie sekretne.
Życie publiczne prowadzimy wśród innych - w pracy i w szkole, w sklepie i na koncercie. Życie prywatne prowadzimy wśród bliskich - z rodziną, przyjaciółką, chłopakiem. Życie sekretne jest tylko nasze.
Fakt, że mamy życie sekretne, jest całkowicie naturalny. Dotyczy to zarówno spraw ważnych, jak nasze emocje czy błędy, jak i nieważnych. Bo, jak powiedział Cory Doctorow, brytyjski pisarz science-fiction:
Nie chodzi o to, że Pan nie wie, co ja robię w ubikacji. Chodzi o to, że ja nie chcę, by Pan na to patrzył.
Każdy z nas ma prawo do życia publicznego, do życia prywatnego i do życia sekretnego.
Słownik języka polskiego definiuje słowo „prywatny” jako:
- stanowiący czyjąś osobistą własność,
- niepodlegający państwu ani żadnym instytucjom publicznym,
- dotyczący czyichś spraw osobistych i rodzinnych.
Prywatność to tyleż samo co nieformalność, kameralność, nieoficjalność, poufność, intymność.
Pierwsze nowoczesne spostrzeżenia dotyczące prawa jednostki do prywatności pojawiły się w 1890 roku w Stanach Zjednoczonych, kiedy to dwaj profesorowie prawa, Brandeis i Warren, pisali o prawie do tajemnicy, samotności, wyłączności. We współczesnym świecie często zapominamy, że prywatność jest wartością. Przypominamy sobie czasami, gdy przeczytamy o złamaniu prywatności aktorów i celebrytek, chociażby przez natrętnych fotografów. Dopiero gdy coś tracimy, zdajemy sobie sprawę z tego, jak bardzo to jest cenne.
Naszą prywatność, przynajmniej teoretycznie, chroni państwo, bo wynika to z praw przysługujących każdemu obywatelowi. Artykuł 47 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej mówi wprost: „Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym”. Jednak w praktyce zachowanie prywatności jest coraz trudniejsze, a jej ochrona - iluzoryczna. Kamery nagrywające nasze życie instalowane są w szkołach, firmach, sklepach, autobusach, pociągach, na ulicach. Urządzenia komunikacyjne, z których korzystamy, z jednej strony ułatwiają nam życie pozwalając na pracę, naukę i zabawę przez elektroniczne media, z drugiej zaś działają jak idealne „czarne skrzynki” rejestrujące każdą naszą życiową aktywność. Publiczną, prywatną i sekretną.
A jeśli taka informacja jest zapisana, to ktoś, kiedyś może z niej skorzystać. I nie zawsze w naszym interesie.
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Celem lekcji jest uświadomienie, jak łatwo we współczesnym świece zapomnieć o granicach prywatności i wpaść w pułapkę publikacji często nawet bardzo intymnych zdjęć i informacji. Możemy nawet nie wiedzieć, że staniemy się obiektem żartów, kpin, a nasze zdjęcia będą krążyć w internecie bez naszej wiedzy i kontroli. Na tydzień przed lekcją podziel klasę na cztery grupy. Poproś, aby pierwsza, licząca 3 osoby, założyła fikcyjne konta na jakimś portalu społecznościowym (lub skorzystała z kont już istniejących) i przez tydzień umieszczała na nich różne informacje o sobie. Konta mają sprawiać wrażenie autentycznych i być całkowicie otwarte. Jeżeli chcesz połączyć wiedzę o edukacji medialnej z wiedzą o literaturze bądź filmie, poproś, aby uczniowie i uczennice założyli konta bohaterów literackich lub filmowych. Przykładowi bohaterowie: Harry Potter, Herkules Poirot.
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
- rozumieją, że prywatność jest przypisana każdemu człowiekowi, stanowi wartość i prawo;
- rozumieją, że istnieją konsekwencje nieostrożnego publikowania swoich zdjęć, prywatnych informacji o sobie itp;
- potrafią ocenić zagrożenia związane z przekazywaniem informacji na temat znajomych lub własnej osoby;
- dokonują refleksji nad współczesną przestrzenią internetu.
Przebieg zajęć
Następnie drugiej grupie rozdaj polecenia z karty pracy A, a trzeciej – karty pracy B i zdjęcia z profili, czwartej – karty pracy C. Druga grupa to złodzieje danych i handlarze nimi, trzecia to wesołkowie, żartownisie, czwarta – znajomi, przyjaciele i rodzina. Poproś uczniów i uczennice o analizę profili pod kątem pytań.
Prezentacja pracy grupowej, wspólne wnioski. Tak poprowadź rozmowę, aby zauważyć, że wokół nas są ludzie, którzy życzą nam dobrze, kochają nas, lubią; są i żartownisie, którzy mogą kogoś urazić, nawet o tym nie wiedząc; ale też są osoby nieprzychylne, które mogą zarabiać na naszej łatwowierności i naiwności. Zwróć uwagę, że przed każdą publikacją np. zdjęć w sieci uczniowie i uczennice powinni się zastanowić, co może stać się z owym materiałem. Mamy prawo do prywatności, ale też w naszym interesie leży, aby jej chronić.
W ramach podsumowania przedstaw akty prawne dotyczące prywatności w sieci: art. 8 Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, art. 17 Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych, art. 47, art. 49 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.
Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
- podejmują refleksję na temat publikowania informacji osobistych w sieci?
- wiedzą, że publikowanie prywatnych informacji może wiązać się z niebezpieczeństwem?
- oceniają zagrożenia w sieci?
Opcje dodatkowe
Ćwiczenie nr 4 można zmodyfikować, wręczając grupom wskazane akty prawne. Uczniowie i uczennice czytają teksty i wybierają tzw. słowa-klucze, po czym komentują i tłumaczą innym treść owych dokumentów.
wróć do spisu treściMateriały ?
wróć do spisu treściZadanie dla ucznia ?
Wyobraź sobie, że ubiegasz się o pracę, a nowy pracodawca może zobaczyć twój profil na portalu społecznościowym. Wypisz wszystkie informacje prywatne, które usuniesz i te, które będziesz chciał/chciała podkreślić, by sobie nie zaszkodzić.
wróć do spisu treściSłowniczek ?
- wizerunek
- sposób, w jaki ktoś postrzega sam siebie lub jak widzą go inne osoby
- prywatność
- możliwość utrzymania informacji i danych o sobie w tajemnicy
Czytelnia ?
- Seria poradników Fundacji Dzieci Niczyje na temat prywatności: http://dzieckowsieci.fdn.pl/poradniki (dostęp: 30.12.2014)
- http://www.panoptykon.org/wiadomosc/co-warto-wiedziec-o-sledzeniu-i-profilowaniu-w-sieci (dostęp: 30.12.2014)
- G. Prujszczyk, K. Śliwowski, Komunikacja, http://www.panoptykon.org/sites/panoptykon.org/files/panoptykon_poradnik_komunikacja.pdf (dostęp: 30.12.2014)
- G. Prujszczyk, K. Śliwowski, Browsing ”wirtualne” zagrożenie, http://www.panoptykon.org/sites/panoptykon.org/files/panoptykon_poradnik_browsing.pdf (dostęp: 30.12.2014)