Lekcja: Regulacja mediów
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
Regulacja to inaczej działania podejmowane w celu nadania lub przywrócenia czemuś prawidłowego przebiegu, funkcjonowania itp. oraz ujmowanie czegoś w pewne przepisy i normy. W przypadku mediów regulacji podlegają tzw. media tradycyjne, czyli radio, telewizja i prasa. Odpowiednie przepisy zawarte są w Ustawie o radiofonii i telewizji oraz ustawie Prawo prasowe. Nowe media, czyli te, które funkcjonują w internecie, nie podlegają regulacji. Wynika to z otwartego charakteru sieci oraz zmiany modeli komunikacyjnych. Internetowa komunikacja oparta na modelu wielu-do-wielu wyklucza monopolizację informacji. W przypadku tradycyjnej komunikacji w mediach nadawca decyduje o tym, jakie informacje będą przekazywane dużej liczbie odbiorców w tym samym czasie. W tej sytuacji mamy do czynienia z tzw. zamierzoną siłą oddziaływania. W przypadku, kiedy jeden nadawca nadaje informacje, często przez różne media, które posiada, siła oddziaływania jest większa niż w przypadku internetu.
Regulacje mediów tradycyjnych mają na celu zapewnienie różnorodności programów, zapobieganie monopolowi oraz ochronę małoletnich przed nieodpowiednimi treściami; dają także możliwość dochodzenia swoich praw (m.in. w sytuacji naruszenia praw człowieka).
Organem regulacyjnym radiofonię i telewizję w Polsce jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Nadzoruje ona m.in. realizowanie polityki medialnej w mediach publicznych.
Polityka medialna to polityka państwa realizowana za pośrednictwem mediów, przede wszystkim w dziedzinach: społecznej, edukacyjnej i kulturalnej. Poprzez media oddziałuje się na społeczeństwo, dlatego obowiązkiem nadawców publicznych jest przekazywanie treści zgodnych z tą polityką. Członków KRRiT powołuje Prezydent, Sejm i Senat, a członkowie KRRiT z kolei powołują władze mediów publicznych. Zwróć uwagę, że nie równa się to z tzw. upolitycznianiem mediów. Wolność słowa i swoboda wypowiedzi to fundament działalności w mediach.
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Każdego dnia jesteśmy odbiorcami mediów. Oglądając telewizję, słuchając radia, czytając prasę, nie zdajemy sobie sprawy, że tworzą one system, który ma prawnie zagwarantowaną różnorodność (zapobieganie monopolom). Tak jest w odniesieniu do mediów tradycyjnych. W przypadku nowych mediów, internetu, jest inaczej. Internet sam z siebie uniemożliwia monopol. Czy jest sens i czy można regulować funkcjonowanie internetu?
Cele operacyjne
Uczestnicy i uczestniczki:
- podejmują refleksję nad powodami regulacji mediów;
- rozumieją, w jakim celu regulowane są media tradycyjne;
- potrafią wymienić różnice między tradycyjnymi i nowymi mediami;
- potrafią wskazać różnice w modelach komunikacji tradycyjnych i nowych mediów;
- podejmują refleksję nad tym, czy potrzebna jest regulacja nowych mediów.
Przebieg zajęć
1.
Podziel uczestniczki i uczestników na grupy po 4 osoby. Napisz na tablicy i zadaj pytanie:
Poproś grupy o rozmowę i podawanie pomysłów dotyczących pytania.
Po 10 minutach poproś grupy o prezentację wyników swoich dyskusji. Pojawiające się odpowiedzi możesz zapisywać na tablicy. Poprowadź rozmowę na forum.
Pytania pomocnicze, które możesz zadać:
- W jaki sposób media są regulowane?
- Czego może dotyczyć regulacja mediów?
- Jakie aspekty funkcjonowania mediów mogą podlegać regulacji?
2.
Podsumowując wypowiedzi uczestników i uczestniczek z Ćwiczenia 1., opowiedz o regulacji mediów i jej powodach. Powiedz, że organem regulującym funkcjonowanie radia i telewizji jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT), a do mediów tradycyjnych oprócz tych dwóch rodzajów mediów zaliczamy też prasę.
Upewnij się, że w twojej prezentacji znalazły się następujące informacje dotyczące regulacji:
Regulacja
- chroni dzieci i młodzież przed nieodpowiednimi treściami,
- dba o treści wolne od uprzedzeń i stereotypów,
- zapobiega monopolowi,
- zapewnia różnorodność oferty programowej,
- chroni wartości kulturowe i narodowe (poprzez wymaganie choćby minimalnego udziału polskich audycji),
- daje możliwość dochodzenia swoich praw (za pośrednictwem KRRiT).
3.
Zwróć uwagę na różnicę w modelach komunikacji między mediami tradycyjnymi a nowymi mediami. Skorzystaj ze słowniczka. Podziel uczestniczki i uczestników na grupy po 5 osób. Każdej grupie daj kartę pracy „Regulacja nowych mediów” (ODT, DOC). Poproś grupy o uzupełnienie kart, po 10–15 minutach o ich krótką prezentację.
Ewaluacja
Czy uczestniczki i uczestnicy po przeprowadzonej lekcji:
- podejmują refleksję nad powodami regulacji mediów?
- rozumieją, w jakim celu regulowane są media tradycyjne?
- potrafią wymienić różnice między tradycyjnymi i nowymi mediami?
- potrafią wskazać różnice w modelach komunikacji tradycyjnych i nowych mediów?
- podejmują refleksję nad tym, czy potrzebna jest regulacja nowych mediów?
Opcje dodatkowe
wróć do spisu treściMateriały ?
karta pracy „Regulacja nowych mediów” (ODT, DOC)
wróć do spisu treściZadania sprawdzające ?
wróć do spisu treściSłowniczek ?
- koncesja
- zezwolenie, upoważnienie do prowadzenia jakiejś działalności.
- modele komunikacji
- różne sposoby przesyłania komunikatów i informacji w zależności od środowiska oraz liczby nadawców i odbiorców uczestniczących w tym procesie, np. jeden-do-wielu (model opisujący działanie radia lub telewizji), wielu-do-wielu (model działania społeczności sieciowych).
- media publiczne
- ich właścicielem jest społeczeństwo, są finansowane z abonamentu, własnych produkcji oraz reklam. Podstawą ich działalności nie jest generowanie zysku, ale realizowanie misji.
- Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
- Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - jeden z regulatorów rynku mediów, chroni wolność słowa w radiu i telewizji oraz interesy odbiorców, zapewniając otwarty i różnorodny charakter mediów. Do zadań KRRiT należą m. in. przyznawanie koncesji, kontrolowanie nadawców, badanie treści i odbioru programów radiowych i telewizyjnych.
Zobacz cały słowniczek.
wróć do spisu treściCzytelnia ?