Pamięć może być chaosem wspomnień. To, co się wydarzyło, można też próbować porządkować. Obie strategie mają swoje wady i zalety. Gmatwanina przeszłych wypadków może służyć jako opowieść o twojej tożsamości i charakterze, za to uporządkowane archiwum będzie bardziej czytelne i dostępne dla większej grupy osób.
Archiwizacja jest porządkowaniem i udostępnianiem zorganizowanych obiektów.
Już istniejące: digitalizuj i przechowuj domowe archiwa.
Tworzone na bieżąco: twórz archiwa współczesności. Dokumentuj życie swojej społeczności i to, co jest dla ciebie ważne. Spisuj, nagrywaj, fotografuj i filmuj swoją codzienność. W ten sposób powstaje dziedzictwo kulturowe.
Forma archiwum jest dowolna, zależy ona od charakteru zbioru. Dostosuj interfejs do swoich potrzeb. Może to być:
strona www
blog — pamiętnik lub dziennik
teczka lub skrzynka z analogowymi dokumentami
foldery w sieci (np. Flickr, Picasa)
kanał YouTube lub Vimeo
Tumblr lub Pinterest
prezentacja
mapa
W sieci możesz decydować o doborze materiałów i kształcie archiwum w zespole.
Każdy zbiór może być archiwum. Aby tak się stało, pamiętaj o porządkowaniu i organizowaniu elementów zbioru. Opisuj (data i miejsce), taguj, nadawaj kategorie. To jest klucz do posługiwania się archiwum. Ważna jest selekcja — oceniaj jakość i przydatność materiału. Zdecyduj, komu udostępniasz zbiór — czy jest prywatny, otwarty dla znajomych lub rodziny, publiczny czy służy jako baza danych w szkole lub pracy. Możesz swoje archiwum udostępnić na wolnej licencji — może zainspiruje innych do tworzenia własnych dzieł. Ustal, jak długo archiwum ma być czynne — przez krótki okres w celu zrealizowania jakiegoś projektu lub przez czas nieokreślony.
Archiwum jest ważnym elementem budującym tożsamość zarówno jednostki, jak i większej grupy osób. Warto traktować archiwizację jako ważny element codzienności i tworzyć otwarte, przydatne i żywe zbiory wspólnej pamięci.
Obecnie istnieje wiele narzędzi, które umożliwiają łatwe i samodzielne tworzenie archiwów treści cyfrowych. Jak tworzyć archiwa, które są użyteczne i mają ciekawą formę? Z jakich narzędzi w tym celu można korzystać? Uczestniczki i uczestnicy zajęć będą mieli okazję zaplanować własne cyfrowe archiwum przedmiotów codziennego użytku.
wiedzą, jakie kryteria musi spełniać archiwum, żeby było przydatne,
planują własne archiwum porównawcze w formie cyfrowej (przedmiotów codziennego użytku).
Przebieg zajęć
1.
Poproś uczestników i uczestniczki, żeby w parach porozmawiali o tym, jakie znają archiwa. Następnie poproś grupę o podawanie przykładów archiwów, które znają. Zapisuj pojawiające się odpowiedzi na tablicy.
Podsumuj tę część zajęć, zwracając uwagę, że archiwum może mieć postać analogową i cyfrową. Jeśli nie pojawiły się przykłady archiwów cyfrowych, zapytaj, czy uczestnicy i uczestniczki znają jakieś archiwa cyfrowe. Możesz powiedzieć o folderach zdjęć w programie Flickr lub Picasa, kanałach filmów na Youtube, blogu, stronach z prezentacjami, mapach internetowych ze zdjęciami. Zwróć uwagę, że archiwum może być:
żywe — elementy mogą być do niego stale dodawane,
użyteczne,
mieć ciekawą formę.
Zapytaj grupę, czym powinno charakteryzować się użyteczne archiwum. Zwróć uwagę na:
łatwość wyszukiwania obiektów,
dobre oznaczenie i kategoryzowanie obiektów,
jakość obiektów.
2.
Podziel uczestników i uczestniczki na grupy po 4 osoby. Powiedz, że zadaniem każdej grupy jest teraz zaplanowanie cyfrowego archiwum przedmiotów codziennego użytku. W tym celu rozdaj grupom kartę pracy „Tworzenie archiwum” (ODT, DOC) i poproś o zapoznanie się z instrukcjami i uzupełnienie kart.
3.
Poproś grupy o prezentację swoich archiwów.
Wspólnie zastanówcie się, czy prezentowane pomysły na archiwa spełniają następujące kryteria:
wyszukiwanie: Czy obiekty da się łatwo wyszukać?
oznaczenie: Czy zaproponowane oznaczenie jest użyteczne?
prezentacja: Czy wybór sposobu prezentacji archiwum jest funkcjonalny?
Kryteria wypisz na tablicy przed rozpoczęciem prezentacji.
Ewaluacja
Czy uczestnicy i uczestniczki po przeprowadzeniu zajęć:
działanie polegające na przeniesieniu materiałów zapisanych w postaci analogowej do formatu cyfrowego.
dziedzictwo kulturowe
zbiór rzeczy, obiektów, budynków i zjawisk posiadających historyczną, estetyczną, archeologiczną, naukową, etnologiczną lub antropologiczną wartość, uznawany za godny ochrony prawnej dla dobra społeczeństwa i jego rozwoju.
interfejs
część systemu operacyjnego odpowiedzialna za komunikowanie się z użytkownikiem. Interakcja ta może odbywać się za pomocą tekstu i klawiatury, grafiki i kursora lub ruchów palca na ekranie - przetwarzane są sygnały użytkownika i maszyny.