Zapytaj grupę, co wiedzą o prawie autorskim. Poproś, żeby wymieniali wszystko, co im przychodzi do głowy, a jest związane z tym tematem. Odpowiedzi zapisuj na tablicy.
Ćwiczenie ma na celu zebranie i przypomnienie informacji o prawie autorskim.
Ta lekcja jest częścią tematu Prawo na poziomie gimnazjum.
Książki, piosenki, filmy, zdjęcia — każdą z tych rzeczy ktoś stworzył. Taką osobę nazywamy twórcą. Robisz zdjęcia, montujesz filmiki, robisz muzykę? W takim razie również jesteś twórcą.
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych wyróżnia dwie typy praw autorskich:
Prawa osobiste przysługują każdemu twórcy. Zgodnie z przepisami autor ma prawo do rozpoznania autorstwa i integralności jego dzieła. Kiedy nie podpisujesz utworu imieniem i nazwiskiem lub pseudonimem autora, lub też zmieniasz coś w formie i treści utworu, naruszasz te prawa. Te prawa są wieczne i niezbywalne — to dlatego wiesz, że Odprawę posłów greckich napisał Jan Kochanowski.
Jeśli korzystasz z czyjegoś utworu, pamiętaj o jego dokładnym oznaczeniu.
Należy podać:
Robi się to nie tylko dla poszanowania praw autorskich, lecz także po to, by każdy mógł łatwo znaleźć utwór.
Prawa majątkowe są zbywalne i ograniczone w czasie. W Polsce wygasają po 70 latach od śmierci autora (a tym samym przechodzą do domeny publicznej). Prawa majątkowe mówią, że autor ma wyłączne prawo do rozporządzania swoim dziełem — a więc to on wydaje zgodę na publikację i użycie.
wróć do spisu treściPrawo autorskie dotyczy wszystkich, bo wszyscy korzystamy z utworów znajdujących się pod ochroną prawa autorskiego. W trakcie zajęć uczestnicy i uczestniczki nauczą się prawidłowo oznaczać utwory, będą mieli okazję zebrać informacje, które już mają na temat prawa autorskiego i przyjrzeć się bliżej pojęciom związanym z prawem autorskim.
Uczestnicy i uczestniczki:
Zapytaj grupę, co wiedzą o prawie autorskim. Poproś, żeby wymieniali wszystko, co im przychodzi do głowy, a jest związane z tym tematem. Odpowiedzi zapisuj na tablicy.
Ćwiczenie ma na celu zebranie i przypomnienie informacji o prawie autorskim.
Wypisz w widocznym miejscu pojęcia:
Podziel grupę na 6 zespołów. Rozdaj każdemu zespołowi po jednej historii z karty pracy „Historie i pojęcia” (ODT, DOC). Poproś zespoły o dyskusję, które pojęcia mogą pasować do ich historii. Nie wyjaśniaj teraz pojęć. W razie pytań poproś, żeby rozwiązali zadanie tak, jak im się wydaje. Poproś zespoły o odczytanie historii i pojęć, które im przypisali. Zapytaj inne zespoły, jakie pojęcia oni by przypisali. Przeprowadź dyskusję na forum, jeśli wystąpią rozbieżności. Poproś o podanie innych przykładów dotyczących integralności utworu, wolności słowa, uczestnictwa w kulturze. Jeśli któreś pojęcia są niezrozumiałe, wyjaśnij je.
Podziel grupę na zespoły 2–3 osoby. Każdemu zespołowi przyporządkuj jedno pojęcie z wypisanych w ćwiczeniu 2. Poproś zespoły o podanie przykładów ilustrujących ich pojęcie. Mogą to być historie wymyślone lub takie, o których uczestnicy i uczestniczki słyszeli w mediach. Poproś zespoły o prezentację przykładów bez podawania pojęcia, pozostałe zespoły poproś o zgadywanie, jakie pojęcie kryje się pod podawanymi przykładami.
Pytania pomocnicze, które możesz zadać:
Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
Ćwiczenie 2 możesz rozwinąć o opisywanie źródeł internetowych. Jeśli masz dostęp do komputerów i internetu, poproś uczestników i uczestniczki o znalezienie artykułów, utworów muzycznych związanych z wybranym tematem, ulubionych albo z jakiegoś powodu interesujących. Opiszcie źródła.
Ćwiczenie 3 możesz rozwinąć o ilustrację pojęć za pomocą scenek. Poproś grupy o przedstawienie ich pojęć za pomocą pantomimy albo odegrania scenek ilustrujących pojęcia. Resztę grup poproś o zgadywanie, które z pojęć jest przedstawiane. Możecie też zagrać w rysowane kalambury.
Ćwiczenie 3 możesz również rozwinąć o dyskusję na podstawie pytań pomocniczych.
wróć do spisu treści