Wprowadź temat praw człowieka w mediach. Wspomnij o prawie do prywatności, do tajemnicy korespondencji, do zachowania godności, do swobody wypowiedzi. Zapisz na tablicy zdanie: „Prawa człowieka w internecie wymagają szczególnej ochrony”. Wskaż 4 kąty na sali i wyjaśnij, co każdy z nich oznacza: bardzo zgadzam się, trochę zgadzam się, trochę nie zgadzam się, bardzo nie zgadzam się. Poproś uczestniczki o wybranie odpowiedniego kąta w zależności od tego, w jakim stopniu zgadzają się lub nie z podanym stwierdzeniem. Poproś każdą grupę o wypisanie na kartce swoich argumentów. Poproś grupy o prezentacje swoich argumentów. Podsumuj, że dzisiaj będziecie zajmować się prawami człowieka w mediach.
Ta lekcja jest częścią tematu Prawo na poziomie gimnazjum.
Lekcja: Media a prawa człowieka i dziecka
wróć do spisu treściWiedza w pigułce ?
Po II wojnie światowej powstała nowoczesna koncepcja praw człowieka. Zakłada ona, że podstawową, naturalną i niezbywalną wartością jest godność jednostki. Prawa człowieka regulują kontakt obywatela z państwem. Ich przestrzeganie zapobiega m.in. dyskryminacji. Na tym przekonaniu oparte są przepisy wielu krajowych i międzynarodowych aktów prawnych, które nazywają i porządkują prawa człowieka. Do najważniejszych należą:
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948)
- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (1966)
- Europejska Konwencja Praw Człowieka (Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności 1953, w Polsce — 1993)
- Konwencja Praw Dziecka (1989)
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (1997)
- Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (ratyfikowana przez Polskę w 2012)
Od czasu powstania tych dokumentów technologia bardzo rozwinęła się i zmieniła życie ludzi na całym świecie. Chociaż większość tych dokumentów nie odnosi się bezposrednio do istnienia nowych sposobów komunikacji, to należy przyjąć, że te same prawa człowieka obowiązują także w internecie. Szczególnie ważne, nie tylko w kontekście mediów, są następujące zapisy Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka:
- art. 12. Nie wolno ingerować samowolnie w czyjekolwiek życie prywatne, rodzinne, domowe, ani w jego korespondencję, ani też uwłaczać jego honorowi lub dobremu imieniu.
- art. 18. Każdy człowiek ma prawo do wolności myśli, sumienia i religii.
- art. 19. Każdy człowiek ma prawo do wolności opinii i swobodnego ich wyrażania; prawo to obejmuje swobodę posiadania niezależnych poglądów, poszukiwania, otrzymywania i rozpowszechniania informacji i poglądów wszelkimi środkami, bez względu na granice.
- art. 27. Każdy człowiek ma prawo do swobodnego uczestniczenia w życiu kulturalnym społeczeństwa, do korzystania ze sztuki, do uczestniczenia w postępie nauki i korzystania z jego dobrodziejstw.
Konwencja o prawach dziecka dotyczy osób poniżej 18. roku życia. Ten dokument także gwarantuje prawa do własnych poglądów i wyrażania ich (art. 12), swobody myśli, sumienia i wyznania (art. 14), swobodnego zrzeszania się (art. 15) oraz ochronę przed ingerencją w życie prywatne (art. 16). Zapewnia także dostęp do informacji (art. 17). Podobny katalog praw podstawowych znajduje się w Europejskiej Kownencji Praw Człowieka czy polskiej Konstytucji.
Co z tego wynika? Nikt nie może ci mówić, jakie powinieneś mieć poglądy. Masz prawo być sam, kiedy tego chcesz. Twórz i korzystaj z internetu, aby dzielić się z innymi tym, co robisz.
wróć do spisu treściPomysł na lekcję ?
Technologie, takie jak internet czy telefony komórkowe, dają nowe możliwości. Ale też niosą ze sobą nieznane wcześniej zagrożenia. Jakie prawa człowieka odnoszą się do mediów, a zwłaszcza do komunikacji za pośrednictwem internetu? Które akty prawne odnoszą się do ochrony naszej aktywności, a jednocześnie prywatności w mediach? Zajęcia przybliżają uczestników i uczestniczki do odpowiedzi na te pytania.
Cele operacyjne
Uczestniczki i uczestnicy:
- znają akty prawne odnoszące się do praw człowieka w mediach;
- potrafią przyporządkować określone przepisy do sytuacji naruszających prawa człowieka w mediach;
- wiedzą, że informacje w sieci jest łatwo rozpowszechniać i trudno usuwać;
- podejmują refleksję na temat praw człowieka w internecie.
Przebieg zajęć
Podziel uczestników i uczestniczki na grupy 4-osobowe. Rozdaj wydrukowany materiał pomocniczy „Historie” (ODT, DOC). Wypisz pytania na tablicy i poproś grupy o dyskusję nad nimi. Pytania:
- Co się wydarzyło?
- Co jest problemem?
- Co można teraz zrobić?
Zachęć uczestników i uczestniczki do wymyślenia kilku rozwiązań problemu. Poproś grupy o znalezienie drugiej grupy, która miała inną historię. Poproś grupy o prezentację swojego przypadku drugiej grupie. Teraz wspólnie porozmawiajcie o rozwiązaniach problemów, wypisujcie na tablicy propozycje. Podsumuj proponowane rozwiązania. Zapytaj, dlaczego kiedy rodzice uczestniczek i uczestników byli w ich wieku, ten problem nie występował? Co wyróżnia współczesne środki komunikacji jak internet czy telefonia komórkowa?
Uczestniczki i uczestnicy mogą pracować dalej w grupach, tak jak w ćwiczeniu 2. Rozdaj wydrukowany materiał pomocniczy „Przepisy” (ODT, DOC). Poproś grupy o znalezienie przepisów pasujących do historii, którą zajmowały się w ćwiczeniu 2. Poproś o wypisanie, jaki dokument (nazwa konwencji, konstytucja), który numer artykułu i jak odnosi się do sytuacji. Poproś grupy o prezentację wyników pracy. Poproś o wyjaśnienie przepisów własnymi słowami, a nie ich odczytywanie. Poprawne odpowiedzi znajdziesz w „Pomocy dla osoby prowadzącej - przepisy” (ODT, DOC).
Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć uczestniczki i uczestnicy:
- znają akty prawne odnoszące się do praw człowieka w mediach? (—> Rozważ realizację lekcji modułu Normy w komunikacji.)
- potrafią przypisać określone akty prawne do sytuacji naruszających prawa człowieka?
- wiedzą, że informacje w sieci jest łatwo rozpowszechniać i trudno usuwać?
- potrafią podjąć refleksję na temat praw człowieka w internecie?
Opcje dodatkowe
W ćwiczeniu 1 możesz rozważyć zastosowanie następujących stwierdzeń: „W internecie obowiązują inne prawa”, „W internecie można wszystko, bo każdy jest anonimowy”.
Ćwiczenie 2 możesz rozszerzyć o pytanie: „Jak można zapobiec takiej sytuacji?”, „Co poszczególne osoby z historii mogłyby zrobić?”.
Ćwiczenie 3 możesz rozszerzyć o dyskusję na temat blokowania nielegalnych treści w internecie. Rozdaj grupie materiał pomocniczy „Informacje w internecie” (ODT, DOC), która zawiera artykuł 14 Ustawy o świadczeniu usług drogę elektroniczną. Poproś o jego przeczytanie. Zapytaj uczestniczki i uczestników, jakie możliwości daje ten artykuł. W jaki sposób treści nielegalne, np. nieprawdziwe i obraźliwe informacje, które ktoś umieścił, mogą zniknąć z internetu?
wróć do spisu treściMateriały ?
Materiał pomocniczy „Historie” (ODT, DOC)
Materiał pomocniczy „Przepisy” (ODT, DOC)
„Pomoc dla osoby prowadzącej - przepisy” (ODT, DOC)
Materiał pomocniczy „Informacje w internecie” (ODT, DOC)
wróć do spisu treściZadania sprawdzające ?
Słowniczek ?
- prawa człowieka
- zespół praw i wolności, które przysługują każdemu, bez względu na płeć, rasę, język, wyznanie, przekonania polityczne, pochodzenie narodowe i społeczne, majątek itp.
- cyberprzemoc
- (inaczej: agresja elektroniczna), stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób przy pomocy narzędzi typu elektronicznego, np. SMS, e-mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne. Osobę dopuszczającą się takich czynów określa się stalkerem.
- konwencja (prawo)
- umowa międzynarodowa mająca skutki prawne.
- konstytucja
- (inaczej: ustawa zasadnicza), akt prawny, który zazwyczaj ma najwyższą moc prawną. W Polsce obowiązuje Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej uchwalona w 1997 roku.
- dyskryminacja
- traktowanie pewnych osób lub grup społecznych w inny sposób, zwykle mniej sprawiedliwy, niż innych osób i grup. W Konstytucji RP został zapisany zakaz dyskryminacji w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym (art. 32).
Czytelnia ?
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, [online], [dostęp 19.02.2013], Dostępny w Internecie: http://www.unic.un.org.pl/dokumenty/deklaracja.php.
- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych , [PDF], [dostęp 19.02.2013], Dostępny w Internecie: http://www.hfhrpol.waw.pl/pliki/Miedzynarodowy_Pakt_Praw_Obywatelskich_i_Politycznych.pdf.
- Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, [PDF], [dostęp 19.02.2013], Dostępny w Internecie: http://www.echr.coe.int/NR/rdonlyres/7B5C268E-CEB3-49A5-865F-06286BDB0941/0/POL_CONV.pdf.
- Konwencja o Prawach Dziecka , [PDF], [dostęp 19.02.2013], Dostępny w Internecie: http://www.hfhrpol.waw.pl/pliki/Konwencja_o_Prawach_Dziecka.pdf.
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, [PDF], [dostęp: 19.02.2013], Dostępny w Internecie: http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19970780483&type=3.
- Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, [PDF], [dostęp 19.02.2013], Dostępny w Internecie: http://www.unic.un.org.pl/dokumenty/Konwencja_Praw_Osob_Niepelnosprawnych.pdf.