1%
Logo akcji 1%

Czy wiesz, że możesz nam pomóc rozwijać Edukację Medialną, przekazując 1% swojego podatku? To bardzo proste - wystarczy, że w zeznaniu podatkowym podasz nasz numer KRS 0000070056.

Dowiedz się więcej

x
Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiały

45m
Nie wymaga dostępu do Internetu
Bez Internetu

Ta lekcja jest częścią tematu Prawo na poziomie gimnazjum.

Lekcja: Reklama w mediach

wróć do spisu treści

Wiedza w pigułce ?

Reklama to informacja o produkcie, usłudze lub firmie. Ma na celu zapoznanie z nimi odbiorców oraz nakłonienie do zakupu konkretnej rzeczy. Za nadanie reklamy trzeba zapłacić. Według prawa (ustawy o radiofonii i telewizji i prawa prasowego) reklamy muszą być wyraźnie oznaczone i oddzielone od materiałów dziennikarskich.

Obok najpopularniejszych spotów (krótkich filmów i nagrań) i plakatów (zdjęć i ulotek) istnieją inne formy reklamy: sponsoring, lokowanie produktu, telesprzedaż.

Najczęściej staramy się nie zwracać uwagi na bloki reklamowe. Dlatego reklamodawcy próbują wykorzystać innego rodzaju środki przekazu (programy rozrywkowe, sportowe, artykuły prasowe, książki), w których „mimochodem” umieszczają informacje o reklamowanych towarach. Jeżeli nie zdajemy sobie sprawy, że obcujemy z reklamą, jesteśmy na nią bardziej podatni. Dlatego tak ważne jest, aby odbiorcy byli świadomi, z jakim rodzajem przekazu mają do czynienia, a media jasno o tym informowały i nie wprowadzały swoich odbiorców w błąd.

Reklama bez wyraźnego oznaczenia (odpowiedniego znaku graficznego, adnotacji, specjalnego nagłówka) to kryptoreklama (reklama ukryta). Mogą nią być banery sponsorów podczas wydarzeń sportowych i kulturalnych, gadżety i ubrania konkretnych firm w teledyskach, filmach czy serialach. Ukryta reklama jest zakazana przez prawo.

W internecie reklamy są wszechobecne. Są to nie tylko banery na portalach, lecz także „fałszywe” komentarze na forach zawierające informacje o jakiejś firmie i linki sponsorowane pojawiające się np. przy treści maila lub przy wyszukiwaniu informacji. Adserwery to programy wykorzystywane przez firmy marketingowe, które analizują to, co robimy w sieci. Dzięki temu na stronach, które odwiedzamy, mogą umieszczać interesujące nas reklamy, zwiększając ich skuteczność.

wróć do spisu treści

Pomysł na lekcję ?

Reklama przybiera różne formy. Czym jest kryptoreklama? Na zajęciach uczestnicy i uczestniczki będą odróżniać kryptoreklamę od reklamy i innych treści. Będą mieli okazję podyskutować o reklamie w internecie.

Cele operacyjne

Uczestnicy i uczestniczki:

  • potrafią rozpoznawać reklamę;
  • znają różne rodzaje reklamy;
  • potrafią rozpoznać kryptoreklamę;
  • wiedzą, że twórcy reklam powinni przestrzegać obowiązku informacyjnego.

Przebieg zajęć

1.

Podziel uczestników i uczestniczki na grupy 4-osobowe. Każdej grupie rozdaj 2–3 egzemplarze prasy. Poproś grupy o wyrwanie z gazet przykładów reklam.

Zapytaj uczestników i uczestniczki:

  • Skąd wiedzieli, że to są reklamy? W jaki sposób rozpoznali je w gazetach?
  • Jak rozpoznają reklamę w telewizji i radiu?
  • W jaki sposób rozpoznają reklamę w internecie?
  • Jak rozpoznają reklamę w przestrzeni publicznej (w autobusach, na ulicy, w kinie)?
  • Czy zdarza im się mieć wątpliwości, czy mają doczynienia z reklamą?
2.

Podziel uczetników i uczestniczki na grupy 3-osobowe. Połowie grup rozdaj karty pracy „Kryptoreklama” (ODT, DOC) Wersję 1, drugiej połowie Wersję 2. Poproś grupy o dyskusję i rozwiązanie zadań. Poproś grupy o odczytywanie po kolei po jednym przykładzie i podawanie rozwiązania. Pytaj, czy inne grupy też tak rozwiązały ten przykład. W razie wątpliwości przedyskutujcie rozwiązania.

Pytania, które możesz zadać:

  • Dlaczego myślicie, że jest to kryptoreklama?
  • Co musiałoby zostać zmienione, żeby tą kryptoreklamę uznać za reklamę?
  • Czym musi wyróżniać się przekaz reklamowy, żeby nie był kryptoreklamą?

Opowiedz o obowiązku informacyjnym przy zamieszczaniu reklam. Treść reklamy musi być wyraźnie oddzielona od pozostałego materiału redakcyjnego. Również lokowaniu produktu musi towarzyszyć jasny komunikat (np. pojawiająca się ikona) — jest ono wtedy zgodne z prawem.

3.

Zapisz na tablicy zdanie: „W reklamie można wszystko”. Poproś uczestników i uczestniczki, żeby się zastanowili, czy zgadzają się z tym zdaniem. Poproś, żeby każdy wypisał 3–4 argumenty na popracie swojego zdania. Rozpocznij dyskusję.

Pytania, które możesz zadać:

  • Co się dzieje, jeśli poszukując informacji, natrafiamy na forach internetowych na kryptoreklamy, myśląc, że są to opinie użytkowników?
  • Jakie znacie przykłady treści, co do których trudno stwierdzić, czy są reklamą czy nie?
  • Czy kontrola reklamy w internecie jest możliwa?

Ewaluacja

Czy po przeprowadzeniu zajęć uczestnicy i uczestniczki:

  • potrafią rozpoznawać reklamę?
  • znają różne rodzaje reklamy?
  • potrafią rozpoznać kryptoreklamę?
  • wiedzą, że twórcy reklam powinni przestrzegać obowiązku informacyjnego?

Opcje dodatkowe

wróć do spisu treści

Materiały ?

Karta pracy „Kryptoreklama” (ODT, DOC)

Pomoc dla osoby prowadzącej zajęcia „Kryptoreklama — rozwiązanie” (ODT, DOC)

wróć do spisu treści

Zadania sprawdzające ?

Zadanie 1

Zaznacz przekazy, które są reklamami.

wróć do spisu treści

Słowniczek ?

sponsorowanie
jest każdy wkład w finansowanie usługi medialnej lub audycji, przez podmiot, który nie dostarcza usług medialnych i nie produkuje audycji, w celu promocji jego nazwy, firmy, renomy, działalności, towaru lub usługi, znaku towarowego.
lokowanie produktu
przekaz handlowy polegający na przedstawieniu lub nawiązywaniu do towaru, usługi lub ich znaku towarowego w taki sposób, że stanowią one element samej audycji.
adserwer
system informatyczny umożliwiający emisję i zarządzanie internetowymi kampaniami reklamowymi, a także raportowanie i analizę wyników kampanii. Nazwa utworzona z połączenia słów advertisement (ang. reklama) i serwer.

Zobacz cały słowniczek.

wróć do spisu treści

Czytelnia ?

wróć na górę