Projekt zakłada zebranie informacji dotyczących rynku nowych mediów, postawienie hipotez na temat ich przyszłości i wykonanie plakatu prezentującego pracę grupy. Analiza dotyczyć będzie obszarów takich jak: treści, regulacje, reklama i prywatność.
Celem projektu jest:
dokonanie analizy sytuacji na rynku nowych mediów
nabycie kompetencji związanych ze stawianiem hipotez i argumentowaniem
wzrost kompetencji w zakresie umiejętności pracy w grupie i prezentacji informacji
Na spotkaniu wprowadzającym uczestnicy i uczestniczki:
zostaną przydzieleni do grup projektowych
zapoznają się z zasadami pracy w grupach projektowych
zapoznają się z oczekiwanymi rezultatami projektu i jego harmonogramem
zaplanują następne spotkanie grup projektowych
dowiedzą się, czym są pytania badawcze i hipotezy
1.
Napisz na tablicy tytuł projektu: „Co się stanie z nowymi mediami?”. Zapytaj grupę, w jaki sposób można szukać odpowiedzi na to pytanie. Pojawiające się odpowiedzi zapisuj na tablicy.
Jeśli wśród odpowiedzi nie pojawią się takie propozycje, zwróć uwagę na:
zapytanie ekspertów
zapoznanie się ze scenariuszami science fiction
zapoznanie się z prognozami, obserwowanie trendów
poszukanie informacji na temat ostatnich nowinek technologicznych
dokonanie analizy sytuacji i sformułowanie hipotez
Wprowadź pojęcie pytania badawczego i hipotezy.
Pytanie badawcze:
jest to pytanie, na które szuka się odpowiedzi
może być ogólne lub bardziej szczegółowe (np. „Co stanie się z nowymi mediami?” albo „Jaka jest przyszłość smartfonów?”)
na podstawie pytania konstruuje się później hipotezy
Hipoteza:
jest to przypuszczenie dotyczące określonej prawidłowości w świecie
ma formę twierdzenia (np. „Dominacja mediów elektronicznych będzie powodowała spadek koncentracji”, „Będzie więcej reklam w internecie”)
im precyzyjniejsze hipotezy, tym łatwiej je zweryfikować — sprawdzić ich prawdziwość
samodzielność oraz zaangażowanie uczestników i uczestniczek potrzebne do realizacji projektu
ideę pracy w grupie przy projekcie
czas trwania projektu
spotkania konsultacyjne
karty pracy grupy projektowej
tabele oceniania
3.
Podziel uczestników i uczestniczki na grupy po 5 osób. Rozdaj każdej grupie harmonogram projektu i poproś o zapoznanie się z nim. Wspólnie prześledźcie harmonogram.
Zwróć uwagę na:
terminy spotkań konsultacyjnych (jeśli to możliwe ustalcie ich daty i godziny)
kolejność działań w projekcie
Jeśli pojawią się pytania, spróbujcie wspólnie znaleźć na nie odpowiedzi.
4.
Rozdaj grupom karty pracy grupy projektowej i tabele oceniania. Poproś grupy o zapoznanie się z tymi materiałami.
Zwróć uwagę że:
karty pracy grupy projektowej są podstawą do spotkań konsultacyjnych i oceny pracy grupy
karty pracy grupy projektowej pomagają grupom planować i realizować projekt na poszczególnych etapach