Jak ciekawie opowiedzieć historię? Cyfrowe narracje
wróć do spisu treściZadanie ?
Projekt zakłada stworzenie trzyminutowej narracji cyfrowej na wybrany temat.
Celem projektu jest:
- zwiększenie wiedzy z zakresu wykorzystywania nowych technologii w opowiadaniu historii,
- nabycie umiejętności tworzenia narracji cyfrowych,
- wzrost kompetencji w zakresie umiejętności pracy w grupie.
Projekt wymaga umiejętności posługiwania się prostym programem do montowania filmów, zdjęć i nagrań. Uczestnicy i uczestniczki bez problemu mogą samodzielnie opanować umiejętność obsługi programu Windows Movie Maker lub edytora wideo You Tube w ciągu godziny.
wróć do spisu treściRezultat ?
Każda grupa w trakcie realizacji projektu stworzy trzyminutową narrację cyfrową z wykorzystaniem zdjęć, dźwięku, głosu narratora, wideo, tekstu (do decyzji grup). Poszczególne etapy pracy mogą być dokumentowane na wspólnym klasowym blogu.
wróć do spisu treściCzas trwania ?
Czas przewidziany na realizację projektu wynosi 6 tygodni.
Projekt można odpowiednio zmodyfikować, zmniejszając lub zwiększając zakres działań, aby jego realizacja zajęła 4 lub 8 tygodni.
wróć do spisu treściCele operacyjne ?
Wiedza
Uczestnicy i uczestniczki:
- wiedzą, czym są narracje cyfrowe;
- wiedzą, jaką formę mogą przybierać narracje cyfrowe;
- znają różne narzędzia przydatne do stworzenia narracji cyfrowej.
Umiejętności
Uczestnicy i uczestniczki:
- potrafią pracować w grupach,
- posiadają umiejętności organizacyjne i współpracy w grupie,
- potrafią dzielić się zadaniami,
- potrafią stworzyć harmonogram swojej pracy grupie,
- potrafią stworzyć scenariusz własnej narracji cyfrowej,
- potrafią przygotować materiały cyfrowe potrzebne do wykonania narracji,
- potrafią dobrać odpowiednie narzędzia do stworzenia narracji,
- potrafią zmontować narrację cyfrową ze zgromadzonych materiałów,
- potrafią stworzyć narrację cyfrową według przygotowanego scenariusza,
- potrafią zaprezentować własną narrację cyfrową.
wróć do spisu treściEtapy realizacji projektu ?
- Spotkanie wprowadzające i utworzenie grup projektowych.
- Zapoznanie się z przykładowymi narracjami cyfrowymi.
- Analiza przykładowych narracji cyfrowych.
- Sformułowanie tematu narracji.
- Opracowanie wstępnego scenariusza i listy potrzebnych materiałów.
- Podział zadań wewnątrz grupy projektowej.
- Wypełnienie karty pracy grupy projektowej „Pomysł narracji” (ODT, DOC) i kart indywidualnych „Analiza narracji” (ODT, DOC).
- Spotkanie konsultacyjne I.
- Praca nad scenariuszem narracji.
- Gromadzenie potrzebnych materiałów.
- Wypełnienie karty pracy grupy projektowej „Scenariusz narracji” (ODT, DOC).
- Spotkanie konsultacyjne II.
- Selekcja materiałów.
- Montaż narracji.
- Ukończenie wstępnej wersji narracji cyfrowej.
- Spotkanie konsultacyjne III.
- Ostatnie poprawki w montażu.
- Przygotowanie narracji do prezentacji.
- Prezentacja przygotowanych narracji.
- Końcowa refleksja.
wróć do spisu treściWskazówki dla osoby prowadzącej ?
Wprowadzenie do projektu
Na spotkaniu wprowadzającym uczestnicy i uczestniczki:
- zostaną przydzieleni do grup projektowych,
- zapoznają się z zasadami pracy w grupach projektowych,
- zapoznają się z oczekiwanymi rezultatami projektu i jego harmonogramem,
- zaplanują następne spotkanie grup projektowych,
- poznają przykładowe narracje cyfrowe,
- poznają narzędzia do tworzenia narracji cyfrowych.
1.
Napisz na tablicy tytuł projektu: „Jak ciekawie opowiedzieć historię?”. Zapytaj grupę, z jakich elementów powinna się składać ciekawie opowiedziana historia. Pojawiające się odpowiedzi zapisuj na tablicy.
Jeśli wśród odpowiedzi nie pojawią się poniżej wymienione cechy, zwróć uwagę na:
- zwięzłość,
- dobrze sformułowany temat,
- elementy zaskoczenia,
- kreatywny sposób opowiadania historii,
- zakończenie ujawniające cel opowieści.
Wprowadź pojęcie narracji cyfrowej. Zwróć uwagę, że narracja cyfrowa jest to historia opowiedziana z wykorzystaniem cyfrowych elementów. Tymi elementami mogą być: zdjęcia, wideo, dźwięki, głos narratora, muzyka, napisy. Zwróć uwagę na tytuł projektu. Powiedz, że w trakcie realizacji projektów uczestnicy i uczestniczki będą mieli za zadanie opowiedzenie historii w formie cyfrowej. Opowiedz również o narzędziach przydatnych przy tworzeniu narracji cyfrowych.
Narzędzia do tworzenia narracji cyfrowych:
- telefon komórkowy z aparatem cyfrowym
- aparat cyfrowy
- kamera cyfrowa
- dyktafon
- skaner
- program do edycji video i audio
Zwróć uwagę, że narracje, które powstaną, powinny dotyczyć tematu najbliższego otoczenia, środowiska, społeczności, z której pochodzą jej twórcy. Przedstaw przykładowe tematy:
- historia jakiegoś miejsca
- krótki reportaż, którego bohaterami są sąsiedzi
- reportaż z jednego dnia życia miasteczka, dzielnicy
- ilustracja problemu dotyczącego mieszkańców
- historia klasy
2.
Opowiedz grupie o formie pracy projektowej. Skorzystaj z materiału pomocniczego „Prowadzenie projektów z grupami” (ODT, DOC).
Zwróć uwagę przede wszystkim na:
- samodzielność oraz zaangażowanie uczestników i uczestniczek potrzebne do realizacji projektu,
- ideę pracy w grupie przy projekcie,
- czas trwania projektu,
- spotkania konsultacyjne,
- karty pracy grupy projektowej,
- tabele oceniania.
3.
Podziel uczestników i uczestniczki na grupy po 5 osób. Daj każdej grupie harmonogram projektu i poproś o zapoznanie się z nim. Wspólnie prześledźcie harmonogram. Spróbujcie razem odpowiedzieć na pojawiające się pytania.
Zwróć uwagę na:
- terminy spotkań konsultacyjnych (jeśli to możliwe ustalcie ich daty i godziny),
- kolejność działań w projekcie.
Jeśli pojawią się pytania, spróbujcie wspólnie znaleźć na nie odpowiedzi.
4.
Rozdaj grupom karty pracy grupy projektowej i tabelę oceniania. Poproś grupy o zapoznanie się z tymi materiałami.
Zwróć uwagę że:
- karty pracy grupy projektowej są podstawą do spotkań konsultacyjnych i oceny pracy grupy;
- karty pracy grupy projektowej pomagają grupom planować i realizować projekt na poszczególnych etapach.
Poproś grupy o zapoznanie się z tabelami oceny.
Spotkanie konsultacyjne I
Zapytaj członków grupy, jakie obejrzeli narracje i jakie wnioski wyciągnęli z ich analizy. Zapytaj, jaką historię chcą wspólnie opowiedzieć. Jakiego tematu dotyczy i dlaczego ten właśnie temat został przez nich wybrany?
Zwróć uwagę na:
-
zaproponowaną historię
- Czy historia dotyczy tematu najbliższego otoczenia, społeczności czy środowiska?
- Czy temat nie jest zbyt obszerny na trzyminutową narrację cyfrową?
- Czy historia jest interesująca dla grupy?
-
wypisanie działań i terminy
- Czy jest realne wykonanie takiego projektu?
- Czy działania są wystarczająco szczegółowo wypisane?
- Czy podane działania można rozpisać bardziej szczegółowo?
- Czy uczestniczki i uczestnicy wiedzą, jak wykonać poszczególne działania?
- Jak są rozdzielone zadania między osobami?
- Czy poszczególne osoby posiadają umiejętności potrzebne do wykonania zadań? Jeśli nie, czy mają pomysł, w jaki sposób zdobyć te umiejętności?
-
projekt jako całość
- Czy grupa posiada umiejętności potrzebne do wykonania projektu?
- Czy kwestie techniczne nie będą przeszkodą w realizacji projektu?
- Czy grupa posiada potrzebne zasoby albo wie, jak je zdobyć?
- Jakie trudności uczestnicy projektu mogą napotkać na swojej drodze?
Spotkanie konsultacyjne II
Poproś grupę o przedstawienie scenariusza narracji. Wspólnie omówcie scenariusz.
Zwróć uwagę na:
-
sceny
- Czy poszczególne sceny są dobrze opisane? Czy wiadomo, co będzie się działo na ekranie?
- Czy prowadzona narracja ma ciągłość?
- Czy grupa posiada potrzebne materiały do poszczególnych scen? Jeśli nie, czy zaplanowała, w jaki sposób je zgromadzić?
-
współpracę w grupie
- Czy uczestnicy i uczestniczki zgadzają się na przyjęty podział zadań w grupie?
- Czy pojawiają się konflikty i nieporozumienia? Jak są rozwiązywane?
Spotkanie konsultacyjne III
Poproś grupę o prezentację narracji cyfrowej. Zapytaj członków grupy, na jakim są etapie montażu są w tym momencie.
Zwróć uwagę na kwestie ważne ze względu na ukończenie narracji cyfrowej:
- Jakie działania pozostały, żeby ukończyć narrację cyfrową?
- Ile czasu zostało?
- Czy realne jest wykonanie wszystkich działań, które grupa planuje?
- Z czego grupa decyduje się zrezygnować, jeśli zostało zbyt mało czasu?
wróć do spisu treściEwaluacja ?
Do ewaluacji wykorzystaj materiał pomocniczy „Narracja — tabela oceny pracy grupy” (ODT, DOC); tabelę można uzupełniać na bieżąco.
wróć do spisu treściMateriały ?
karta pracy grupy projektowej „Pomysł narracji” (ODT, DOC)
karta pracy grupy projektowej „Scenariusz narracji” (ODT, DOC)
karta pracy indywidualnej „Analiza narracji” (ODT, DOC)
materiał pomocniczy dla prowadzącego „Prowadzenie projektów z grupami” (ODT, DOC)
materiał pomocniczy dla grup „Narracja — harmonogram” (ODT, DOC)
materiał pomocniczy „Narracja — tabela oceny pracy grupy” (ODT, DOC)
wróć do spisu treściZasoby ?
Sprzęt
- komputery z dostępem do internetu
- rzutnik podłączony do komputera z dostępem do internetu
-
do wyboru przez grupy:
- telefon komórkowy z aparatem cyfrowym
- aparat cyfrowy
- kamera cyfrowa
- dyktafon
- skaner
Programy i aplikacje:
- do edycji lub publikacji wideo: Windows Movie Maker, You Tube, Vimeo
- do edycji lub publikacji grafiki i zdjęć: Paint.net, Picasa, Gimp, Pixlr, Flickr
- do edycji lub publikacji nagrań dżwiękowych: Audacity, Soundcloud
- do tworzenia blogów: WordPress, Tumblr, Blogger
- do tworzenia i publikacji prezentacji: Dysk Google, Prezi
Strony internetowe